Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ta ihjäl träd?  (läst 17527 gånger)

Archos

  • Inlägg: 73
Ta ihjäl träd?
« skrivet: 16 okt-08 kl 13:15 »
..låter ju drastiskt men faktum är att jag har för många träd på tomten (relativt nyinflyttad) och skulle vilja kapa en handfull träd som står nära rabatter och planteringar och slippa att de skickar upp sugrötter och bara lämnar en dammlikt struktur efter sig (all humus försvinner snabbt). Jag vill kapa stammarna ett par meter upp och leda upp klängväxter på dem. Det är alltså viktigt för mig att få ihjäl rotsystemet, hur bär jag mig åt? Det är ask, lönn och alm det gäller. Kan man borra hål strax ovanför markytan och hälla i salt t ex?

Tips tages tacksamt emot!

Ska tillägga att jag i vanliga fall tycker mycket om träd och är beskärningskunnig, men i detta fall behöver jag hjälp eftersom rötterna förstör mina rabatter och jag vill ha ca 3 meter stam kvar som växtstöd.

Huggorm

  • Gäst
SV: Ta ihjäl träd?
« Svar #1 skrivet: 16 okt-08 kl 15:40 »
Låter som om du borde ringbarka, men då får du förstås låta träden stå ett tag och dö innan du sågar ner dom

Tapio

  • Inlägg: 1314
    • Västergötland
SV: Ta ihjäl träd?
« Svar #2 skrivet: 16 okt-08 kl 15:51 »
Halaj!

ecoplug  :-X

//T

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
SV: Ta ihjäl träd?
« Svar #3 skrivet: 17 okt-08 kl 21:13 »
Fäll dem, låt dem inte lida sotdöden!
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Jojje

  • Inlägg: 279
  • Återvinning skall det va, annars kan det kvetta!
    • Dalarna
    • http://jojjesblog.blogspot.com/
SV: Ta ihjäl träd?
« Svar #4 skrivet: 17 okt-08 kl 21:16 »
 Fäller man direkt så har man mängder av sly sedan. Bättre att ringbarka och fälla när man ser att trädet dött.
Ecoplugg inehåller ett gift, inte kul att sprida.

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
SV: Ta ihjäl träd?
« Svar #5 skrivet: 17 okt-08 kl 21:21 »
Efter fällning kan stubben anfallas. Ett oväder kan ställa till med döda träd nära hus.
Veden blir bättre, om det fälles.

Vill man skapa habitat för småkryp, kan man ringbarka, förhoppningsvis stannar de i trädet och ratar huset.

Man kan även hålla efter sly, inga gröna blad, tar på sikt bort hela stubben.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Tapio

  • Inlägg: 1314
    • Västergötland
SV: Ta ihjäl träd?
« Svar #6 skrivet: 17 okt-08 kl 21:44 »
Halaj!

Fast nu när jag tänker efter, så undrar jag om jag inte har läst någonstans att om man kapar ett träd ett par meter upp från marken så fattar liksom inte trädet att det är fällt och skjuter då inte några rotskott.
Precis så som du hade tänkt att göra.

Minnet är svagt, och jag vet inte var jag läst det.
Kanske på forumet på odla.nu?


Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
SV: Ta ihjäl träd?
« Svar #7 skrivet: 17 okt-08 kl 21:48 »
Detta gäller flera träd, exvis alm, men kapa en pil, och det blir skott.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

K.A.J

  • Inlägg: 786
  • På flygfotorunda.
    • Skåne
    • K.A.J:s Hemsida ; Vilda Webben
SV: Ta ihjäl träd?
« Svar #8 skrivet: 17 okt-08 kl 22:11 »
Asp och syren samt i viss mån plommon är hemska på att skicka rotskott! Skall man avgjort inte ha intill en köksträdgård. Då är nog enda sättet att ringbarka.

K.A.J
Det är lättvindigare att förlöjliga än att undersöka, men inte så givande!

K.A.J

guba

  • Gäst
SV: Ta ihjäl träd?
« Svar #9 skrivet: 18 okt-08 kl 09:28 »
Ask, lönn och alm skjuter stubbskott så problemet är inte något egentligt problem om du vill ha ett växtstöd kvar.
Kapa helt enkelt på den höjd du vill sedan tar du bara barkspaden och barkar den högstubbe du lämnat direkt, innan den börjat torka.

Asp skjuter rotskott och man brukar säga att en stor fälld asp ger en uppkomst av en miljon nya små aspar, en sanning med modifikation även om det kan kännas så ibland.
Jag fick i uppdrag att fälla ett 100 tal aspar i ett reservat, ringbarkning anmodades vilket dödar asparna på två till tre år men ger ett skräpigt intryck under tiden.
Jag mindes en artikel  där en skogsman berättade om högstubbefällning av asp, 1,2 - 1,3 m över marken skulle borga för noll eller minimalt uppslag av asp. Aspen tror att det finns en krona kvar däruppe och matar upp all energi och näring som finns i rotsystemet och dödar på det viset sig själv.

Vi testade detta förfarande på de 100 asparna och resultatet blev att jag kunde räkna skotten efter två år på mina tio fingrar.
En fördel är ju att allt virke blir gagnvirke och stubbarna som står kvar åker rätt in i pannan efter två år.

"Min" avverkning finns nu i en folder från Länsstyrelsen över hela landet :)

guba

  • Gäst
SV: Ta ihjäl träd?
« Svar #10 skrivet: 18 okt-08 kl 09:31 »
Ecoplugg inehåller ett gift, inte kul att sprida.
Föregångaren till Ecoplugg innehöll ett gift har jag för mig, idag är det salter som Ecopluggen innehåller därav att just Eco får ingå i namnet.

K.A.J

  • Inlägg: 786
  • På flygfotorunda.
    • Skåne
    • K.A.J:s Hemsida ; Vilda Webben
SV: Ta ihjäl träd?
« Svar #11 skrivet: 18 okt-08 kl 10:14 »
Vadå för salter? Det finns giftiga salter.

K.A.J
Det är lättvindigare att förlöjliga än att undersöka, men inte så givande!

K.A.J

larsw

  • Inlägg: 1878
    • -
    • Ängsjödal Gård
SV: Ta ihjäl träd?
« Svar #12 skrivet: 18 okt-08 kl 10:36 »
Föregångaren till Ecoplugg innehöll ett gift har jag för mig, idag är det salter som Ecopluggen innehåller därav att just Eco får ingå i namnet.

"Saltet" i Ecoplug kallas normalt för RoundUp(tm). Monsanto är som vanligt duktiga marknadsförare. RoundUp(tm) är som bekant ett gift, men genom att påtala att RoundUp(tm) är biologiskt nedbrytbart så slänger man in Eco. Trots allt förbrukas RoundUp(tm) i takt med att den har ihjäl sin omgivning, dvs bryts ner biologiskt...
Pyttebrukare och månskensbonde. 25ha. Sätila. Heteronormativ gift man.

K.A.J

  • Inlägg: 786
  • På flygfotorunda.
    • Skåne
    • K.A.J:s Hemsida ; Vilda Webben
SV: Ta ihjäl träd?
« Svar #13 skrivet: 18 okt-08 kl 11:38 »
Tack Larso! Anade att det var något lurt med det.

Mvh K.A.J
Det är lättvindigare att förlöjliga än att undersöka, men inte så givande!

K.A.J

Archos

  • Inlägg: 73
SV: Ta ihjäl träd?
« Svar #14 skrivet: 20 okt-08 kl 12:55 »
Tack för alla svar!

gubas svar verkar vettigt med kapning och barkning. Det får det bli. Risken för skadeinsekter verkar liten då de väl för det mesta håller till i mellanrummet mellan bark och ved?

bo_i_dala

  • Inlägg: 1042
SV: Ta ihjäl träd?
« Svar #15 skrivet: 19 jun-09 kl 00:34 »
Hej!
Alla preparat som heter rounup innehåller glyofosfat som hindrar trädet att få fotosyntesen att fungera- trädet svälter ihjäl!

Ringbarkning är det enda som funkar på alla träslag men det tar ett par tre år innan trädet är helt dött, man hindrar den fotosyntesade energin att nå rötterna som svälter ihäl.

Neiklot

  • Gäst
SV: Ta ihjäl träd?
« Svar #16 skrivet: 16 aug-09 kl 17:05 »
Kapa trädet i den höjd som behagar.
Är det grenar under detta som du ej vill ha kvar så kapar du även dom.

Sen blir det till att hålla efter med sekatören.
Eller ringbarka... (också!)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

333 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastisk tidning, börjat prenumerera nu xoxo
/Robbin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser