Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Pintobönor  (läst 5852 gånger)

SaraMartina

Pintobönor
« skrivet: 23 okt-08 kl 18:06 »
Hej

Jag vet att det är helt fel säsong men jag kollar runt lite inför kommande sommar.

jag har hookat totalt på pintobönor, de godaste av alla enligt mig. Tänkte odla men hittar ingen info från nån som provat eller ens utsäde.

nån som vet nåt?

/Martina

mistel

• -
SV: Pintobönor
« Svar #1 skrivet: 24 okt-08 kl 09:52 »
Det kan ju vara så att pintobönor inte funkar så bra att odla i vårat klimat (den bönan kommer ju tydligen från sydamerika, mexico) och därav bristen på utsäde hos svenska fröfirmor.

De bönor man köper för att äta brukar dock gro bra så man kan ju testa att så de fröer man köpt för att äta men det är en chansning det är ju inte säkert att man hinner få några mogna bönor.

Borlottobönorna som är ganska snarlika pintobönorna vet jag brukar funka att odla i sverige ifall man inte bor alltför långt norrut sorten "Borlotto lingua di fuoco nano" kan man hitta utsäde till hos svenska fröfirmor ex. Runåbergs fröer har den i sitt sortiment. Den går även mycket bra att skörda baljorna av och äta innan själva fröerna svält.

Frass

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 14 nov-08 kl 17:41 »
Jag odlade pintobönor inomhus i ett norrfönster för några år sedan, satte från ett vanligt paket mest för att se vad som hände. De tog sig bra och det blev en liten skörd också (5 st bönor..) ett tag senare trots inte allt för noggrann omsorg.. Jag tror nog det går men som sagt det kanske inte ger lika mycket som någon annan mer lämpad sort.

Hattstugan

• -
« Svar #3 skrivet: 28 dec-08 kl 14:49 »
Satte pintobönor förra sommaren. Lät de först  bli små plantor (grodde fort) i växthus och satte sedan ut dem. De klarade sig inte kan jag säga, dog efter ca en månad. Det här var i Sthlm.
Det är inte illa jag har ju apa, häst och villa
en kappsäck full med pengar det är ju också bra att ha!

mistel

• -
« Svar #4 skrivet: 28 dec-08 kl 18:41 »
Kanske du satte ut dem för tidigt? inga bönor gillar temperaturer under +15C (i jorden + i luften). Annars bruka de flesta bönor klara sig i Stockholmstrakten men vissa som inte passar i svenskt klimat kanske inte hinner sätta så mycket frukt innan höstkylan kommer.

Hattstugan

• -
« Svar #5 skrivet: 28 dec-08 kl 18:56 »
Hm, ja det kanske jag gjorde. Det var väl en bit in i juni jag satte ut dem vill jag minnas iaf. Vilka sorter brukar klara sig bäst?
Det är inte illa jag har ju apa, häst och villa
en kappsäck full med pengar det är ju också bra att ha!

mistel

• -
« Svar #6 skrivet: 28 dec-08 kl 19:55 »
Bönor som brukar funka hos mig i stockholmstrakten är

Högväxande:
Neckargold
Enorma
Cosse violette
Eva
Blauhilde
Prizewinner
Guldmarie

Lågväxande:
Dragons tongue
Roquencourt
Purple Queen
Royalty
Borlotto lingua di fuoco nano

Jag brukar direktså då marken har en temp på +15C (har en jordtermometer) då slipper man det där med avhärdning. Det kan även vara det du missade när dina plantor inte klarade sig,  växter som drivits upp i växthus måste sakta vänja sig vid annat klimat innan de planteras ut annars brukar de inte må så bra.

Vurre

« Svar #7 skrivet: 29 dec-08 kl 20:07 »
Bönor brukar inte fara väl av att förkultiveras. Ett annat problem är det där med rätt bakteriestam som delvis är sortberoende: för att rötterna ska kunna utveckla sina kvävefixerande knölar krävs rätt microbiologisk flora och det kanske inte finns såna som passar för pintobönor i våra jordar.
snus? vad är priset på en pris?

Dela detta:

* Inloggade just nu

525 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser