Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Räknar på slakteri igen...  (läst 6828 gånger)

Gösta

SV: Räknar på slakteri igen...
« Svar #20 skrivet: 26 okt-08 kl 21:40 »
Beror på vilken typ av slakteri du avser. Slakteriet måste vara godkänt för det djurslag du ska slakta. I ditt inlägg låter det som om du frågat på ett kontrollslakteri. Där blir det nog problem eftersom alla djur som slaktas där skall underkasta sig en veterinärbesiktning. Kaniner är undantagna från detta krav och får då inte tas in i ett kontrollslakteri.
Djur som slaktas i godkänt slakteri får hämtas, konsumeras eller försäljas om kylkedjan inte bryts och köttet är emballerat. T.ex. vaccuumpackat eller förslutet på annat sätt.

Sara zon 7

• Västerbotten
    • Kåtaliden Gård
« Svar #21 skrivet: 26 okt-08 kl 22:00 »
Ok. Det är ett slakteri för fågel. Jag frågar för att jag vet inget om vilka regler som gäller, tänkte att det kanske kunde vara ett alternativ för mej som inte har nåt slakteri i närheten som tar emot kanin.
Det hade ju varit smidigt att åka dit och slakta själv, men det är säkert som du säger att det är ett kontrollslakteri. Då kan hon ju inte ta in andra djur dit.
Bra att veta att kaniner inte kräver veterinärbesiktning av köttet. Fågel kräver tydligen det.

Sara
Jag är intresserad av gamla lantraser och andra djur till husbehov. På gården finns Klövsjöfår, Gotlands- och Mellerudskaniner, Skånska Blommehöns, Skånegäss och Myskankor.

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #22 skrivet: 27 okt-08 kl 04:31 »

Bra att veta att kaniner inte kräver veterinärbesiktning av köttet. Fågel kräver tydligen det.

Bara struts, tror jag... Andra fjäderfä ska kunna slaktas utan besiktning, eller?
Landsflykting i storstan...

Gösta

« Svar #23 skrivet: 27 okt-08 kl 15:42 »
10.000 fågel utom struts som enligt jordbruksverket inte är en fågel :o eller 10.000 hardjur får slaktas utan veterinärkontroll i godkänd lokal. Dock inte samtidigt ;D
Är inte alls otänkbart att du kan slakta kaniner där. Tänk på att du måste vara där i två dagar!
Slakt dag ett. Kylning på natten samt packning dag 2.
Lycka till :)

Sara zon 7

• Västerbotten
    • Kåtaliden Gård
« Svar #24 skrivet: 27 okt-08 kl 22:48 »
Det är struts som ska slaktas där. Det betyder alltså att jag inte kommer att kunna hyra in mej där.
Synd, det hade kunnat vara en möjlighet.

Sara
Jag är intresserad av gamla lantraser och andra djur till husbehov. På gården finns Klövsjöfår, Gotlands- och Mellerudskaniner, Skånska Blommehöns, Skånegäss och Myskankor.

Melica

« Svar #25 skrivet: 27 okt-08 kl 23:01 »
Skulle man alltså kunna slakta kanin ibland, och höns andra dagar? Eller är det stora skillnader i de lokaler och den utrustning som behövs?
Är på jakt efter dvärghöns som lägger färgade ägg. Gröna, mörkbruna eller prickiga. Köper gärna avelsägg. Är även intresserad av blandraser.

ekoStina

« Svar #26 skrivet: 29 okt-08 kl 12:52 »
det skulle ju vara kul att veta om man får slakta höns och kanin i samma lokal om än olika dagar/ avdelningar. det kan ju öka lönsamheten ganska mycket för lokalerna om man kan föda upp båda djurslagen på samma gård och slakta i samma lokal.

Lusa

• Gäst
« Svar #27 skrivet: 02 nov-08 kl 21:20 »
jag skulle iallafall anmäla mitt intresse för att köpa till hundarna mina!
Finns det någon som kan tänka sig sälja regelbundet så hör av er. Skråv som många gånger kastas går alldeles utmärkt.

morellen

• Västergötland
« Svar #28 skrivet: 06 nov-08 kl 14:35 »
jag skulle  vara intresserad om det blev möjligt med fjäderfäslakt i lokalen, om jag nu fattat rätt att det räcker med godkänd lokal o obruten kylkedja för att kunna sälja fjäderfä.

Gösta

« Svar #29 skrivet: 06 nov-08 kl 17:07 »
Regeln säger 10.000 hardjur eller fjäderfä.
Det är inte bara lokalen som ska vara godkänd. Även slaktaren skall vara godkänd för djurslaget för att slippa veterinärkontroll och få utföra slakten 8)

bondelinda

• Stöd globalt - handla lokalt
    • Västergötland
    • Svingsåsen
« Svar #30 skrivet: 12 nov-08 kl 14:52 »
Har dessutom läst någonstans att man bara får slakta sina egna djur, är det sant?
Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

Gösta

« Svar #31 skrivet: 13 nov-08 kl 15:28 »
Problem med regeltolkning sker oftast när olika regelverk skall samköras :-\
Här gäller det att skilja på de olika slakterierna. Gårdsslakteri, Viltslakteri, Kaninslakteri, gårdsnära slakteri, kontrollslakteri, storskaligt slakteri. Visst är det underbart eller hur?
Kommer igen i en ny tråd efter mötet med SLV. 8)

LillaSophie

• Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #32 skrivet: 04 apr-09 kl 11:25 »
tänkte få lite liv i tråden igen, frågan börjar nog bli aktuell för mig till hösten eller nästa vår. visst finns det kommunala utbildningar för sånt? är det nån som har en bra länk tilllivsmedelsverkets hemsida där de punkt för punkt redogör precis vad som krävs för slakt av kanin och fågel i samma lokal? eller är det kanske bättre att ringa och besvära en liten byråkrat istället  ;D
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

louise

• Gäst
« Svar #33 skrivet: 04 apr-09 kl 12:00 »
jag har aldrig hört talas om kommunala utbildningar i slakt. Kommuner är ju rätt små och har kanske inte ett enda slakteri i sitt område. Så det skulle nog inte bli många deltagare på en kurs. Jag tycker det är enklare att prata med livsmedelsverket som har mer erfarenhet. Kommunerna har dålig koll, och ringer ändå slv för tolkningar eftersom de är så oerfarna.

Livsmedelsverket har telefontid 9-11 alla dagar utom onsdag, det är Köttenheten man ska prata med.

Länsstyrelserna håller ju kurser ibland, Anticimex har hygienutbildningar men de är generella, inte anpassade för just slakterier.

Alla lagar går att htita på slv:s hemsida. Dessa är viktigast:

852 - 2004 är en generell livsmedelshygienlag som små kaninslakterier ska följa (och alla livsmedelsföretagare överhuvudtaget)
853 -2004 är den man slipper följa, och gäller för alla andra slakterier.

Men hur tolkningarna blir i praktiken vet jag inte.
« Senast ändrad: 04 apr-09 kl 12:12 av Stabon »

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #34 skrivet: 04 apr-09 kl 12:12 »
ok, länsstyrelsen. tackar.

jag tror att jag slår en ping till livsmedelsverket på måndag.
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

louise

• Gäst
« Svar #35 skrivet: 04 apr-09 kl 12:13 »
ojdå, skrev du nu. jag har uppdaterat mitt inlägg sisådär 3 ggr nu.. läs igen!

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #36 skrivet: 04 apr-09 kl 12:47 »
tackar igen. men jag ska nog ringa iaf och fråga hur det är om man vill kombinera kaninerna med fågel, såsom vaktlar eller nåt.

louise

• Gäst
« Svar #37 skrivet: 04 apr-09 kl 12:55 »
Ja! Fråga det! Jag har pratat med flera slakterier kom vad det är för sanering som krävs mellan djurslagen, men ingen kan svara. Även de mest drivna backar i panik när det kommer till att ta in fågel i samma lokaler som andra djur. De tycker det är för krångligt. Men jag fattar inte, har man lokaler som är lätta att rengöra är det ju för fan bara att spruta med des-medel överallt.

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #38 skrivet: 04 apr-09 kl 13:13 »
jo, jag ska göra det. för jag vill börja med kaniner samt höns, ankor, gäss och vaktlar innan jag ger mig på avancerade grejer som grisar eller sånt. nog ska vi själva käka upp mycket av ovan nämnda men jag vill ju kunna sälja allt som är över, så att kunna slakta både fågel och kanin i godkända lokaler vore ju toppen. men jag återkommer på måndag.

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #39 skrivet: 04 apr-09 kl 13:45 »
www.eldrimner.com

De har rådgivning osv... men de har mest erfarenhet av de större vanliga slaktdjuren.
Landsflykting i storstan...

Dela detta:

* Inloggade just nu

734 gäster, 1 användare
skogskälla

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser