Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Någon som har erfarenhet av elnät?  (läst 2175 gånger)

Brandkårsskogen

• NV Skåne
    • Skåne
    • Brandkårsskogen
Någon som har erfarenhet av elnät?
« skrivet: 21 okt-08 kl 11:55 »
 :) Tycker att det låter helt toppen men finns där någon hake? För om man klarar sig från räven på detta sätt så är det ju nästan billigare att köpa en sektion nät + elaggregat än att bygga en hönsgård... Vad tror ni???

Kolla här: http://u3060.shellkonto.se/ny/produkt.php?under=12&ID=30

Brahma: guld blå- & svartbandad
MES dvärg: svart & blå guldbröstad

sallyomolly

• Gäst
SV: Någon som har erfarenhet av elnät?
« Svar #1 skrivet: 21 okt-08 kl 12:03 »
Jag har haft sånt nät i sommar till min blandflock. Det enda du kan råka ut för att höken kommer.

Brandkårsskogen

• NV Skåne
    • Skåne
    • Brandkårsskogen
« Svar #2 skrivet: 21 okt-08 kl 12:22 »
 :) Ok - låter ju bra! Höken tar inte mina Brahmor och Faverolller :P. Ska verkligen ta en funderare på om inte detta vore en klok investering... Fler synpunkter uppskattas!

Cecilia i Hillsjöstrand

• Ett trädgårdsland... i Hillsjöstrand!
    • Gästrikland
    • Ett trädgårdsland i Hillsjöstrand
« Svar #3 skrivet: 21 okt-08 kl 16:20 »
Grannarna har det nätet till sina Hedemorahöns - förvisso utan ström... men där ryms det ganska glatt, deras höns är rätt flygglada.

Brandkårsskogen

• NV Skåne
    • Skåne
    • Brandkårsskogen
« Svar #4 skrivet: 21 okt-08 kl 20:29 »
 :) Mina flyger inte heller... :P

Suss i Sannum

• Västergötland
    • Sannum
« Svar #5 skrivet: 21 okt-08 kl 20:45 »
Vi har använt elnät till våra kycklingar/ungdjur fram till för någon vecka sedan och vi är helnöjda  ;D. Ett par överflygningar har det varit (av Isbar och Lohmann) men annars har det fungerat bra. Har dock satt fast nätet med några extra stolpar (flyttbara i plast) för stabilitetens skull.
Här finns en hoper höns i olika raser och japanska/jumbo vaktlar. Titta gärna in på hemsidan och bloggen. Där finns bilder på fjädrarna och lite annat.
www.sannum.eu
http://blogg.sannum.eu

Brandkårsskogen

• NV Skåne
    • Skåne
    • Brandkårsskogen
« Svar #6 skrivet: 21 okt-08 kl 22:39 »
 :) Tack för erfarenheter!

Min tanke är att hålla räven borta från hönsen. De går helt fritt nu men jag är rädd om dem och skulle vilja helgardera för räven och hörde om elnät. Brahmor och Faveroller rymmer inte precis :-[ så nätet är alltså till för att hålla eventuella rävar borta. Och jag tänkte häga ett 500 kvadratmeter stort område som ett saftey place... So it better be good...... 8)

Knopparp

• Halland
« Svar #7 skrivet: 23 okt-08 kl 09:36 »
Det blir många meter elstängsel...  8)

Men vi funderar på att göra detsamma, för det snurrar några idéer om att skaffa ett par får eller getter nästa år som kanske kunde dela hägn med ena hönsgruppen under sommaren...
Bor med make, frigående blandrashöns och Myskankor. Har även katten Sigge och en schäfertik.

Brandkårsskogen

• NV Skåne
    • Skåne
    • Brandkårsskogen
« Svar #8 skrivet: 23 okt-08 kl 09:48 »
 8) Många meter blir det... Och kanske behöver jag inte så stort egentligen :-[... Jag ska räkna på det... Men hönsgård kostar ju en del att bygga det också och finessen är att ett elstaket kan man flytta på som man vill. Dessutom kostar det att köpa nya hönor när räven varit framme så på sikt så tjänar man nog in kostnaden ;D. Håller på att övertala mig själv märker jag :P.

Vi får fina lamm till våren om fårsuget sätter in ;). Dels värmlandsfår och dels värmlandsfår/suffolk. Blandisarna är faktiskt mina favoriter och de kan man hägna med sytråd 8). Ja, nästa värmlandsfåren också.

fjäderfän

« Svar #9 skrivet: 23 okt-08 kl 10:51 »
jag har hönsgård med eltrådar runt funkar kanon både till hönsen och ankorna
sambo har 2 barn Tindra och Mio.  4hästar och 4katter

Brandkårsskogen

• NV Skåne
    • Skåne
    • Brandkårsskogen
« Svar #10 skrivet: 23 okt-08 kl 11:04 »
 :D Där sa du något! Jag kom på att jag ju har fårstängsel runt hela det området som jag vill hägna. Och - kan man då inte bara sätta eltråd på de befintliga stolparna??? Vad skulle man behöva för bredd emellan trådarna och hur högt bör man göra det? Tacksam för tips! Och fortfarande är det räven jag vill hålla ute så måtten ska rävanpassas - inte hönsanpassas ;).

fjäderfän

« Svar #11 skrivet: 23 okt-08 kl 13:19 »
hej
du börjar med ca 10cm från baken och sen sätter du ca 3 trådar och sen två st högt upp där stacketet tar slut med ca 10cm mellanrum det håller räven borta hos mej ialla fall.
sambo har 2 barn Tindra och Mio.  4hästar och 4katter

Brandkårsskogen

• NV Skåne
    • Skåne
    • Brandkårsskogen
« Svar #12 skrivet: 23 okt-08 kl 13:35 »
 :D Tack!

Knopparp

• Halland
« Svar #13 skrivet: 23 okt-08 kl 13:59 »
... och de kan man hägna med sytråd 8). Ja, nästa värmlandsfåren också.

Kan man inte ta och spinna tråd/garn av ullen de ger?
Sätt någon att dra runt en karusell som är kopplad till en generator så blir de ju självförsörjande nästan... kostar det ju bara inköp! Och tänk så många extra höns du kan ha råd med då!!!  ::)
Bor med make, frigående blandrashöns och Myskankor. Har även katten Sigge och en schäfertik.

Brandkårsskogen

• NV Skåne
    • Skåne
    • Brandkårsskogen
« Svar #14 skrivet: 23 okt-08 kl 14:11 »
 :D Låter ju som en tokbra idé :P!

Surfade runt lite på el och höns och allt vad det är... Hittade detta som jag inte fattar något av :P - men det låter ju himla bra ;D! Kolla: http://www.gallaghereurope.com/sverige/getpage.asp?i=50
« Senast ändrad: 23 okt-08 kl 14:17 av mamix »

Dela detta:

* Inloggade just nu

639 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser