Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Räknar på slakteri igen...  (läst 6808 gånger)

bondelinda

• Stöd globalt - handla lokalt
    • Västergötland
    • Svingsåsen
Räknar på slakteri igen...
« skrivet: 21 okt-08 kl 09:23 »
Funderar på följande saker:

BARF : hur mycket hundmat kan man få från slaktavfallet? Vad betalar hundägare per kg?

Skinn: Finns det intressenter som köper råskinn (insaltade) och i såfall i vilken mängd och till vilket pris?

Legoslakt: Hur stor efterfrågan finns det och vad är man beredd att betala för att få legoslakta sina kaniner?
Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

Attes matte

• Jämtland
SV: Räknar på slakteri igen...
« Svar #1 skrivet: 21 okt-08 kl 09:49 »
Svarar bara på hundmats-frågan...  ;)
Färdigmalt hundmatskött som är förpackat betalar jag ca 25:-/kilo för. Om jag ska köpa slaktavfall så betalar jag nånstans mellan 15 och 20:-/kg.
Kaninen jag slaktade i helgen som vägde ca 4,5 kilo fick jag ca 450 gram inälvsmat från (hjärta, lever, lungor, njurar och mage). Magen säljs oftast separat i hundmatskretsar eftersom den tydligen är super för att stabilisera dåliga hundmagar.
Jag kommer även att mala framdelen (allt framför sadeln) av kaninen till hundmat (med ben och allt), får se hur mycket det blir.

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

bondelinda

• Västergötland
    • Svingsåsen
« Svar #2 skrivet: 21 okt-08 kl 09:55 »
Tack  ;D

Räknar på ca 10 % av levandevikten då...
« Senast ändrad: 21 okt-08 kl 09:59 av bondelinda »
Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

beekeepern

• Biodling honung. Säljer bin och avläggare.
    • Värmland
« Svar #3 skrivet: 21 okt-08 kl 13:24 »
Hejsan!
Här ger vi framdelen av kaninen rå som den är, till dvärgpudeln, den räcker till fyra potioner.
Hundar har ju tänder så...
Beekeepern
Man måste sätta sig ner ibland, så att själen hinner i fatt.
Sökare...
Eller så kan det vara bättre att resa sig från datorn och göra något praktiskt ett tag, för att rensa skallen.

Attes matte

• Jämtland
« Svar #4 skrivet: 21 okt-08 kl 15:37 »
Självklart har hundar tänder...  ;) Däremot är det inte lämpligt att ge alla hundar benen som dom är eftersom vissa är för glupska och har för bråttom.
Det blev ytterligare ca 700 gram hundmat av slaktkroppen efter jag tagit rätt på låren och sadeln till mig själv. Så lite beroende på vad man  vill ha själv från kroppen så kan man nog räkna på minst 20% hundmat från en kanin. Om man räknar med benen (ryggrad, revben osv) vill säga.
Jag tror att det kommer att finnas en stor marknad för att sälja barf-mat till hundägare i framtiden... Det är på frammarsh...

/Sara

bondelinda

• Västergötland
    • Svingsåsen
« Svar #5 skrivet: 21 okt-08 kl 17:28 »
Självklart har hundar tänder...  ;) Däremot är det inte lämpligt att ge alla hundar benen som dom är eftersom vissa är för glupska och har för bråttom.
Det blev ytterligare ca 700 gram hundmat av slaktkroppen efter jag tagit rätt på låren och sadeln till mig själv. Så lite beroende på vad man  vill ha själv från kroppen så kan man nog räkna på minst 20% hundmat från en kanin. Om man räknar med benen (ryggrad, revben osv) vill säga.
Jag tror att det kommer att finnas en stor marknad för att sälja barf-mat till hundägare i framtiden... Det är på frammarsh...

/Sara

Men det blir ganska stor prisskillnad att sälja till hund eller till människa, så jag vill nog sälja så mycket det går till oss tvåbenta  ;)

bondelinda

• Västergötland
    • Svingsåsen
« Svar #6 skrivet: 22 okt-08 kl 08:11 »
Ingen som är intresserad av legoslakt? Skäligt pris att betala för att få det godkänt slaktat, styckat och packeterat?

Attes matte

• Jämtland
« Svar #7 skrivet: 22 okt-08 kl 10:31 »
Men det blir ganska stor prisskillnad att sälja till hund eller till människa, så jag vill nog sälja så mycket det går till oss tvåbenta  ;)

Ja... självklart...  ;)

Du bor ju lite långt söderut för att legoslakt ska vara aktuellt för mig, men hur mycket kostar det annars att få kaniner slaktade på återtag? Om man ska sälja behöver man väl ändå tillstånd för det, eller? Hur är det med förädling, får man göra sånt "automatiskt" om man har tillstånd att sälja kaninkött som livsmedel?

/Sara

bondelinda

• Västergötland
    • Svingsåsen
« Svar #8 skrivet: 22 okt-08 kl 10:58 »
Det som krävs är en godkänd livsmedelslokal för slakt och styckning, det är tanken att jag ska ha det. Sedan får man inte bryta kylkedjan.

Dvs du lämnar dina kaniner levande till mig och hämtar dem sedan förpackade och nerkylda hos mig. Sedan är det fritt fram att sälja till slutkund under förutsättningar att du inte bryter kylkedjan. Man kan t ex ha en frys / kylbox monterad i bilen eller en låda med is. Bara man noggrant kollar tempen så att köttet inte blir för varmt. Sedan kan du lägga hemma i din egna frys och grannar etc. kan komma och köpa

Gösta

« Svar #9 skrivet: 22 okt-08 kl 11:10 »
Bra Bondelinda! Du har läst på ordentligt. Ett litet tillägg bara som du glömde svara på:
"Förädling" som t.ex. styckning, malning av kött, korvtillverkning osv. måste också ske i godkända lokaler. Får inte ske hemma på köksbordet om du skall sälja det vidare.
Lycka till. Nya slakterier behövs verkligen! 8)

bondelinda

• Västergötland
    • Svingsåsen
« Svar #10 skrivet: 22 okt-08 kl 11:22 »
Bra Bondelinda! Du har läst på ordentligt. Ett litet tillägg bara som du glömde svara på:
"Förädling" som t.ex. styckning, malning av kött, korvtillverkning osv. måste också ske i godkända lokaler. Får inte ske hemma på köksbordet om du skall sälja det vidare.

Missade det om förädling ja  ;)

Attes matte

• Jämtland
« Svar #11 skrivet: 22 okt-08 kl 22:55 »

Vad krävs "normalt" för att man ska få en lokal godkänd för sån hantering?

/Sara

Gösta

« Svar #12 skrivet: 23 okt-08 kl 17:00 »
Godkänd livsmedelslokal 8)
Gå in på livsmedelsverkets hemsida. Där finns info ;)
Annars är det oftast bästa sättet att låta slakteriet förädla produkten. Blir oftast både billigare och bättre. Sedan kan du sälja till kund med gott samvete och ett högt pris :o 8)

louise

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 23 okt-08 kl 18:42 »
jag är intresserad av legoslakt linda, men det blir ju minimal produktion;)

För godkänd livsmedelslokal krävs en hel del. Eller, inget som går att förklara här riktigt. Godkänt avlopp, godkännt vatten, lättstädade utrymmen, särskiltda utrymmen för förpackningar, för produkter som kan ha jord opå sig, flera olika kylar beroende på vad du ska stoppa i dem, en hygienplan efter väldigt speciella regler där du visar exakt hur du utför alla moment, ett tillstånd inte att förglömma, det kostar många tusen i kontroller, du måste ha livmedelshygienutbildning och kunna allt om bakterier, temperaturer och hygienrutiner. osv osv.

MEn tillstånd att sälja kött behövs inte. Jag legoslaktar allt mitt och hämtar lådor. Som Linda säger, bara man ser till att hålla nere tempen. Men tillstånd till leverans av färdigpackat krävs inte.
« Senast ändrad: 23 okt-08 kl 18:47 av Lollo »

bondelinda

• Västergötland
    • Svingsåsen
« Svar #14 skrivet: 23 okt-08 kl 21:20 »
jag är intresserad av legoslakt linda, men det blir ju minimal produktion;)

Men vilket pris är du beredd att betala för att få det legoslaktat? I min kalkyl än så länge är det mycket sämre lönsamhet för mig att legoslakta än att sälja köttet själv.

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #15 skrivet: 24 okt-08 kl 10:06 »
Här finns ju olika ben att stå på.

Slakten är ett, köttförsäljning ett annat, skinn och päls ett tredje osv.

Jag menar att man kan räkna ut vad kompletterande verksamhet innebär för kostnad. För att slakta ett djur extra kan man tänka på följande sätt:

Man slaktar 15 djur i timmen, och vill i handen ha 150 kr/tim. Innebär att bruttoinkomst före skatt ska vara ca 200 kr, och rörelsen ska inklusive arbetsgivaravgift ha in 270 kr per timme. Detta innebär att man för själva slakten måste ta ut minst 18 kr/djur. Sedan tillkommer att man ska ha betalt för puts av köttet dagen efter, destruktion av slaktavfall, förpackningsmaterial etc, vilket kanske blir någonstans runt 5 - 7 kr. Totalt mellan 20 - 25 kr/djur.

Sedan kommer vi in på finliret. Ska ex.vis legoslakt ses som en kompletterande verksamhet, som inte behöver belastas av kostnader för slakterilokal, kylrum etc. eller ska varje slaktkropp dela på gemensamma kostnader, då får man ju lägga på en del ytterligare. Denna avvägning får man ju göra beroende på om legoslakten är en större eller obetydlig andel av verksamheten.

Detta om vad man borde ha ut för slakten. Sedan är ju prissättning något helt annat. Här får man ju sätta sina priser efter vad kunderna vill betala, och om man vill legoslakta eller inte. Tar man 100 kr/djur får man ju inte speciellt mycket besvär med legoslakt, tar man 10 kr så blir det ju mer, men då får man ju inte särskilt bra betalt för sitt jobb.

Sedan tillkommer ju moms med 25 %.

bondelinda

• Västergötland
    • Svingsåsen
« Svar #16 skrivet: 24 okt-08 kl 12:17 »
Här finns ju olika ben att stå på.

Slakten är ett, köttförsäljning ett annat, skinn och päls ett tredje osv.

Jag menar att man kan räkna ut vad kompletterande verksamhet innebär för kostnad. För att slakta ett djur extra kan man tänka på följande sätt:

Man slaktar 15 djur i timmen, och vill i handen ha 150 kr/tim. Innebär att bruttoinkomst före skatt ska vara ca 200 kr, och rörelsen ska inklusive arbetsgivaravgift ha in 270 kr per timme. Detta innebär att man för själva slakten måste ta ut minst 18 kr/djur. Sedan tillkommer att man ska ha betalt för puts av köttet dagen efter, destruktion av slaktavfall, förpackningsmaterial etc, vilket kanske blir någonstans runt 5 - 7 kr. Totalt mellan 20 - 25 kr/djur.

Sedan kommer vi in på finliret. Ska ex.vis legoslakt ses som en kompletterande verksamhet, som inte behöver belastas av kostnader för slakterilokal, kylrum etc. eller ska varje slaktkropp dela på gemensamma kostnader, då får man ju lägga på en del ytterligare. Denna avvägning får man ju göra beroende på om legoslakten är en större eller obetydlig andel av verksamheten.

Detta om vad man borde ha ut för slakten. Sedan är ju prissättning något helt annat. Här får man ju sätta sina priser efter vad kunderna vill betala, och om man vill legoslakta eller inte. Tar man 100 kr/djur får man ju inte speciellt mycket besvär med legoslakt, tar man 10 kr så blir det ju mer, men då får man ju inte särskilt bra betalt för sitt jobb.

Sedan tillkommer ju moms med 25 %.

Tack Edgar!

louise

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 25 okt-08 kl 23:05 »
menar du 150 kr som man får behålla? Är inte det väldigt mycket?

bondelinda

• Västergötland
    • Svingsåsen
« Svar #18 skrivet: 26 okt-08 kl 07:34 »
menar du 150 kr som man får behålla? Är inte det väldigt mycket?

Jo, men det är ju endast tiden för slakt man räknar då, räkna med att man har en hel del andra timmar i företaget på kundkontakt, uppfödarkontakt etc som då är obetald...

Gösta kanske kan berätta hur många timmar han lägger ner på övriga telefonsamtal, mail etc från kaninuppfödare och kontakt med kunder etc

Sara zon 7

• Västerbotten
    • Kåtaliden Gård
« Svar #19 skrivet: 26 okt-08 kl 20:58 »
Funderar om man har möjlighet att hyra in sig i ett godkännt slakteri, vad gäller då?
Måste köttet veterinärbesiktigas vid varje slakt? Hon som har slakteriet säger att hon måste ta dit veterinären varje gång hon slaktar.
Hur hanteras köttet sedan?

Sara
Jag är intresserad av gamla lantraser och andra djur till husbehov. På gården finns Klövsjöfår, Gotlands- och Mellerudskaniner, Skånska Blommehöns, Skånegäss och Myskankor.

Dela detta:

* Inloggade just nu

671 gäster, 2 användare
Pamp, Skägget

* Forum

* Om tidningen Åter

- Höjdpunkt när tidningen kommer, väldigt bra tidning
/Jenny

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser