Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kan man se skillnad på tacka och lamm på slaktkroppen?  (läst 3886 gånger)

MonaW

• Västmanland
    • Monas sida
Jag har låtit slakta några lamm och ett par tackor. Tackorna var födda -07 så de är inte gamla och sega men de har lammat i våras. Det är ju lite förargligt om jag bjuder på lamm och det i verkligheten är tacka. Jag tänkte inte på att märka tackorna på något sätt, trodde att det gick lätt att se skillnad. Jag trodde att lammen var så mycket mindre, svårt att se när de är oklippta. Finns det något sätt att se skillnad? Det är Åsenfår och Gotlandsfår det handlar om.
« Senast ändrad: 23 okt-08 kl 21:10 av MonaW »
Åsenfår, hundar och katter

hustran

SV: Kan man se skillnad på tacka och lamm på slaktkroppen?
« Svar #1 skrivet: 24 okt-08 kl 08:22 »
Om du inte kan skilja på dem "slaktkroppsmässigt" så tycker jag absolut du kan kalla alla för lamm. En tacka som är född 07 kallas i många länder fortfarande lamm och köttet är läckert. På slakterierna kollar de väl tänder, men även lederna.

kobbe

• Småland
    • Ekoplantan
« Svar #2 skrivet: 24 okt-08 kl 10:22 »
Håller med hustran. Min egen erfarenhet är att köttet är utsökt både som lamm och tacka. Även ett par år gammal bagge är fantastiskt fint i smaken. Har inte märkt några tendenser till seghet eller skarp smak alls. Ska du bjuda så bjud med glädje på eget kött!
Omvänd från rik, anställd, stressad & frustrerad storstadsbo till fattig, lugn & glad egen företagare, tillika självhushållare i glesbygd med fru, katter, odlingar, får, mjölkgetter, kaniner, bin och höns.
Bloggar sen flera år om självhushållning på www.ekoplantan.se

Vurre

« Svar #3 skrivet: 24 okt-08 kl 10:39 »
Jag håller med om att unga vuxna djur är precis lika bra som årslamm. På lite äldre djur kan du se skillnad i själva köttet, som är grövre, jmf oxkött och kalvkött.

Slakterierna tittar bland annat på sammanväxningen eller nåt sånt på mellanfotsbenen, vaddetnuheter. På djur över ett år händer det något.

Men ta för vana att märka slaktkropparna. Lite målartejp som du ritar dit nåt på kring hälsenan så slipper du undra vilket djur som är vilket.
snus? vad är priset på en pris?

MonaW

• Västmanland
    • Monas sida
« Svar #4 skrivet: 24 okt-08 kl 22:07 »
Tack för era svar. Nu känns det inte så skrämmande längre. Jag ska ta reda på den där sammanväxningen men har lärt mig, att märka kropparna ordentligt, till nästa gång.
Åsenfår, hundar och katter

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
SV:tacka och lamm slaktkroppen?
« Svar #5 skrivet: 25 okt-08 kl 14:27 »
Slakterierna tittar bland annat på sammanväxningen eller nåt sånt på mellanfotsbenen, vaddetnuheter. På djur över ett år händer det något.

Slakterierna tittar på ledytorna i frambenen och på bäckenbensfogens främre dels form.

Och någon skillnad på kvalite finns väl också ;)
lamm betalas med 24 kr kilot och får med 6 kr kilot.
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Vurre

SV:tacka och lamm slaktkroppen?
« Svar #6 skrivet: 25 okt-08 kl 15:04 »
Slakterierna tittar på ledytorna i frambenen och på bäckenbensfogens främre dels form.

Och någon skillnad på kvalite finns väl också ;)
lamm betalas med 24 kr kilot och får med 6 kr kilot.

Ja, det är märkligt. Begriper nån varför? Jag märker i alla fall ingen skillnad på ett djur som är 11 månader och ett som är 16 månader, mer än i priset.
snus? vad är priset på en pris?

Lilla Tackan

« Svar #7 skrivet: 26 okt-08 kl 18:42 »
I något läge lär det ju vara någon skillnad, så som någon tidigare sa, kalv/nöt. Men, det betyder ju inte att det äldre djuret är sämre.
Min egen erfarenhet är förvisso begränsad. Det äldsta jag ätit är 17 månader gamal tacka. Det köttet var fantastisk fint. Jag har hört av andra att äldre tackor också har ett fint kött.

Med priset kan jag bara spekulera. I butikerna är det sällan man hittar något färskt lammkött alls.
Innan lammet får plats motsvarande gris och nöt tror jag inte vi kommer att hitta fårkött i butik.
Låg efterfrågan= lågt pris... tror jag

Sen verkar det inte fungera så bra med lammköttet heller. Det finns så  lite i butikerna, men slakterierna har
fullt och kan inte ta emot våra lamm, om vi inte har bokat långt i förväg. Folk man stöter på frågar om vi har kött att sälja eftersom det går får i hagen.
Nog borde det finnas en fin marknad för både lamm- och fårkött?!

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #8 skrivet: 01 nov-08 kl 22:25 »

Sen verkar det inte fungera så bra med lammköttet heller. Det finns så  lite i butikerna, men slakterierna har
fullt och kan inte ta emot våra lamm, om vi inte har bokat långt i förväg. Folk man stöter på frågar om vi har kött att sälja eftersom det går får i hagen.

Visst finns det en marknad. Men, den är kanske lite liten än så länge. Jag har en som brukar köpa lammkött av mig. Hon har även frågat sin lokala handlare om inte han kan ta hem svenskt lammkött men, han säger att det går inte att få tag på genom hans leverantörer.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

morel

« Svar #9 skrivet: 02 nov-08 kl 01:45 »
Generellt sett så verkar inte svenskarna riktigt har fattat hur gott väl tillagat (dvs blodigt/ej genomstekt) lammkött kan vara. När jag fortfarande åt kött var det min absoluta favoriträtt. Lamm med vitlökssmör, sallad och klyftpotatis...

Tror det är en brist inom vår matlagningskultur när det gäller just lamm med myter kring att allt fårkött skulle smaka "kofta".

Helle-Mari

• -
« Svar #10 skrivet: 13 feb-09 kl 16:43 »
I något läge lär det ju vara någon skillnad, så som någon tidigare sa, kalv/nöt. Men, det betyder ju inte att det äldre djuret är sämre.
Min egen erfarenhet är förvisso begränsad. Det äldsta jag ätit är 17 månader gamal tacka. Det köttet var fantastisk fint. Jag har hört av andra att äldre tackor också har ett fint kött.

Med priset kan jag bara spekulera. I butikerna är det sällan man hittar något färskt lammkött alls.
Innan lammet får plats motsvarande gris och nöt tror jag inte vi kommer att hitta fårkött i butik.
Låg efterfrågan= lågt pris... tror jag

I vilken ålder på tackor är de för gamla att slakta och äta upp? Vilka erfarenheter har ni av det?

LillaSophie

• Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #11 skrivet: 13 feb-09 kl 17:14 »
alltså, jag brukar vara besviken när jag köper lamm på affärn, färsk alltså. det är alltid lite segt, mkt fett i och det smakar faktiskt kofta. och jag KAN laga mat, problemet ligger inte där. jag köpte däremot lammkotletter på halva pris (kort datum) här om dan och glömde bort det i några dagar till i kylskåpet  :-[ när jag väl lagade till det var det första gången som jag åt gott lamm i sverige. kanske man blir lurad ibland och de kallar kött för lamm som egentligen inte är lamm längre? eller ska man köpa lamm och låta det ligga i en vecka innan tillagningen?
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

ulfg

« Svar #12 skrivet: 13 feb-09 kl 22:00 »
Lilla Sophie tror jag har råkat ut för kött som inte hängt tillräckligt länge och därför inte mörat sig. Att kotletterna blev bra för att de låg kvar ett tag i kylskåpet tyder på det. Försök att köp kött direkt från producent, från saluhall eller hos en riktig slaktare, gärna utländsk. Då är det nog större chans att det har hängt tillräckligt länge. Eller låt kotletterna ligga i kylskåpet en extra 3-4 dagar, strunta i datumet.
Mångsysslare med 12 gutefår norr om Varberg.

LillaSophie

• Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #13 skrivet: 13 feb-09 kl 22:46 »
Lilla Sophie tror jag har råkat ut för kött som inte hängt tillräckligt länge och därför inte mörat sig. Att kotletterna blev bra för att de låg kvar ett tag i kylskåpet tyder på det. Försök att köp kött direkt från producent, från saluhall eller hos en riktig slaktare, gärna utländsk. Då är det nog större chans att det har hängt tillräckligt länge. Eller låt kotletterna ligga i kylskåpet en extra 3-4 dagar, strunta i datumet.

ja, gärna det, men jag bor i umeå kommun och det finns inget slakteri inom 10 mil. skyller på militanta veganer. konsum och ica är min enda köttkälla här ... men jag får göra så med lamm, det får ligga en vecka i kylskåpet innan jag lagar till det. får stå ut med killen som tjatar "men gör nåt me köttet innan det blir dåligt ...!" istället ;) jag tyckte ju om lamm förut och nu sist jag köpte, så det är ju värt att prova  ;D
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

Helle-Mari

• -
« Svar #14 skrivet: 14 feb-09 kl 14:33 »
I vilken ålder på tackor är de för gamla att slakta och äta upp? Vilka erfarenheter har ni av det?

Nån som kan svara på det?

Dela detta:

* Inloggade just nu

487 gäster, 1 användare
kretslopp

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jättenöjd och glad över tidskriften Åter!
/ Märit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser