Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tips på Generatorinköp till microkraftverk  (läst 7780 gånger)

kermodei

Tips på Generatorinköp till microkraftverk
« skrivet: 18 okt-08 kl 11:39 »
Hej Alla glada !!

Om somrarana, hösten och våren älskar jag friheten av att bara packa cykelvagnen och dra ut o campa och njuta av friheten.
Dock så är jag i hjärtat en tekniknörd och kan inte leva utan min laptopp.

Det där med ström när man är ute i naturen är svårt och jag har ibland fått åerrvända till civilisationen för att "ladda" upp batteripackarna.

Så jag tänkte bygga mig ett litet vindkraftverk som jag kan sätta upp vid mitt tält
 och som laddar mina ackar med 12v under dagen och natten.

Visst bygga e ju inte så svårt, men med tanke på att det tog mig många år innan jag kom på
hur klitoris fungerade på min (fd) fru så har jag kommit underfull med
 att det är nog enklast att KÖPA en generator som jag sedan bygger på.

Vad jag  behöver är en 12v generator och undrar om ni har tips på var jag kan köpa en sådan ?
Ni kanske har tips på någon generator som man kan använda från något annat?
Typ från en bil eller liknande ?

Har liksom inte lust och lägga ut tusenlappar på en generator  :(
Då finns det ju inga pengar kvar till ölen  :)

Puss !

NIKLAS
än att bygga den

fredrik_Ca

SV: Tips på Generatorinköp till microkraftverk
« Svar #1 skrivet: 19 okt-08 kl 17:11 »
har för mig jag sett mobil laddare som man kan veva själv.. borde funka bra o sätta på en vindsnurra vet dock inte hur många watt eller hur högspänning de klarade.

sɹǝpuɐ

• Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
« Svar #2 skrivet: 19 okt-08 kl 19:02 »
Du kanske kan använda cykelgeneratorn? När strömmen till datorn tar slut är det dags att cykla vidare...

Om du har en hyfsat modern cykel med navgenerator så kan du kanske till och med använda den som vindkraftverk. Bara sätt på lite "vingar" mellan ekrarna. Och ställ den med framhjulet högt uppe i vind. Eller ta ett sådant framhjulsnav och gör om till ett litet vindkraftverk?

En annan möjlighet är att ha generatorer i naven till hjulen på cykelkärran. Iom att det är lite mindre hjul så snurrar de fortare. Det ger lite bättre fjutt. Du kan rentav utnyttja det för att bromsa kärran i nedförsbackarna. Då laddar du utav bara h-e. Men i uppförsbackarna stänger du av batteriladdningen så att det går lättare att komma upp.

Vet inte om du kan få tillräckligt med ström. Beror kanske på vad du har för laptop också?

A.

Theladon

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 19 okt-08 kl 20:13 »
www.24volt.eu

Där kan du läsa på.

torbjorn

• Medelpad
« Svar #4 skrivet: 19 okt-08 kl 22:47 »
Det absolut enklaste och billigaste är nog en gammal bilgenerator då. Välj en så liten som möjligt med tanke på vikten, det finns fina generatorer på japanska småbilar som t ex Nissan Micra från 80-talet. Se till att den har inbyggd laddningsregulator, med tanke på enkel inkoppling, och se till att studera elschema för den bilmodell generatorn kommer ifrån för att undvika felkopplingar.
När det gäller japanska generatorer är det inte alltid lika självklart som man är bortskämd med från t ex Bosch-generatorer.
Lämplig generator ska man inte behöva betala för, det finns alltid något övergivet bilvrak som det är en välgärning att hjälpa till med källsortering av.
Räkna med att det behövs en del uppväxling mellan vindsnurran och generatorn eftersom en bilgenerator måste komma upp i 1000-2000 varv/min för att börja ladda överhuvudtaget, och den ger inte märkström förrän vid kanske 3 gånger så högt varvtal.
I enklaste fall kanske man kan lösa det med en remtransmission (poly-V-rem är nog bättre än kilrem i det här fallet), och remskivor från samma bil som har fått släppa till generatorn.

Fluidistor

• MB
« Svar #5 skrivet: 19 okt-08 kl 23:07 »
En trampgenerator som användes till gamla Ra200 kanske?
Lever på räntan.

ollebolle

« Svar #6 skrivet: 20 okt-08 kl 11:49 »
När det gäller bilgenerator finns det ett problem och det kan vara svårare att lösa med inbyggd regulator.

Då generatorn sätts i snurr försöker generatorn att ge sina 14V genom att ge hög ström till fältlindningen. Det gör att generatorn går otroligt tungt och propellern kommer att stå nästan stilla. Det är inget enkelt problem att driva en sådan generator utan en speciell reglering av fältströmmen där man försöker optimera laddenergin.

Man har ju en snurra som inte är speciellt stark och den ger mycket dålig effekt när den har närmare noll varv. Bäst brukar vara mitt emellan stillastående och frisnurrande. Så beroende på vindens hastighet ska fältströmmen variera. Med ett variabelt  C:a 10W motstånd kan man testa sig fram lite om man använder bilgenerator. Man tar alltså ström från batteriet och låter det passera motståndet och variear själv och kan se vilket läge som kan vara lämpligt.

Vid de prov jag gjorde var det dels en generator påmonterad en 6 hk utombordare där motorn inte alls gick att starta när regulatorn var inkopplad. Den kom aldrig upp i varv så den kunde gå av sig själv och startsnöret var tungt att dra.

Med regulatorn bortkopplad och ersatt av ett vridmotstånd kunde jag starta motorn med noll fältström och sedan vrida in den belastning som motorn klarade.

Detta visade sig enkelt när motorn drog båten. Man kunde då dra på så att inte farten minskade alltför mycket och varvet reglerades med motståndet och gasen. Propellern var alltså en återhållande faktor på varvtalet. När man lade ur växeln så gick det inte att få ett varvtal som var acceptabelt. Antingen stannade motorn eller så skrek den som en gris i höga varv. Man måste alltså ha en reglering av motorvarvet. Speciellt gäller det när man har en svag motor. Ännu värre blir det med en vindsnurra men där kan man ju låta generatorn få väldigt lite fältström och propellern kan varva ut då den ju inte blir så irriterande som utombordaren som övervarvade.

Ett test på segelbåten med generatorn monterad på en gammal utombordare med motorn bortplocklad resulterade i liknande observationer. Propellern var alltså nere i vattnet och drevs av det framrusande vattnet vid segling.
Med för mycket fältström stannade nästan propellern och med för lite ström blev laddningsresultatet klent. Båten (Maxi 77) bromsades ganska mycket utan att man fick ut mer än 4-5 A.

Bästa resultatet hade jag när båten transporterades i motorgång med generatorn monterad på den drivande motorn. Om man tog en knop i fartminskning fick man laddning till batteriet med kanske 15 A. Med full spänning till fältlindningen gick det väldigt tungt och med full gas fick man bara knappa 2 knop (mot c:a 6). Då laddade generatorn 60A.

Ett sätt att slippa lösa svåra reglerproblem är att istället använda permanentmagnetgenerator. Där får man ut en del av tillgänglig effekt hela tiden utan att behöva reglera.

ollebolle

« Svar #7 skrivet: 20 okt-08 kl 12:08 »
En vanlig koppling i en bil eller båt är att fältströmmen passerar laddningslampan (den som indikerar att ingen laddning sker).

I det fall jag beskriver ovan hade den plockats bort och vid försöket med  regulatorn monterad fick den inte den svaga ström som normalt fältlindningen får. En generator som sitter i bil måste upp i rätt höga varv för att "tända till" och få fältström "av sig själv".

Jag tror att det är därav man har "vetskapen" om att bilgeneratorn behöver höga varv för att ladda. Jag tyckte inte att jag kunde verifiera det vid mina experiment då jag redan fick stort motstånd när jag drog i startsnöret. Då var varvtalet kanske bara några hundra r/m. Vid provet var utväxlingen 1:1.
Om ingen laddning skulle ske vid tomgångsvarv skulle det inte ha märkts vid start av motorn och den skulle ha gått på tomgång.

Skulle jag göra om försöket med utombordaren skulle jag snarare växla ner varvet så att generatorn snurrade betydligt saktare, t.ex 2:1 eller kanske 3:1.

Då skulle jag nog inte ha behövt nåt reglermotstånd utan kunnat ha kvar regulatorn men med laddningslampan borttagen (batterierna försörjer fältlindningen med ström tills den klarar av att försörja sig själv=ge laddning).

Fluidistor

• MB
« Svar #8 skrivet: 20 okt-08 kl 13:26 »
Anledningen till att det går tungt vid låga varv vid en given effekt ut från generatorn är ju att momentet måste vara desto störe.

Effekten ökar ju med ökande varvtal om då den givna effekten ut från generatorn är konstant så minskar momentet dvs det går lättare.

Precis det som du Ollebolle råkade ut för när du körde med generatorn kopplad till snurran på båten med urlagd växel. Det blir instabilt.
Lever på räntan.

ollebolle

« Svar #9 skrivet: 20 okt-08 kl 19:43 »
Precis!

Det märker man när fläktremmen på en bil är för dåligt spänd och slirar och skriker. Släcker man lyset och gasar upp varvet så kan åter lyset slås på. Momentet blir en tredjedel vid 3 ggr högre varv med samma effekt från generatorn.

kermodei

Vidare funderingar
« Svar #10 skrivet: 21 okt-08 kl 11:12 »
Hej alla och tack för svaren.

Jag har tittat på det där med bilgenerator, men kommer fram till at det inte kommer funka.
Som ni själva skriver så krävs det mycket kraft och varvtal för att driva den.

Del lutar åt att jag bygger en egen pannkaksgenerator med supermagneter från coolstuff.se och koppartråd från Elfa.

Planen är att generatorn skall drivas av vinden och ladda upp mitt 12 bilbatteri som jag har i cykelvagnen.
(När jag har satt upptältet och masten)
Att ladda upp det med en cykelgenerator som ger 3v/0.6 W är liksom döfött   ;D

Stefan_bmk

• Kör för fan, innan fan kör dig !
    • Södermanland
« Svar #11 skrivet: 17 nov-08 kl 13:31 »
Skulle vara intressant att veta hur det gick :)

Jag är inte en tokig Survivalist, jag är bara en certifierad zombiejägare med galna idéer!

fredrik_Ca

« Svar #12 skrivet: 17 nov-08 kl 20:54 »
en ide vore väll att när du stannar plockar av bakdäcket och sätter dit bilgeneratorn. så trampar du 10 minuter extra varje kväll så har du nog tillräckligt med energi för att hålla din dator laddad. säg att du på 10 min kan trampa fram 300 kj ca 70 kcal. det blir 1765 kj på 1 timme ca 0,5 kw, en dator drar kanske 0,1 kw asså 0,1 kj per sekund. för en timmes dator användande blir det 360 kj. vet inte hur de är med verkningsgrader hit o dit.

så kan du ta dig en kall öl med gott samvete på fredagskvällen med, om du nu är inriktad på jaga kalorier.

kan hända att jag tänker lite fel så här på eftermiddagen.. men tror de stämmer med siffrorna..

Cyklisten

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 17 nov-08 kl 22:23 »
Nej, det är något fel i siffrorna. En normal människa klarar bara runt 50W. Bara Lance Armstrong och hans likar klarar 500W.

Mickepc

• Norrbotten
« Svar #14 skrivet: 18 nov-08 kl 02:08 »
Varför inte ta till solkraft istället

http://www.nrgdock.com/

ollebolle

« Svar #15 skrivet: 18 nov-08 kl 19:00 »
Bästa sättet är att ha fulladdat när du åker hemifrån!

Men inte lika roligt förstås. Teknik kan vara kul, speciellt i teorin.

Ibland kan det även fungera i praktiken. Hemsnickrade permanentmagnetgeneratorer verka vara en grej som fungerar nästan lika bra i praktiken som i teorin. Men även konstruktioner av skrotdelar av olika slag kan funka. Har byggt några konstiga grejer under åren:

Elmotordriven glidbil med motor från tankpumpmotor från en Saab Lansen. Kördes av 5-åring i gångfart. Fram/back med växelreglage (hembyggd polvändare i trä och mässingtråd) Kuggstängsstyrning med 3 varv mellan fulla utslag. Fungerade i flera år. Byggdes senare om till bl.a segelbil med Optimistsegel.

Elmotordriven trampbil med batteriet i en släpvagn. Kördes av yngsta dottern till och från dagis när hon var 2 år (pappa sprang bredvid). Drev på ena bakhjulet vilket gjorde att den drog snett åt vänster vid pådrag.

Elmotordriven liten BMX kördes av sonen runt i parken. Startmotor med startreläet med till/från-knapp på styret. Fungerade skapligt men startmotorn blev snabbt väldigt het. Liksom reläet.

Elmotordriven damcykel med dubbla batterier med tankpumpsmotorn. 40 km/tim (kändes det som) 40 kg batterier på pakethållaren ingen hit för stabiliteten.

Dieselmotordriven BMX-cykel. Motorn var från ett modellplan och skulle vara på c:a 1/2 hk. Orkade inte alls trots kraftig nedväxling och högsta varv. Troligen för stora förluster i varvtalsreduceringen.

Teori och praktik skiljer sig starkt åt. I teorin finns inga begränsningar i material, konstruktion, vikt volym, utseende. Framförallt finns inga effektförluster. Solen lyser från 5 på morron till 10 på kvällen minst halva året. Vinden blåser stadigt 7-12 m/s dag och natt. Osv.

Kan man dock klura ut en lösning är det desto roligare och minst lika kul som att lösa korsord eller Suduko ellr vad det heter.

Värst vad jag blev långrandig men det går ju alltid att zappa över till nästa kanal.

Dela detta:

* Inloggade just nu

781 gäster, 3 användare
ärt, papwe, Maycandra

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kan bara varmt rekommendera denna tidning!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser