Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  sänker ni inomhustempen nu när elpriset är så högt?  (läst 2146 gånger)

sovmorgon

Jag har alltid haft kring 22+ inomhus. Men nu när elpriset är superdyrt börjar jag fundera.
Har nu testat med 19+ i sovrummet. Vet inte riktigt om det fungerar, till och med 22+ var svalt och 19+ är verkligen på gränsen till att rummet känns som en igloo.

Det billigaste är väl att alltid ha ytterkläder på sig inomhus och sova på björnskinn eller nåt  ;D

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: sänker ni inomhustempen nu när elpriset är så högt?
« Svar #1 skrivet: 23 okt-08 kl 18:46 »
Pah...

När jag bodde i förra huset, som var helt oisolerat i taket, kunde det ibland under kalla vintermorgnar vara 7 plusgrader i köket på morgonen. Då var en rätt snabb med att tända spisen :P ... 19 grader hade jag tyckt varit snudd på tropiskt.

(Nu mera bor vi i en kåk som både är isolerad och har ett vattenburet värmesystem med vedpanna, och morgonens kylskåpstemperaturer är ett minne blott.)

Smått OT detta, men frågan är om ens ekonomi i längden håller för att värma sin bostad med el, det lär ju inte bli billigare.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Vurre

« Svar #2 skrivet: 23 okt-08 kl 18:49 »
Såna där tempraturer trodde jag man övergav i samband med den stora oljekrisen i början av 1970talet.  Vi brukar ha ganska varierande temp inne, men sällan under 17 grader när vi är inne och eldar i spisen. Sovrummet är däremot svalt och skönt, 14-15 grader, mer behövs inte när man är två.

Så nä, vi sänker nog inte inomhustempen, elpris eller inte. Men vi kanske eldar mer i spisen.
snus? vad är priset på en pris?

Majasmamma

• Gästrikland
« Svar #3 skrivet: 23 okt-08 kl 19:16 »
Klart att det vore jättebra om du sänkte innetempen från +22 till +19 men det låter faktiskt ganska varmt.  :o
Det är bättre för kroppen och hälsan att sova i ett svalt sovrum och om man fryser kan man ju alltid lägga på ett filt till eller köpa ett jättebra täcke. ;)
Själv bor jag i ett litet torp men främst kakelungsvärme i kombination med vedspisen i köket. Elradiatorerna står bara på grundvärme (+10) som stöd. Så det säger sig självt att det är betydligt svalare på morgonen än kvällen men det gör bara att man vaknar snabbare och verkligen sägger igång med dagens alla bestyr. :D
Men sänk värmen för alla vinning och gör en insast för miljön. Många bäckar små...
Vill man så kan man ;P

ingvar2

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 24 okt-08 kl 06:26 »
Jo, men glöm inte bort att vi alla är olika..Min gamla mamma behövde alltid ha fullt med kläder på sig inne trots att dom eldade hela tiden, likadant med frugan, hon tycker alltid det är kallt, fast jag då tycker det känns vrål-varmt. Är ju lite olika hur vi har det med cirkulationen i kroppen... :)

solstrimma

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 24 okt-08 kl 21:17 »
Jag har alltid haft kring 22+ inomhus. Men nu när elpriset är superdyrt börjar jag fundera.
Har nu testat med 19+ i sovrummet. Vet inte riktigt om det fungerar, till och med 22+ var svalt och 19+ är verkligen på gränsen till att rummet känns som en igloo.

Det billigaste är väl att alltid ha ytterkläder på sig inomhus och sova på björnskinn eller nåt  ;D

men om man inte har elvärme då? om man eldar med ved? då betalar man inte för elvärme.
dessutom,har väl alla bolag olika pris? har ni det billigaste??
http://www.energimarknadsinspektionen.se/elpriskollen/
du kan oxå kolla här:
http://energikalkylen.energimyndigheten.se/?lngCategoryId=1187
skriv in dina siffror och jämför olika bolag! :D

hustran

« Svar #7 skrivet: 26 okt-08 kl 11:06 »
Vi har vedeldning och ca. 19 gr. inomhus. Trivs utmärkt med den temperaturen. Det är nog en vanesak. Att komma hem till vänner som har 20-25 gr. får mig att må illa sedan.  ;)

Teknikern

« Svar #8 skrivet: 26 okt-08 kl 23:13 »
Jag eldar med ved och jag har mellan 20-23 grader i olika delar av huset. Jag har snarare problemet med att det går åt för lite brännbart till pannan eftersom jag eldar träavfall, pallar,kartong mm. från grannens trävarufirma. Vore det lite mer sammanhållning här i bygden skulle jag lätt kunna förse 2 kåkar till med värme men som det nu är får jag elda för kråkorna ibland med verkstadsdörren öppen.

Anso1971

• Dalarna
« Svar #9 skrivet: 26 okt-08 kl 23:34 »
Sänker o sänker... Vi har ännu inte satt på någon värme ut till huset (gör uppehåll över sommaren) och vi har ändå 22 grader inomhus. Den värmen släpper vi inte ut, den ska räcka så länge som möjligt. I somras hade vi oftast över 25, det var inte roligt.

I sovrummet uppe är det kallt, jag ligger under duntäcket och huttrar en kvart innan jag kan somna. Brukar faktiskt krypa ner med kläderna på och klär av mig när jag fått upp värmen. Kylan i sovrummet är också en anledning till att jag har så svårt att kliva upp på morgonen. Har ingen termometer på övervåningen så jag vet inte hur många grader det är där.

Medlem i JAK, amningshjälpen och sv. byggnadsvårdsföreningen, ammade min yngsta i 3½ år, har alltid känt mig udda och sagt att jag är född under fel århundrade, skönt att hitta hit!
Bor med mina tre barn på en gård med äppelträd, hallonbuskar, höns och utsikt över Siljan.

LasseDalom

• -
« Svar #10 skrivet: 30 nov-08 kl 11:58 »
Nu när det blir dåliga tider så blir elen billigare!  ;)

Vi sänker inte (små barn o frusen pappa) men när vi skaffar nytt värmesystem så hoppas jag kunna lära mig att ställa in "pannan" bättre och kanske styra på innetempen istället för på utetempen så som vi gör nu. Då kanske det blir tillfälle att skruva ned lite.

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #11 skrivet: 30 nov-08 kl 12:47 »
Vi värmer huset (och vårt varmvatten) med pellets och ved som komplement. Men nu börjar också pellets bli dyrare, så nu snålar vi. Normalt håller vi 16-17 grader som grundtemperatur på bottenvåningen och runt 15 i sovrummen däruppe. Å andra sidan stiger tempen snabbt i kök och vardagsrum när hela familjen är hemma, man använder spis och ugn eller eldar i braskaminen. Över 20 når det dock sällan så här års.

Vi har vant oss, har ordentligt med kläder på oss, i sofforna finns filtar att svepa om sig om man är frusen, duntäcken i sängarna + extra filtar och lapptäcken. Barnen har fårskinnsfällar i sina sängar.

Nyligen köpte vi pellets för ca 9000:- och det ska räcka ett år hoppas vi, nästan i alla fall. Veden är gratis (egen).

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #12 skrivet: 04 dec-08 kl 23:27 »
Jag har, mer av principskäl än för att hålla ner elkostnaden (fastprisavtal som fortfarande har något år kvar), provat på litegrann nyordningar den här vintern. Stängt av elradiatorn i sovrummet så det får vara så kallt det vill där, och sover istället i vardagsrummet som ligger i den del av huset som är lätt att hålla varm med luftvärmepump och kamin. Men där har jag snarast högre temperatur än tidigare. För att slippa krångel med värmepumpen så att motorskyddet löser ut och huset är utkylt (eller elradiatorerna har tagit över) när jag kommer hem på kvällen, så har jag ställt upp den på så hög temperatur att den går hela tiden, bryter bara för avfrostning emellanåt. Det har hittills gett rumstemperatur mellan 17 och 23 °C, när det är i kallaste laget eldar jag ved också.

Dela detta:

* Inloggade just nu

666 gäster, 1 användare
Anders Flix

* Forum

* Om tidningen Åter

- Å vilken härlig tidning
/Susanne

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser