Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  vad har ni för utgiftskategorier?  (läst 13567 gånger)

solstrimma

• Gäst
vad har ni för utgiftskategorier?
« skrivet: 19 okt-08 kl 13:24 »
hej.
har sett i vissa trådar på familjeliv att vissa har VÄÄÄLDIGT mycket utgifter i månaden..
vad har ni för kategorier och räknar ni sparande som en utgift? räknar ni bensin och mat som räkning,eller köper ni bensin och mat utav det som blir"över" efter att räkningarna är betalade?
« Senast ändrad: 22 okt-08 kl 13:40 av solstrimma »

Storlyckans Anna

• Tankspridd flicktant
    • Östergötland
SV: vad har ni för utgiftskategorier?
« Svar #1 skrivet: 19 okt-08 kl 15:08 »
Varför ställer du inte frågan på familjeliv då, om det är där de har väldigt mycket utgifter?
Jag är inte tjock - jag har humlemidja.

solstrimma

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 19 okt-08 kl 15:26 »
Varför ställer du inte frågan på familjeliv då, om det är där de har väldigt mycket utgifter?
varför skulle jag inte få ställa den här?
tycker det skulle vara intressant att veta,men ni som anser er som alternativa,kanske inte är så alternativa ändå.... :P

Storlyckans Anna

• Tankspridd flicktant
    • Östergötland
« Svar #3 skrivet: 19 okt-08 kl 15:28 »
Säger som sommartorparn: har det varit mycket nypon på västkusten?
Jag är inte tjock - jag har humlemidja.

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 19 okt-08 kl 16:04 »
Varför ställer du ungefär samma frågor hela tiden fast under nya alias?

solstrimma

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 19 okt-08 kl 16:21 »
Varför ställer du ungefär samma frågor hela tiden fast under nya alias?
kanske för att jag vill veta! har den tanken aldrig slagit dig? om ni hade svarat första gången jag frågade hade jag ju inte behövt starta så många trådar..
jag är intresserad av hur ni lever,hur ni har det och vad ni prioriterar!

Tapio

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 19 okt-08 kl 16:47 »
Halaj!

Jag har ingen som helst koll på någonting vad gäller pengar, inte ens räkningarna.
Jag brukar aldrig betala räkningar, utan påminnelser om räkningar.
Jag pendlar mellan att skämmas för hur mycket pengar som rinner mellan mina fingrar å ena sidan och en tanke om att jag inte kan ta ansvar för all världens miljöförstöring och alla fattiga barn i Biafra.

//T

Vargerik

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 19 okt-08 kl 17:06 »
jag är intresserad av hur ni lever,hur ni har det och vad ni prioriterar!
Äntligen någon som bryr sig!
Jag bor på en fin gård med min hund och min katt, inga barn. Skulle väldigt gärna vilja springa på ett hyfsat fertilt rekorderligt fruntimmer. Jag har det bra! Jag prioriterar jakt, hunden och trevliga maskiner.

solstrimma

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 19 okt-08 kl 18:35 »
Halaj!

Jag har ingen som helst koll på någonting vad gäller pengar, inte ens räkningarna.
Jag brukar aldrig betala räkningar, utan påminnelser om räkningar.
Jag pendlar mellan att skämmas för hur mycket pengar som rinner mellan mina fingrar å ena sidan och en tanke om att jag inte kan ta ansvar för all världens miljöförstöring och alla fattiga barn i Biafra.

//T

tack för ett ärligt svar tapio..men hur kommer det sig att du inte orkar angagera dig när räkningarna kommer första gången?

Naturliv

• Södermanland
« Svar #9 skrivet: 19 okt-08 kl 18:35 »
har sett i vissa trådar på familjeliv att vissa har VÄÄÄLDIGT mycket utgifter i månaden..
vad har ni för kategorier och räknar ni sparande som en utgift? räknar ni bensin och mat som räkning,eller köper ni bensin och mat utav det som blir"över" efter att räkningarna är betalade?

Enkla kategorier hos mig eftersom jag har effektiviserat ekonomin.
Betalas i nämnd ordning.
1) Lån (automatisk överföring och betalning via internetbank)
2) Räkningar (inkl hyra, försäkringar, insättningar på mat- och bensinkonton), i första hand betalas via autogiro, annars internetbank.
3) Barnens fickpengar (automatisk överföring)
4) Onyttigt/onödigt/nöjen finns kvar på lönekontot (finns inte alltid pengar till det här, men kul om det händer)
Tänk om man kunde vara som de livskraftiga maskrosorna - och växa vidare och må gott trots asfalt och betong

solstrimma

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 19 okt-08 kl 18:43 »
Tack, så trevligt! Jag jobbar heltid och pendlar till jobbet varje dag. Bor på en liten gård tillsammans med en superduperfin karl, inga barn. Jag var lite förkyld förra veckan, men nu känns det bättre. Jag prioriterar umgänget med min livskamrat, sedan kommer gården som god tvåa på listan.
jasså,du jobbar heltid? jag trodde de flesta här va små eller medelstora bönder, det är ju därför jag frågar för att få en annan syn på hur "alternativare" har det.

själv är jag under utredning för förtidspension , det känns trist eftersom jag är så ung(31)bor i lägenhet med min underbara sambo sedan snart 4år som jag träffade på nätet.
jag är mycket intresserad av att hjälpa andra med det jag kan och är självlärd inom:

*hundar (7års erfarenhet+haft egen)främst schäfer,rottweiler.
*hästar(18års erfarenhet+haft 5st egna)
*westernridning
*horsemanship
*bakning/matlagning
*spartips
allt det här har jag lärt mig på vägen genom livet..

solstrimma

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 19 okt-08 kl 18:45 »
Jag bor på en fin gård med min hund och min katt, inga barn. Skulle väldigt gärna vilja springa på ett hyfsat fertilt rekorderligt fruntimmer. Jag har det bra! Jag prioriterar jakt, hunden och trevliga maskiner.
hej vargerik!
jag har brytt mig hela tiden,eftersom jag alltid törsatr efter mer kunskap/förståelse för andra människor.

solstrimma

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 19 okt-08 kl 18:49 »
Enkla kategorier hos mig eftersom jag har effektiviserat ekonomin.
Betalas i nämnd ordning.
1) Lån (automatisk överföring och betalning via internetbank)
2) Räkningar (inkl hyra, försäkringar, insättningar på mat- och bensinkonton), i första hand betalas via autogiro, annars internetbank.
3) Barnens fickpengar (automatisk överföring)
4) Onyttigt/onödigt/nöjen finns kvar på lönekontot (finns inte alltid pengar till det här, men kul om det händer)
låter som en br uppställning tycker jag. :D

solstrimma

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 19 okt-08 kl 18:51 »
erik, vad är det för ras på hunden? antar att det är en jakthund så jag gissar på stövare eller tax,hade jag rätt??

anette i bugared

• -
« Svar #14 skrivet: 19 okt-08 kl 18:52 »
hej.

-bankkostnader (stigande :()
-räkningar inkl bensinräkningarna (på en stadigt hög nivå :P)
-försäkringar ( liv/hus/hem/bilar/djur)  ohemult höga >:(
-mat (kunde vara klart mindre utgiftspost :-[)
-sparande (f.f.a. för att kunna göra en semesterresa/år)
-övrigt, en väldigt varierande post.

F.ö. har vi gemensam ekonomi där vi bidrar utifrån inkomst och behov.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

solstrimma

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 19 okt-08 kl 18:57 »
-bankkostnader (stigande :()
-räkningar inkl bensinräkningarna (på en stadigt hög nivå :P)
-försäkringar ( liv/hus/hem/bilar/djur)  ohemult höga >:(
-mat (kunde vara klart mindre utgiftspost :-[)
-sparande (f.f.a. för att kunna göra en semesterresa/år)
-övrigt, en väldigt varierande post.

F.ö. har vi gemensam ekonomi där vi bidrar utifrån inkomst och behov.
har du lusta att beskriva lite hur er gemensamma ekonomi ser ut..
att man bidrar efter inkomst kan jag förstå,men har du lust att utveckla vad ni menar med utifrån behov?

Naturliv

• Södermanland
« Svar #16 skrivet: 19 okt-08 kl 18:59 »
låter som en br uppställning tycker jag. :D

Att förenkla ekonomin tycker jag är viktigt för att jag ska kunna ägna mig åt det som är viktigt. Genom att ha koll på pengarna kan jag istället lägga kraft på barn och barnbarn, odlingarna och andra människor runt om mig.

Gillar människor mer än pengar och därför kommer min framtida ekonomi se annorlunda ut. Mindre lön, mindre utgifter, inte en krona i räntebetalning, mera sparande ... och mycket mer tid till annat än lönearbete.
Tänk om man kunde vara som de livskraftiga maskrosorna - och växa vidare och må gott trots asfalt och betong

Vargerik

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 19 okt-08 kl 19:02 »
erik, vad är det för ras på hunden? antar att det är en jakthund så jag gissar på stövare eller tax,hade jag rätt??
Nix. Det är naturligtvis en schäfer! Den helt över alla andra raser överlägsna guldvåvven, guds gåva till jorden, barnens favorit och tjuvars fasa. Hennes tjänstebeskrivning är svamparellhunnd/eftersöksvåvve.

Lessamt med förtidspensionering... Vad är det som är problemet?

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #18 skrivet: 19 okt-08 kl 19:02 »
jasså,du jobbar heltid? jag trodde de flesta här va små eller medelstora bönder, det är ju därför jag frågar för att få en annan syn på hur "alternativare" har det.

De flesta alternativbönder jobbar nog mer än heltid, en stor del på ett vanligt kneg och sedan en heltid till på gården.

Citera
själv är jag under utredning för förtidspension , det känns trist eftersom jag är så ung(31)bor i lägenhet med min underbara sambo sedan snart 4år som jag träffade på nätet.

Om det är trist, varför bryter du inte utredningen då och söker ett jobb inom dina möjligheter?
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

Maran

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 19 okt-08 kl 19:04 »

Jag tror att de flesta här har ett lönearbete på minst 50%. Har man en mindre gårdsverksamhet så krävs det nog oftast att någon i familjen har en anställning.

Dela detta:

* Inloggade just nu

575 gäster, 1 användare
Ejla

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser