Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Oljebets?  (läst 3244 gånger)

Tapio

• Västergötland
Oljebets?
« skrivet: 17 okt-08 kl 13:33 »
Halaj!

Jag har handlat en byrå på loppis.
Efter slipning av märken efter slag och slitage tänkte jag linolja den.
Men jag vill ha en lite annorlunda färg på den än ren furu.

Stegade in på Hornbach och hittade Herdins betspulver:
http://www.herdins.se/bets/vara-betser__81

men expediterna sa att det bara var vattenlösligt.
Det tycker jag låter konstigt. Det är ju ett torrt pulver liksom.
Kan någon bekräfta?
Jag litar inte riktigt alltid på expediterna i dessa gigantiska byggvaruhus.

Finns det något annat man kan ta istället?
Något färgpigment som är kompatibelt med linolja?

Visst kan jag vattenbetsa den först och olja den sen, men det hade ju varit bra om man hade kunnat slippa det extra momentet.

tillägg: jag vill inte ha ett täckande lager, utan vill att träets ådring syns tydligt.

//T

« Senast ändrad: 17 okt-08 kl 13:35 av Tapio »

Ulric Eriksson

• Gäst
SV: Oljebets?
« Svar #1 skrivet: 17 okt-08 kl 14:44 »
Pigment för vatten och olja är olika. Det har med brytningsindex att göra, tror jag. Engelskt rött, zinkvitt, gulockra m fl pigment trivs i linolja. Tar man inte för mycket pigment så syns träet igenom.

Tapio

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 22 okt-08 kl 18:13 »
Halaj!

Jag kan nu berätta att herdins betspulver är inte det minsta kompatibel med linolja.
Visst blev oljan lite färgad, men det mesta av pulvret ligger fortfarande nu efter fyra dagar kvar på botten av flaskan.
Visst kan det vara så att oljan är mättad och inte tar upp mer pulver, men ändå: fiasko.

Istället tog jag en liten slunk brun Beckers oljealkyd som jag blandade med linoljan.
Det löste sig perfekt och resultatet blev exakt det jag eftersträvade.

//T

Berberis

• Närke
« Svar #3 skrivet: Idag kl. 17:21 »
Alltså bets, men inte med olja.
Jag tänker laga några möbler, däribland en kamferkista.
Min gubbe körde omkring här med sin rullstol och studsade ibland med hjulen mot diverse möbler. Skadorna är mycket synliga, men nu tänkte jag maskera dem någorlunda med lite bets och lack.

(Jag har minnesbilder av min far som piffade upp diverse möbler med slipning, betsning och lack. Jag var bara barn, men jag iakttog procedurerna med intresse.)

Påsar med betspulver i olika nyanser finns att köpa - till rätt saftiga priser. Blandas med vatten. När nyansen är den rätta, och när betset torkat, förseglas allt med lack. Det är så jag minns det.
Finns det till exempel vattenlöslig lack, som fäster?

Någon som har erfarenhet av betsning?

PS: hittade även en utförlig betsar-länk:
https://www.dinbyggare.se/lar-dig-betsa-tra/

« Senast ändrad: Idag kl. 17:37 av Berberis »

Dela detta:

* Inloggade just nu

763 gäster, 1 användare
Vildmarksmannen

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tycker det verkar vara en mycket innehållsrik tidskrift. Användbara tips och råd för den nyfikne och för de som vill utveckla sitt bruk med hand och hjärta. Tack!!
/Märit Newberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser