Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fotogen / disel / bensin / kol värme till tält??  (läst 6142 gånger)

fastfrusen

• -
Fotogen / disel / bensin / kol värme till tält??
« skrivet: 15 okt-08 kl 00:25 »
Skulle ju helst elda med ved eller nåt annat förnyelsebart, men ska bo i tältet på svalbard.. å det är ont om sånt där..  :-\

Tänker inte elda konstant men det skulle vara skönt att kunna värma upp tältet ibland för att torka saker..  :D
tältet är ca 10 kvadratmeter och 2,7 meter högt på högsta punkten (kåta)

Nån som har nåt tips på en smidig kamin eller liknande?

"If you freeze in the arctic, its because you are a lazy bastard!" ;-)

Moraggarn

• -
SV: Fotogen / disel / bensin / kol värme till tält??
« Svar #1 skrivet: 27 okt-08 kl 22:04 »
Varför inte testa med briketter? Ger ju en varm och långvarig glödbädd.Testade att elda briketter i min öppna spis under ett längre strömavbrott(14dagar).Avbrottet berodde inte på oväder utan obetalda räkningar :-[ ifall nån undrar) :).Nåväl, detta blir ju inte riktigt samma omständigheter,ett isolerat hus jämfört med tält,men just den varma glödbädden borde ju vara optimalt i ett tält.Det låter ju bra mycket bättre än fotogen disel och bensin iaf.

ingvar2

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 27 okt-08 kl 23:06 »
Kolla på ÖB om dom har nån militärkamin till tält, dom funkade ju jättebra, vi frös då inte i tältet även om det var -25 ute, när jag låg i lumpen..

Magnusandersson

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 03 nov-08 kl 10:12 »
 Hos Tentipi finns något som man eldar med t-röd.har hört att den ska vara effektiv men ej provar själv

M8e

• Västerbotten
« Svar #4 skrivet: 03 nov-08 kl 10:26 »
Om man vill elda icke-fossilt så kanske man skulle kunna göra en oljelampa och sen elda med lämplig vegetabilisk olja.
"[Gold] gets dug out of the ground in Africa, or someplace. Then we melt it down, dig another hole, bury it again and pay people to stand around guarding it. It has no utility. Anyone watching from Mars would be scratching their head."

teknobonden

• Blekinge
« Svar #5 skrivet: 15 nov-08 kl 21:45 »
Skal du bo lenge i telt? 1 uke eller flere månder?

Hva er teltet laget av? Nylon eller bomull, Har det gulv? har du tilgang til forsyninger., i nærheten av longyear byen? Hvem skal du være tilsammen med, UNIS?
 Har du bodd i telt før? under så ekstreme forhold som svalbard kan gi?

fastfrusen

• -
« Svar #6 skrivet: 17 nov-08 kl 00:16 »
Tack för alla tips! ân så länge har det varit ganska milt, och lyxen med att vara stationär tältare innebär ju bland annat att man kan ha sitt duntäcke i sovsäcken  :) :)

Problemet med t-röd här uppe är att det kostar ca 60 NOK / litern och förra året tog det slut i mars,.. och då tar det ett par månader innan första båten kommer med mer...

Skal du bo lenge i telt? 1 uke eller flere månder?

Hva er teltet laget av? Nylon eller bomull, Har det gulv? har du tilgang til forsyninger., i nærheten av longyear byen? Hvem skal du være tilsammen med, UNIS?
 Har du bodd i telt før? under så ekstreme forhold som svalbard kan gi?

Finnes det månne ännu en "svalbardian" på detta forum?  :D :D

bor så länge jag trivs..  :D
Har inte helt fått ordning på nattsömnen än.. Men det kommer nog.. Måste lära mig mitt nya tälts alla ljud..  ;)
jag har en "tentipi varrie 7" bommull / polyester varianten.. med innertält..
Jobbar varge dag så jag har inga problem med förnödenheter (âven om det jag behöver tenderar att befinna sig på jobbet när jag är i tältet och tvärt om  ;)

har bott här ett tag, så jag har lite koll på vad jag kan råka ut för. Ser detta som en möjlihet att skaffa mig mycket erfarenhet från vintertältning under extrema förhollanden på ett relativt säkert sätt..
"If you freeze in the arctic, its because you are a lazy bastard!" ;-)

teknobonden

• Blekinge
« Svar #7 skrivet: 17 nov-08 kl 13:17 »
Bra at du har litt erfaring med Svalbard.

Paraffin..... Det er nesten det eneste som duger. Visst kan man ha en ved kamin, men det er dyrt med ved på svalbard. Dårlig med lokalt produsert virke ;D

Det finnes diverse båt varmere som er fullt gangbart i telt.

Renskinn på gulvet og opp over skarven mellom bakken og teltet. Liten åpning i toppen for ventilasjon. Husk på koldioxid forgiftning er inget å leke med.

Snubletråd koblet til nödbluss, samt ei rifle i teltet. Men det behöver jeg vel ikke nevne for deg.

Men, tilbake til varmen... Jula og andre handlere har 2.2 kw parafin brennere som er bra. Splenge det er sådär ren paraffin, evt blandet ut med 10-15% miljöbensin, du vet sånn til gressklippere og motorsager.

Lykke til, pass på nesa så den ikke forfryses....

Dela detta:

* Inloggade just nu

681 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- En kanontidning på alla vis!
/Michael Andreasson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser