Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vattenburet självtryckssystem för uppvärmning  (läst 1907 gånger)

hansa

Vattenburet självtryckssystem för uppvärmning
« skrivet: 27 okt-08 kl 09:53 »
Hej! Vi u,ndersöker möjligheten till vattenburet självtryckssystem, dom kunde ju förr! Vilken kapasitet kan man komma upp till? Vet någon vilka dimensioner på rör som lämpar sig bäst? All information som är av värde mottages tacksamt.

Anders G.

• -
SV: Vattenburet självtryckssystem för uppvärmning
« Svar #1 skrivet: 27 okt-08 kl 12:39 »
Man gjorde så förr, under en kort tid i uppvärmningens historia.
Man gör inte så längre.
Det var svårt att få funktion, bygger på grova rör och att man eldar "hela tiden".

Idag kör man med materialsnåla skarvfria rör, låga temperaturer, ackumulatortankar...

Allt var inte bättre förr.

M8e

• Västerbotten
SV: Vattenburet självcirkulationsystem för uppvärmning
« Svar #2 skrivet: 27 okt-08 kl 12:56 »
Mellan panna och tank är det inte så svårt eller dyrt, så det gör man fortfarande.(Så att vedpannan inte kokar om pumpen stannar.)

Men mellan pannrum(panna+tank) och radiatorer så är det både dyrt och svårt, dessutom så bromsar nya termostater osv för mycket.
« Senast ändrad: 27 okt-08 kl 12:58 av M8e »
"[Gold] gets dug out of the ground in Africa, or someplace. Then we melt it down, dig another hole, bury it again and pay people to stand around guarding it. It has no utility. Anyone watching from Mars would be scratching their head."

Moraggarn

• -
« Svar #3 skrivet: 27 okt-08 kl 21:44 »
Hade ett litet hus för snart 10 år sedan där jag hade en kökspanna.Det systemet var ett självtryckssystem,och vilket jävla jobb rent ut sagt.Det gällde att elda elda och åter elda och när man eldade så blev det varmt som bara den,men när man slutade elda så blev det ganska fort kallt,så det krävdes noggrann avvägning mellan eldande och inte. Rev efter en tid ut de gamla stora klumpiga elementen och rören och ersatte dessa med nyare diton samt "knödde in" en 400liters tank i källaren,och det blev skillnad kan jag säga.Varför jag valde just 400liter berodde på att "källaren" eller rättare sagt förrådet var endast 7kvadrat och med lågt i tak så tanken fick byggas av några elever på dåvarande AMU.Måttanpassad med andra ord.Huset var endast på 3 rum och kök på 79kvadrat.Fick mycket jämnare och behagligare värme.Så det där med självtryck tror jag inte är nåt att sträva efter.Ska ni elda med ved,vilket jag varmt kan rekomendera,så fixa ackumulatortankar.

Anders G.

• -
« Svar #4 skrivet: 31 okt-08 kl 14:32 »
jag har då i mitt hus självcirkulation med gamla stora element och det fungerar utmätkt.
Hur dimensionerade du systemet, och vad kostade det?

Dela detta:

* Inloggade just nu

620 gäster, 1 användare
Anders Flix

* Forum

* Om tidningen Åter

- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser