Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  vilken tidning är bäst?  (läst 8040 gånger)

Ulric Eriksson

• Gäst
SV: vilken tidning är bäst?
« Svar #20 skrivet: 25 okt-08 kl 11:48 »
konstigt att man inte kan få ett papper i receptionen ,men skriva ut på datorn det får man(såg detta sedan)

Dåså, googla fram en sida utan text och skriv ut den.

Sommartorparn

« Svar #21 skrivet: 25 okt-08 kl 11:50 »

jag trodde jag svimmade och dog på smma gång,så jag svarade: men där går väl ändå gränsen utav snålhet! jag gick sedan 100meter och köpte en bunt med skrivarpapper till de och slänge upp på disken och sa: så,varsågod din snåle fan,och jag ska ri8nga kommunen om detta,va så säker! och nästa gång  jag frågar efter ett papper,så ska ddet finnas här,för jag har själv köpt hit dem,så gör inte av med dem! så förbannad jag var!!!

De kanske tar ut förrådshyra för att du parkerar privat material på biblioteket.

solstrimma

• Gäst
« Svar #22 skrivet: 25 okt-08 kl 11:53 »
Dåså, googla fram en sida utan text och skriv ut den.
lite lättare att bara ta ett från skrivaren va?? ;)
det va bara själva grejen,att man får skriva ut på datorn(som kostar mer i form utav toner ,ström mm) men inte jkan få ett vanligt vitt a4papper.
bibliotek är en serviceinrättning,alltså ska det finnas papper tillgänligt!
(och det gör det ju nu,men det va jag som betalade de 500papprena)

solstrimma

• Gäst
« Svar #23 skrivet: 25 okt-08 kl 11:55 »
De kanske tar ut förrådshyra för att du parkerar privat material på biblioteket.
;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D

äppelmos på min nos

« Svar #24 skrivet: 25 okt-08 kl 12:03 »
Jag prenumererar själv på en liknande tidning (Drömhem och trädgård) eller gjorde fram till nu kanske jag ska skriva

Väldigt bra skrivet, håller med! Jag har lyckats komma ur det värsta suget efter grejor, är inte helt botad än dock, men numera känns inredningstidningarna mest plastiga. Jag åker nämligen också dit allt mellan varven och kör en kortprenumeration på nån tidning men så känns det mest jaha... var det inte mer när jag läst klart. Hoppas jag ska lära mig nån gång och sluta köpa dom.

Fast om de för någon är en liten guldkant i vardagen som inte enbart ger habegär så tycker jag att man ska unna sig det. Och då är jag nog personligen mest svag för "Gård och Torp" samt "Lantliv". Min absoluta favorittidningen nu är ändå Åter men det är ju ingen inredningstidning direkt och ibland är det ju just det där glassiga, kravlösa läsandet man vill åt.
Världen behöver fler rumpnissar!

solstrimma

• Gäst
« Svar #25 skrivet: 25 okt-08 kl 12:15 »
Väldigt bra skrivet, håller med! Jag har lyckats komma ur det värsta suget efter grejor, är inte helt botad än dock, men numera känns inredningstidningarna mest plastiga. Jag åker nämligen också dit allt mellan varven och kör en kortprenumeration på nån tidning men så känns det mest jaha... var det inte mer när jag läst klart. Hoppas jag ska lära mig nån gång och sluta köpa dom.

Fast om de för någon är en liten guldkant i vardagen som inte enbart ger habegär så tycker jag att man ska unna sig det. Och då är jag nog personligen mest svag för "Gård och Torp" samt "Lantliv". Min absoluta favorittidningen nu är ändå Åter men det är ju ingen inredningstidning direkt och ibland är det ju just det där glassiga, kravlösa läsandet man vill åt.
jag tänker tvärtom.
tänk vad mycket jag har lärt mig! och nya informationskällor jag hittat!
nummer 6/2008 gård och torp har maasor med bra information om värme/energi/kaminer.

på landet nr 10/2008 har special om dörrar.
dörrhandtag och långskylt i svart järm med hamrad yta= nationalromantisk stil.
Hembygdsgården Bottarve på södra gotland har en halvfransk enkeldörr med rokoko indelning.

dörrar i scweizerstil från 1896 är sååå fina!

Nescio

• Västergötland
« Svar #26 skrivet: 25 okt-08 kl 12:26 »
ursäkta men nu undrar jag en sak:
medlemsavgift vart? 100kr på biblioteket?
nej här är det gratis att gå till biblioteket och läsa dagens tidning,böcker mm.
det som kostar är om du ska ha tillgång till datorerna och låna hem böcker,då kostar ett lånekort 25kr.
men just dessa tidningar prenumererar inte vårat bibliotek.
hade faktiskt en dispyt om dem om papperslappar.
jag frågade vänligt om de hade ett a4papper,för jag skulle skriva av en sak ur en bok. får då till svar,nej det har vi inte,menar du att vi ska vara så generösa att vi ska skänka bort ett papper!
jag trodde jag svimmade och dog på smma gång,så jag svarade: men där går väl ändå gränsen utav snålhet! jag gick sedan 100meter och köpte en bunt med skrivarpapper till de och slänge upp på disken och sa: så,varsågod din snåle fan,och jag ska ri8nga kommunen om detta,va så säker! och nästa gång  jag frågar efter ett papper,så ska ddet finnas här,för jag har själv köpt hit dem,så gör inte av med dem! så förbannad jag var!!!
konstigt att man inte kan få ett papper i receptionen ,men skriva ut på datorn det får man(såg detta sedan)
grrrr
NEJ,NEJ medlemsavgiften till KRIS ,o då ingår tidningen Vägen ut, jag kan oxo rekommendera Faktum/Situation stockholm

solstrimma

• Gäst
« Svar #27 skrivet: 25 okt-08 kl 12:49 »
NEJ,NEJ medlemsavgiften till KRIS ,o då ingår tidningen Vägen ut, jag kan oxo rekommendera Faktum/Situation stockholm
faktum brukar jag köpa utav de hemlösa.
varför? därför att jag vet hur det kan vara, jag va själv VÄLDIGT nära att hamna där och då hade jag velat att nån hade sponsat mig.
det som jag tycker är fel med Faktum är att de hemlösa inte får del utav hela vinsten!
de säljer en tidning för 40kr och får behålla 20kr själva.
sedan nästa månad ska de KÖPA ut tidningarna för 20kr/st som de sedan ska sälja för 40kr.
det blir ju win endast till företaget som anser sig stötta de hemlösa!
nej ibland köper jag en tidning och ger de 80kr och ber de behålla 40kr till sig själva! de måste ju för fan kunna leva!

Nescio

• Västergötland
« Svar #28 skrivet: 25 okt-08 kl 15:29 »
faktum brukar jag köpa utav de hemlösa.
varför? därför att jag vet hur det kan vara, jag va själv VÄLDIGT nära att hamna där och då hade jag velat att nån hade sponsat mig.
det som jag tycker är fel med Faktum är att de hemlösa inte får del utav hela vinsten!
de säljer en tidning för 40kr och får behålla 20kr själva.
sedan nästa månad ska de KÖPA ut tidningarna för 20kr/st som de sedan ska sälja för 40kr.
det blir ju win endast till företaget som anser sig stötta de hemlösa!
nej ibland köper jag en tidning och ger de 80kr och ber de behålla 40kr till sig själva! de måste ju för fan kunna leva!
men hur räknar du nu? dom köper tidningen för 20 kr o säljer den för 40 ,=20 kr i vinst, om inte dom hade fått sin vinst på 20 ,så är jag ganska säker på att dom inte funnit sig i det,det är ju inga dunungar precis

solstrimma

• Gäst
« Svar #29 skrivet: 25 okt-08 kl 16:42 »
men hur räknar du nu? dom köper tidningen för 20 kr o säljer den för 40 ,=20 kr i vinst, om inte dom hade fått sin vinst på 20 ,så är jag ganska säker på att dom inte funnit sig i det,det är ju inga dunungar precis
jadu så här räknar jag:

när de ska börja och sälja tidningen faktum för allra första gången måste de ju själva ha pengar till att kunna komma igång och sälja för att på så sätt komma igång.
hur många hemlösa har 200kr??(10st tidningar)

följden blir såhär:
inköp 200 för 10 tidningar
säljer för 400,men får bara behålla 200
som de nästa dag måste köpa 10st nya tidningar för,för att kunna sälja nästa dag!
ekorrhjul kallas det..
jag kallar det utnyttjande utav svaga personer!
dessutom
varför kan inte de hemlösa bara få en bunt med tidningar och sälja för 40kr?
40kr/dag gånger 31dagar=1.240kr..
tycker det är för djävla tragiskt faktiskt.
finns väl ingen annan svensk som får betala för att jobba? men de hemlösa ska göra det?? varför då???

« Senast ändrad: 25 okt-08 kl 16:49 av solstrimma »

Anso1971

• Dalarna
« Svar #30 skrivet: 25 okt-08 kl 16:57 »
jadu så här räknar jag:

när de ska börja och sälja tidningen faktum för allra första gången måste de ju själva ha pengar till att kunna komma igång och sälja för att på så sätt komma igång.
hur många hemlösa har 200kr??(10st tidningar)

följden blir såhär:
inköp 200 för 10 tidningar
säljer för 400,men får bara behålla 200
som de nästa dag måste köpa 10st nya tidningar för,för att kunna sälja nästa dag!
ekorrhjul kallas det..
jag kallar det utnyttjande utav svaga personer!
dessutom
varför kan inte de hemlösa bara få en bunt med tidningar och sälja för 40kr?
40kr/dag gånger 31dagar=1.240kr..
tycker det är för djävla tragiskt faktiskt.
finns väl ingen annan svensk som får betala för att jobba? men de hemlösa ska göra det?? varför då???

Men om de köper 10 tidningar för 200 så är det ju betalt och klart, så när de sålt 10 tidningar för 400 så går ju bara halva summan till inköp av nya tidningar medan resten kan gå till mat för dagen och ett par varma strumpor.

Alternativt att de inte äger 200 utan får låna för att kunna köpa 10 tidningar. Då när de fått in sina 400 så kan de betala sin skuld och köpa nya tidningar för egna pengar (nu räknar jag räntefritt!). Sedan kan de börja tjäna ihop till mat och strumpor. Eller vad de föredrar.
Medlem i JAK, amningshjälpen och sv. byggnadsvårdsföreningen, ammade min yngsta i 3½ år, har alltid känt mig udda och sagt att jag är född under fel århundrade, skönt att hitta hit!
Bor med mina tre barn på en gård med äppelträd, hallonbuskar, höns och utsikt över Siljan.

solstrimma

• Gäst
« Svar #31 skrivet: 25 okt-08 kl 17:03 »
Men om de köper 10 tidningar för 200 så är det ju betalt och klart, så när de sålt 10 tidningar för 400 så går ju bara halva summan till inköp av nya tidningar medan resten kan gå till mat för dagen och ett par varma strumpor.

Alternativt att de inte äger 200 utan får låna för att kunna köpa 10 tidningar. Då när de fått in sina 400 så kan de betala sin skuld och köpa nya tidningar för egna pengar (nu räknar jag räntefritt!). Sedan kan de börja tjäna ihop till mat och strumpor. Eller vad de föredrar.
men de får inte behålla de 400kr.de får bara behålla 200kr resten ska in till föreningen!!

Nescio

• Västergötland
« Svar #32 skrivet: 25 okt-08 kl 18:46 »
men de får inte behålla de 400kr.de får bara behålla 200kr resten ska in till föreningen!!
det kostar att trycka en tidning och lokalhyran  där man hämtar sina tidningar ,fikar o umgås ,60% av intäckningarna går till arbete för hemlösa o mot hemlöshet, jag har alltid betraktat både Faktum o Situation Stockhom som väldigt seriösa ,du är den första jag hört säga något annat

Vilse

• Gäst
« Svar #33 skrivet: 27 okt-08 kl 03:27 »
ursäkta men nu undrar jag en sak:
medlemsavgift vart? 100kr på biblioteket?
nej här är det gratis att gå till biblioteket och läsa dagens tidning,böcker mm.
det som kostar är om du ska ha tillgång till datorerna och låna hem böcker,då kostar ett lånekort 25kr.
men just dessa tidningar prenumererar inte vårat bibliotek.
hade faktiskt en dispyt om dem om papperslappar.
jag frågade vänligt om de hade ett a4papper,för jag skulle skriva av en sak ur en bok. får då till svar,nej det har vi inte,menar du att vi ska vara så generösa att vi ska skänka bort ett papper!
grrrr

ååh, du kanske är den som brukar gå in och:
be receptionisten/kundtjänsten att få låna telefonen gratis och sen kallar henne för sl-mpa när det inte går för sej?
är det du som ber att få låna en penna, som 10 andra gjort samma dag och inte kommer tillbaka med den och sen kallar receptionisten sl-na?
är det du som ber att få rabatt och inte fattar att priserna redan är så pressade och kallar receptionisten för sl-nka?
är det du som går in och ber att få arbetsrutinerna ändrade och sen slänger saker på kunddisken?
är det du som går in och klagar på en produkt och skriker åt receptionisten som aldrig sett dej förr?
jag är receptionisten och har aldrig fattat hur man kan bete sej dumt mot nån som gör vad dom ska och inte har rätt att ge ut saker.
ok, receptionisten kunde ha blundat med ena ögat och tagit ett papper i skrivaren men hon tänkte nog inte på det eller så hade du en sån bister attityd redan där så det togs aldrig ut något paper till dej pga det.

ja ibland e jag kinkig.
 :)

Kalle Kakelugn

• Gäst
« Svar #34 skrivet: 21 aug-09 kl 17:18 »
gissa vad jag fick nyss skruvis!!!! en tidning helt gratis,nu är du sotis va?? den heter vakna!  den kostade mig nada!

lantligtromantiskt

• Gäst
« Svar #35 skrivet: 21 aug-09 kl 17:22 »
ååh, du kanske är den som brukar gå in och:
be receptionisten/kundtjänsten att få låna telefonen gratis och sen kallar henne för sl-mpa när det inte går för sej?
är det du som ber att få låna en penna, som 10 andra gjort samma dag och inte kommer tillbaka med den och sen kallar receptionisten sl-na?
är det du som ber att få rabatt och inte fattar att priserna redan är så pressade och kallar receptionisten för sl-nka?
är det du som går in och ber att få arbetsrutinerna ändrade och sen slänger saker på kunddisken?
är det du som går in och klagar på en produkt och skriker åt receptionisten som aldrig sett dej förr?
jag är receptionisten och har aldrig fattat hur man kan bete sej dumt mot nån som gör vad dom ska och inte har rätt att ge ut saker.
ok, receptionisten kunde ha blundat med ena ögat och tagit ett papper i skrivaren men hon tänkte nog inte på det eller så hade du en sån bister attityd redan där så det togs aldrig ut något paper till dej pga det.

ja ibland e jag kinkig.

nu är det ju så att biblioteket är en SERVICEinrättning,och ska sådeles bistå med papper,penna,kopiering UTAN avgifter.

lantligtromantiskt

• Gäst
« Svar #36 skrivet: 21 aug-09 kl 17:24 »
och angående tidningar,så prenumererar jag nu på åter i 4år framåt....har precis betalat för 16nummer. ;D
resten går att läsa på biblioteket GRATIS.

Kalle Kakelugn

• Gäst
« Svar #37 skrivet: 21 aug-09 kl 17:27 »
och angående tidningar,så prenumererar jag nu på åter i 4år framåt....har precis betalat för 16nummer. ;D

då gäller det att du håller dig i liv så länge,annars blir det en onödig utgift :-X

Pjöllerberg

• Blekinge
« Svar #38 skrivet: 21 aug-09 kl 17:44 »

jaså, vilken bibbla har gamla nummer av Åter?

dom beställer du här  :D

lantligtromantiskt

• Gäst
« Svar #39 skrivet: 21 aug-09 kl 18:30 »
jaså, vilken bibbla har gamla nummer av Åter?

dom beställer du här  :D

ja altså nu pratade jag inte om åter utan om andra tidningar typ femina,råd och rön,göteborgsposten,kattliv osv...

Dela detta:

* Inloggade just nu

688 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.

* Nya annonser