Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Åtelkamera  (läst 5831 gånger)

skogsråetiskogen

• Småland
Åtelkamera
« skrivet: 24 okt-08 kl 07:35 »
Finns det någon därute som använder sig av åtelkamera? Funderar på att köpa en, men vet vare sig var man köper dem, eller hurdan man ska ha. Tips välkomna!

AnetteK

• Tänkaren....not=)
    • Skåne
SV: Åtelkamera
« Svar #1 skrivet: 24 okt-08 kl 09:07 »
Kompisen har en och de har jätteroligt med den :) Två rävar kommer på nästan exakt samma tidpunkter på dygnet, dock inte samtidigt. Nu är det inte räv kompisen vill se utan vildsvin och det har det bara varit en gång ;D
Jag ska höra med sambon vilken sort han har och var han har köpt den. Iaf är han jättenöjd med den.
Om en svart katt korsar din väg betyder det att den är på väg någonstans.
                                                                                                                         Groucho Marx

AnetteK

• Tänkaren....not=)
    • Skåne
« Svar #2 skrivet: 24 okt-08 kl 20:10 »
Kompisen har köpt den i Landskrona, men sambon vet inte var. Däremot sa han att man kan söka på Blocket. Då får man upp firmor som säljer åtelkameror. Tror att han vill ha en själv ;)
Kompisens kamera skulle klara upp till 16 meters avstånd, men han satte den först på 10 meter, det blev inga bra foto så flyttade den till 5 meters avstånd och då blev fotona bra. Han har 2 minneskort att byta mellan så han slipper gå tillbaka var gång han ska titta på bilderna.
Och megapixelantalet får inte vara för lågt.
Imorgon ska jag till kompisen så då frågar jag var han köpt kameran så får du bättre besked.
                                                                                                                         Groucho Marx

dolk

• Småland
    • lantizlinda
« Svar #3 skrivet: 25 okt-08 kl 18:26 »
Vi har det med, det är jättekul att se bilderna på alla djur, grävling, vildsvin, älg och hjort. Jag tror att de flesta jaktaffärer säljer och satsa på en dyrare variant för de billiga har så dålig bildkvalitet.
Den vi använder är lite dyrare och bilderna blir bra. Du kan kolla på www.mortfors.se klicka på  "på gång" och sedan "jakt" där  finns det  bilder från vår åtelkamera.

Dolk
"Du kan beklaga att rosor har taggar, eller så kan du glädja dig åt att taggarna har rosor"

http://lantizlinda.blogg.se

AnetteK

• Tänkaren....not=)
    • Skåne
« Svar #4 skrivet: 25 okt-08 kl 19:31 »
Kompisen har en Multri och de köpte den billigaste varianten. Jag har suttit och tittat på åtelbilderna och det är jäääättekul ;D Däremot tyckte inte frun i huset det var lika roligt när maken hennes satte upp laptopen mitt i födelsedagsdukningen :o
Jag tyckte det var bra bilder, det enda han tyckte kunde vara bättre är blixten. Han har köpt den på nätet och inte i Landskrona som sambon sa.
                                                                                                                         Groucho Marx

skogsråetiskogen

• Småland
« Svar #5 skrivet: 26 okt-08 kl 11:20 »
Tack för svar! Mera?
Är det inte stor risk att den blir stulen?

skogsråetiskogen

• Småland
« Svar #6 skrivet: 26 okt-08 kl 11:23 »
Glömde; vilka fina åtelbilder! Nu blir jag ännu mera sugen att köpa!

AnetteK

• Tänkaren....not=)
    • Skåne
« Svar #7 skrivet: 27 okt-08 kl 18:59 »
Citera

Det beror ju på var man sätter den. Det är kanske inte en bra ide´ att sätta i närheten av vägar.
                                                                                                                         Groucho Marx

JoakimS

• -
« Svar #8 skrivet: 30 dec-08 kl 22:20 »
titta in på www.viltkamera.se

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #9 skrivet: 03 jan-10 kl 12:43 »
Köpte min på Racerback.se  2000spänn ca
Fjäderfän och kaniner

Temeriaire

• Allt kan göras, men det omöjliga tar längre tid.
    • Småland
« Svar #10 skrivet: 21 mar-10 kl 12:31 »
Köpte min på Racerback.se  2000spänn ca
Vilken modell? Funkar den bra? Lurar också på att köpa en.
Ibland kommer äventyret och suddar ut det jag skrivit i kalendern.

Blekslättens Gård

• Blekslatten gard.se
    • Dalsland
« Svar #11 skrivet: 21 mar-10 kl 15:25 »
Jag har en moultrie d40 med vanlig blixt (995kr)och bilderna blir lysande bra,Monterade ett
mc batteri på den och den tar ca tusen bilder på en laddning,Grisarna bryr sig inte alls av blixten ,Där emot kameror med ir lampa gillade dom inte för dom verkar se ir ljus och bilderna blir utan färg med en sådan ,Mvh Torparn 73.

nordtravare

• Medelpad
« Svar #12 skrivet: 22 mar-10 kl 12:38 »
Jag har en som det tar lång tid innan den knäpper,vilket gör att jag får bilder utan djur pga dom hunnit därifrån samt rumpan på älgar

Blekslättens Gård

• Blekslatten gard.se
    • Dalsland
« Svar #13 skrivet: 22 mar-10 kl 13:51 »
Hej ,Ställ in kameran så den tar 2 bilder med några sec mellanrum sedan vilar en minut eller
prova o sätt kameran lite längre bort mvh torparn 73 :)

Kolvaktare

• Försöker överleva på en liten gård i Sörmland.
    • Södermanland
    • Från Stockholm till vägens slut
« Svar #14 skrivet: 21 apr-10 kl 15:55 »
Tack för svar! Mera?

En camofärgad kamera är nästan osynlig om man sätter den rätt. Tillbringade sex timmar i somras med vilträkning vid en kamera och lyckades ändå inte se var själva kameran satt.
Min blogg om livet på landet - www.fstvs.se - sedan 2011

regnpipan

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 26 apr-10 kl 12:02 »

Det beror väl på hur mycket folk som rör sig i området. Mitt intryck är överlag att det är väldigt lite folk som faktiskt rör sig i skog och mark annat än när det är dags att plocka bär eller svamp. Men då går folk inte speciellt långt in i skogen utan håller sig utefter stigar och vägar samt om de gillar hallon ut på hyggen.

Blekslättens Gård

• Blekslatten gard.se
    • Dalsland
« Svar #16 skrivet: 29 apr-10 kl 20:23 »
Hej jag brukar försöka sätta kameran på en gran och bara ta bort en liten glugg för
kameran och då går det inte se den om man inte vet att den är där,Jag lägger alltid
åtel på platser där det inte rör sig folk så grisarna kommer tidigt på kvällen,Idag
fick jag bilder på 11 randiga kultingar med 4 suggor mvh ola.

skogsråetiskogen

• Småland
« Svar #17 skrivet: 07 maj-10 kl 09:18 »
Nu har vi köpt men inte satt upp den...men det måste ske...

Dela detta:

* Inloggade just nu

456 gäster, 2 användare
simon.arvestrand, Hantverkaren

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser