Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Jamie Oliver om kycklinguppfödning/äggproduktion!  (läst 3490 gånger)

yrhönan

• Lökshus
Jamie Oliver om kycklinguppfödning/äggproduktion!
« skrivet: 27 okt-08 kl 09:44 »
Var det någon med än jag som tittade på hans program igår på kanal 5?

Han bjöd in ansvariga från de stora butikskedjorna som köper in det billiga köttet och ifrågasatte producenternas fabriksliknande metoder.
Tex så satte han fram några nykläckta levande kycklingar på varje middagsbord och bad gästerna plocka ut tuppkycklingarna. De samlade han sedan in och visade en massavlivning av dem mitt framför ögonen på gästerna.
Sedan visade han film på hur värphöns har det (2 sorters burhöns samt eko.höns). Man fick även se hur "köttkycklingar" föds upp.
Många av gästerna hade ingen aning, vilket faktiskt förvånade mig. Programmet var klart sevärt, hoppas det går i repris för de som missade det igår.

(länk: http://kanal5.se/web/guest/program?p_p_lifecycle=0&p_p_id=K5AV_INSTANCE_sB6l&_K5AV_INSTANCE_sB6l_struts_action=%2Fk5journal%2Fav&_K5AV_INSTANCE_sB6l_articleId=1128683&_K5AV_INSTANCE_sB6l_groupId=1701&_K5AV_INSTANCE_sB6l_version=1.0)
/håller genbanksanslutna blommehöns.

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
SV: Jamie Oliver om kycklinguppfödning/äggproduktion!
« Svar #1 skrivet: 27 okt-08 kl 18:41 »
Här kan man se programmet, otextat dock, uppdelat i 10 delar. Del 1:
"helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt..."

http://storaaleberg.blogspot.com

JennyN

• Jennys frön & sånt
« Svar #2 skrivet: 27 okt-08 kl 22:45 »
Jag såg nog halva ungefär, kom in mitt i.

Jag tycker att jag haft hyfsad koll på burhöns för äggproduktion, men det blev en chock för mig att se hur svårt "köttkycklingarna" hade att röra på sig. Och vilken skillnad mot de kycklingar som visades på slutet, som kostade 1£ mer att "föda upp"! De var många i ett stall de med, men uppförde sig som "normala" höns.

Men inte finns väl ekokyckling alltid att få tag på i butiken? Läste en artikel någonstans att det var bristvara i Sverige. Hur är efterfrågan bland konsumenterna idag?

Strajder

• Aspegården
« Svar #3 skrivet: 28 okt-08 kl 08:17 »
Men inte finns väl ekokyckling alltid att få tag på i butiken? Läste en artikel någonstans att det var bristvara i Sverige. Hur är efterfrågan bland konsumenterna idag?
Sverige liknar nog Storbritannien ganska mycket vad gäller slaktkycklinguppfödning. Regelverken har ju medfört att det är nästan omöjligt att driva småskaliga slakterier och ekonomin driver upp storleken på besättningarna. När jag växte upp i slutet av sextiotalet/början av sjuttiotalet så hade vi småskalig uppfödning av slaktkyckling och eget gårdsslakteri. Lösdrift inomhus och glest mellan djuren, vi hade totalt som mest fem tusen djur. Den typen av verksamhet är omöjlig att driva nuförtiden. Då var ju kycklingen fortfarande en ganska exklusiv vara.

Problemet med ekokyckling är nog också att få tag på daggamla kycklingar av lämplig typ. Det finns ju inga alternativ till Cobb/Ross att köpa.

johe71

« Svar #4 skrivet: 28 okt-08 kl 11:12 »
Läste en artikel någonstans att det var bristvara i Sverige. Hur är efterfrågan bland konsumenterna idag?

från måndagens utgåva av nyhetsbrevet ">>>  V E C K A N S   E K O L A N T B R U K  <<<"

Citera
> Varför är det så ont om ekokyckling?

Bästa svaret har troligen Sveriges enda uppfödare av ekologisk kyckling: Bosarpkyckling http://www.bosarpkyckling.se/index.htm

Men idag publicerade också CUL (Centrum för Uthålligt Lantbruk) en rapport som listar problem och möjligheter med ekologiskt kyckling - köttet som alla vill ha men som väldigt få lyckas hitta. http://www.cul.slu.se/publikationer/ekolantbruk50.pdf

från rapporten "Det finns en potential för ökad produktion och konsumtion av ekologisk kyckling i Sverige. Svårigheter med bedömningen av marknad och ekonomi (lönsamheten) samt  tillämpningen av EU:s och KRAV:s regler för ekologisk produktion liksom slakten av djur från mindre besättningar bidrar dock till osäkerheten inför framtiden."

Knopparp

• Halland
« Svar #5 skrivet: 29 okt-08 kl 12:59 »
Det var ett fantastiskt program!
Lättsamt samtidigt som det var en ögonöppnare för de flesta skulle jag tro.
Jamie lade fram fakta på ett så bra sätt att det inte blev något "Aja baja!"

Visst kände man väl till att burhöns inte hade det så kul, men att de hade så trångt visste jag absolut inte!!  :o

Känner mig så glad att man är självförsörjande med ägg och kött, och dessutom med LYCKLIGA fåglar!  ;D
Bor med make, frigående blandrashöns och Myskankor. Har även katten Sigge och en schäfertik.

ekoStina

« Svar #6 skrivet: 29 okt-08 kl 15:58 »
det jag mest reagerade över var att folk sa att det inte skulle kunna tänla sig att betala några kronor mer för en ekologisk kyckling och skyllde på ekonmin...det har med prioriteringar att göra! de som var på middagen i programmet hade säkert betalat en dyr slant för att komma dit...

Sommartorparn

« Svar #7 skrivet: 29 okt-08 kl 16:49 »
det jag mest reagerade över var att folk sa att det inte skulle kunna tänla sig att betala några kronor mer för en ekologisk kyckling och skyllde på ekonmin...det har med prioriteringar att göra! de som var på middagen i programmet hade säkert betalat en dyr slant för att komma dit...

Jag har dragit ner ordentligt på kycklingskonsumtionen, eftersom jag inte vill köpa plågade djur. Å andra sidan handlar det inte om några futtiga kronor, utan om minst det dubbla kilopriset för benigare eko-kycklingar. Så ser det i alla fall ut i Bayern där jag bor. Överhuvudtaget är det ett problem att mellanhänderna tar ut så mycket för ekovaror i många fall. "Billighetsaffärerna" har också börjat sälja ekovaror (dock inte kyckling) och det är acceptabla priser, samtidigt som bönderna får ut det pris de vill ha. Troligen handlar det i "fina" affärer om ett procentuellt påslag, ja, och då blir slutpriset ganska häftigt.

Men ibland köper jag en sopphöna av "grisbonden" (glada, men inte certifierade ekogrisar) och annat kött. Bl a certifierat ekonötkött av hans kompis - och slipper då mellanhänderna.

Det är klart att man kan kalla det "prioritering", men med de priserna prioriterar i alla fall jag rotsaker och grönsaker och ibland en köttbit från gårdsbutiken.

soleskog

« Svar #8 skrivet: 29 okt-08 kl 18:04 »
Tycker också att det var ett toppenbra program! Just idag njuter vi av kycklinggryta gjord på tuppar som haft det så bra en tupp kan, tror jag: De är ett "hemligt projekt" av en höna som ruvade fram dem och gick med dem de första månaderna. Fritt har de knallat runt på gården, nu som stora dessutom haft obegränsat med "damer" att roa sig med... ;) . Samt en snabb död. Fast, föda upp kycklingar på det viset är inte lika lätt för alla.
Förutom de kycklingar och ankor som vi själva föder upp äter vi annars knappt kyckling, just för att uppfödningen är så trist. Men; en ljuspunkt är ändå att Bosarps ekologiska kyckling ökar med fler uppfödare.
mjölkbonde med robot. Även får och hästar samt en fin hop smådjur - myskanka, brahmahöns, kaniner, gris, hund och katt.

Päran

• Agda med 2007-års kycklingar
    • Ångermanland
« Svar #9 skrivet: 29 okt-08 kl 22:40 »
Nån som vet om de går i repris ???/Päran
"Bonnjänta" med hästar, kor, katter, kaniner, ankor och höns. Mignoner och blandrasankor.
Dv. Fönix, dv.Vithätta, dv.Kochin, dv.Silke,Wyandotte, Brahma, Orpington, Hedemora och blandisar. Åsså  2 barn å "gubbe" förståss.
Utanför Örnsköldsvik bor vi.

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #10 skrivet: 30 okt-08 kl 14:02 »
Men; en ljuspunkt är ändå att Bosarps ekologiska kyckling ökar med fler uppfödare.

Är Bosarps ett varumärke ??? jag menar ungefär som "pelle o lisa" äggen..
« Senast ändrad: 30 okt-08 kl 14:07 av Grimla »
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Dela detta:

* Inloggade just nu

714 gäster, 1 användare
skräptanten

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser