Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hemmaslaktare -tips och en fråga!  (läst 877 gånger)

Karina

• småskalig... irrationell...
    • Uppland
    • Ålbrunna Gård
Hemmaslaktare -tips och en fråga!
« skrivet: 17 okt-08 kl 11:28 »
Vi brukar slakta och äta upp vårt tuppöverskott (och även våra hönsägande vänners tuppöverskott) och jag tänkte ge ett litet tips om man vill göra det enkelt för síg. Det som är mest tidsödande när man vill äta tupp är ju plockandet och det som är otrevligast (förutom själva avlivningen, men den kommer man ju inte undan) är att dra ut inälvorna. Därför har jag rationaliserat bort dessa moment. Det mesta av köttet sitter ju på låret och bröstfiléerna.

Jag nackar tuppen, låter den hänga i 40 dygnsgrader, utan att ta ur den, för fågel ska hänga så. Sedan sprättar jag bara upp längs bröstbenet och plockar ut filéerna och drar bort skinnet från låren och skär bort dessa efter att jag avlägsnat fötterna. Man slipper inälvslukten som brukar innebära att man inte tycker att den smakar gott efteråt och man slipper allt slafsande. Detta går jättefort och gör att man inte drar sig för att äta tupp p g a allt jobb detta innebär (och går till affären och köper en kyckling istället). Sen brukar jag göra tupp i vin eller någon annan gryta eller varför inte en god soppa.

Nu till min fråga: Jag fick en tupp av en kompis som jag slaktade på ovan beskrivna vis idag. Tuppens kött var väldigt orange. Jag är van med "vilt-färg" någon som varit med om liknande och vet vad det beror på?
Bor med min familj på en avstyckad gård i Stockholms län. Vi har höns, kalkoner, bisamhällen, gotlandstackor, grisar på sommarhalvåret och 2 kattor och en norsk buhund.
Är självförsörjande på väldigt mycket men inte allt. Ännu.

Manne

• Ljuset återvänder, pulsen stiger...
    • Södermanland
    • Hedlundarnas sida
SV: Hemmaslaktare -tips och en fråga!
« Svar #1 skrivet: 18 okt-08 kl 00:08 »
Tycker att feta djur blir mer guloranga i färgen, men aldrig sett att köttet skulle vara orange rakt igenom...

// manne
Stolt Far, Make och Man.(och ibland RADIKALBÖG.)
med Brahmahöns och Irländska varghundar.
Boendes i Stockholm.

JennyN

• Jennys frön & sånt
« Svar #2 skrivet: 18 okt-08 kl 20:46 »
Jag köpte en svindyr färsk ekologisk majskyckling i affären, den var gulare i både skinn och kött än någon annan fågel jag sett!

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #3 skrivet: 19 okt-08 kl 22:57 »
Vi, eller rättare sagt en kompis, slaktade våra övertaliga sex tuppar i fredags. Den gamle tuppen, två och ett halvt fick följa med ungtupparna till himlen (han får koka länge i vin...) på honom var fettet som satt utanpå köttet riktigt orange, däremot var köttet inte orange, lite mörkare bara än ungtupparna kanske?

Jag upplevde inte honom som fetare, det var inte mycket fett, bara några ränder längs lårköttet etc.

Vi (kompisen) flådde också och sen när jag kom hem med köttet skar jag bort fileerna från bröstbenet och låret från kycklingklubban. Jag tyckte det var mycket jobb nog...

(samt att vi bytte jobb och fick plocka hans slaktade kalkoner medan han tog hand om våra pycklisar...)
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Karina

• småskalig... irrationell...
    • Uppland
    • Ålbrunna Gård
« Svar #4 skrivet: 20 okt-08 kl 09:03 »
Vi åt i alla fall upp tuppen i fredags och den smakade bra!

Det där med majskycklingen är ju rätt intressant.. Det kan nog bero på vilket foder som tuppen gått på. Det kanske är ett foder för "gulare gula" då kanske köttet också blir gult.. ???
Bor med min familj på en avstyckad gård i Stockholms län. Vi har höns, kalkoner, bisamhällen, gotlandstackor, grisar på sommarhalvåret och 2 kattor och en norsk buhund.
Är självförsörjande på väldigt mycket men inte allt. Ännu.

Dela detta:

* Inloggade just nu

801 gäster, 1 användare
Numera

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser