Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ni som har köldridå...?  (läst 7631 gånger)

tuva-li

• Gäst
Ni som har köldridå...?
« skrivet: 16 okt-08 kl 15:35 »
Har läst i några trådar om köldridåer, verkar ju smart om de funkar.
Speciellt blåsiga dagar...

Är det någon som har någon bild på hur de ser ut?
Tycker ni att de funkar?
Har ni gjort en själv eller köpt någonstans?

:)

Krågedal

• Östergötland
SV: Ni som har köldridå...?
« Svar #1 skrivet: 16 okt-08 kl 18:46 »
 ;DHej jag har skrivit i flera "trådar" om köldridå! :-[ Jag har gjort själv först för att se om det skulle fungera?
 Jag hittade byggplast som jag skar i raka remsor efter passande längd, la dem omlott och satte runt en trälist  som jag skruvade fast på väggen.
När hönsen skulle vänja sig hade jag hängt upp remsorna och lätt någon hänga ner för att tillslut alla remsor hänger ner ;)Hittils har det hjälpt fler mornar när jag ska släppa ut hönsen har det varit 5grader ute men i hönshuset 10grader! O det blåser ej in på hönan! :-[
Men har försökt köpa en riktig köldridå men det lilla jag behöver 10meter ridå och 60cm är dörren skulle frakten vara dyrare än själva produkten, men har nu hittat stallbutiken i Linköping som jag igenom dem har beställt köldridå och slipper frakten! :-[ ;Dska snart åka o hämta den! Förstår du !? Jag kan skicka dig mms (så du kan se bild på det) då jag ej äger någon digitalkamera! Du får också ringa o fråga min mobil har 073 788 72 24

Har hund, katter, Kindahöns och Gotlandskaniner  (egen genbank)har två Tinkerhästar på "foder", dotter som är född 2006. Bor på landet i hyrt hus....

Snarrbon

• Om du inte provar vet du inte om det går
    • Skåne
    • Mettes kaniner
« Svar #2 skrivet: 18 okt-08 kl 10:25 »
Vill det säga att du köper 10 meter för att använda 60 cm? Då kanske du kan sälja vidare av det du har över? Jag är absolut spekulant! Min lucka är 40 x 40 cm
Bor på gård i skogen med sambo, dansk-svensk gårdshund,  kat, genbanksanslutna gotlandskaniner, genbanksanslutna Åsbohöns och Klövsjöfår även dom genbanksanslutna.

Krågedal

• Östergötland
« Svar #3 skrivet: 19 okt-08 kl 09:06 »
 ;DDet blev nog lite missuppfatning! Dörren in i hönshuset är 60cm bred och från golv till tak nästan 2meter sen ska "remsorna gå omlott så jag räknar med att det jag har beställt räcker "bara" till mig, jag har "Hönsluckan" i dörren.... ;D Men har sett några andra hemsidor om köldridå att de ha det framför hundkojor med....
Har hund, katter, Kindahöns och Gotlandskaniner  (egen genbank)har två Tinkerhästar på "foder", dotter som är född 2006. Bor på landet i hyrt hus....

tuva-li

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 19 okt-08 kl 09:37 »
Tack för bilderna!
(Fina höns du har!)

Nu har jag varit ute och snickrat och filat på hönshuset, så nu har de fått en "farstu" framför hönsluckan samt en köldridå i änden av farstun. Om den funkar ännu vet jag inte, håller på att vänja in dem (har bara en plastflik hängandes än så länge).
De är ju misstänksamma även mot själva farstun, så vi får skynda lite långsamt  ::)

Tack för hjälpen  :D

Lilla Zoo

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 19 okt-08 kl 18:55 »
Jag brukar sätta tyg ridå för mina luckor, tar en tygbit dubbelt så bred som luckan ,något länre än höjden . viker tyget dubbelt klipper upp remsor ca 2cm breda häftar fast i överkant. hönorna går igenom utan problem. lätt att byta och billigt.
mvh Lilla zoo
En konstnärssjäl som bor i husvagn, är odlare och hönsgalen...
Allt kan ha ett annat användningsområde,det är fantasin som styr....

Krågedal

• Östergötland
« Svar #6 skrivet: 20 okt-08 kl 07:39 »
 ;D Tack för ditt tips, har tänkt något loiknande men en annan fördel med plast är att de är genomskinliga! :D så de kan också se igenom om det skulle komma någon... ;D

Krågedal

• Östergötland
« Svar #7 skrivet: 03 nov-08 kl 07:33 »
Hej!Nu har den riktiga köldridån kommit på plats, i elfte timmen då det nu är köldgrader ute.  :DJag är nöjd med den och jag tror att hönsen kommer att uppskatta den... :-[Vill ni se bild? Kan jag skicka mms....0737887224

Soshila

• Småland
    • Alchemilla Trädgårdshäxa
« Svar #8 skrivet: 03 nov-08 kl 09:06 »
Jag håller nu också på att vänja mina hönor vid en köldridå av byggplast för luckan. Än så länge är de rejält skeptiska! Hur lång tid tog det för er att vänja in dem?

Margit

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 03 nov-08 kl 09:37 »
Hur är det nu med kylan...mina dvärgkochin bor i en oisolerad lekstuga, de har ju rejält med fjädrar och är i mycket gott hull. Tror ni att de har ont av kylan? Som mest har vi haft -5 grader här än så länge. Jag tänker på alla pyttesmå blåmesar, de klarar ju kylan...

Jag hade tänkt sätta in en frostvakt men får inte till det med strömmen riktigt, har bara ett uttag och det går åt till ljuset.
Vattnet fryser ju så det får jag ha koll på.

Soshila

• Småland
« Svar #10 skrivet: 03 nov-08 kl 10:09 »
Det som kan hända är väl att de förfryser kammen, har jag läst. Det bästa är väl kanske om det är frostfritt? Det är i alla fall vad jag önskar i mitt hönshus.

Margit

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 03 nov-08 kl 19:03 »
Mina hönor går ute nästan hela dagarna, de trotsar regn och kyla. En av hönorna har två kycklingar på 8 veckor och nu när jag skulle se till dem så var den ena fruktansvärt förkyld  :(

Han snörvlar och det låter nästan som astma, stackars liten. Så nu har jag och sonen sågat ett litet hål i dörren och fått in en sladd till och monterat upp en frostvakt - så nu känns det riktigt behagligt därinne.

Hoppas att han blir frisk igen...avföringen är väldigt vattnig  :-\ är det ett symptom på förkylning tro?

Nu har jag nog kapat tråden, och kanske borde den ligga under sjukdomar  :-[

tuva-li

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 14 nov-08 kl 10:17 »
...och här kommer en liten bild på min eminenta farstukvist med tillhörande köldridå.
Den är inte så snygg kanske, men himmelens praktisk  ;D
Tack för hjälpen, Krågedal!

http://koolaviola.blogspot.com/2008/11/hns-farstukvist.html

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #13 skrivet: 15 nov-08 kl 16:57 »
Och hönsen fattar vitsen också och går igenom? Det ser väl alldeles utmärkt ut, mina ska nog ockskå få köldridå så småningom, frågan är bara om de är smarta nog  ::)
"helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt..."

http://storaaleberg.blogspot.com

tuva-li

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 15 nov-08 kl 17:14 »
Japp, men det tog lite tid (skriver om det i länken). Jag hade bara en plastremsa nere första dagen, sen släppte jag ner den ena efter den andra allt eftersom de begrep att de kunde klampa igenom. Tog väl någon vecka eller två, så var alla flikar nere.  :)

Soshila

• Småland
« Svar #15 skrivet: 15 nov-08 kl 18:09 »
Jag har haft min ridå i ungefär två veckor nu. Har fortfarande en flik uppvikt. Hönorna går igenom, men inte utan att stå och vela en liten stund och se dumma ut. ;) Men de vänjer väl sig snart hoppas jag. Så som det blåser ute nu så är det skönt att kunna hejda vinden lite i alla fall.

Kludden

• Skåne
« Svar #16 skrivet: 09 jan-09 kl 16:30 »
Hej!
Plastridån hindrar även sparvarna från att ta sig in i hönshuset.
Bra att ha om vi får fågelinfluensa igen.
Jag jobbar med plast och har plastvåder till mina höns, får och katter.
MVH
Kludden

Dela detta:

* Inloggade just nu

656 gäster, 1 användare
hustomtar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Verkar vara en mycket användbar tidning!
/Marcus

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser