Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur göra med ensilage nu?  (läst 6669 gånger)

Mauira

• Småland
Hur göra med ensilage nu?
« skrivet: 14 okt-08 kl 18:21 »
Har ju fyra hästar, 2 stora och 2 små.
De går fortfarande ute dygnet runt, har en himla massa att äta i hagen de går i, och får nu hö.

Dock går det åt en himla massa fyrkantsbalar till dom och jag hade föredragit en rundbale hö, så har de ju fri tillgång och jag kan spara lite på mina små balar  ;)

Tyvärr har jag inte hittat nån rundbale hö i närheten och då går ju tankarna till ensilage.

Grannen har ensilage, dock bara stora balar och de blir väl ganska så dåliga på en gång när vädret är så här milt väl?
Född 84:a, 2-barnsmamma med ett stort djurintresse.
Hästägare, hundägare, kattägare.

Sar

• hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
SV: Hur göra med ensilage nu?
« Svar #1 skrivet: 14 okt-08 kl 18:25 »
Du bor ju lite längre söderut än mig men vi har gett hösilage med 50% torrsubstans i ca en månad nu. En bal går åt på 4 dagar (nu har vi fått in en häst till så då går det ännu lite snabbare) och det har fungerat utmärkt.
Däremot skulle jag rekommendera att hästarna blir botulismvaccinerade om du ger hösilage/ensilage.

naranja

« Svar #2 skrivet: 14 okt-08 kl 20:42 »
enligt veterinärkåren är det 4 fall per år som får botulism!!!! vi kör på hösilage funkar super!
« Senast ändrad: 14 okt-08 kl 20:45 av naranja »
"Människan kommer inte att få inre frid förren hon hyser medkännsla för allt levande." - Dr Albert Schweitzer

Trollungen 78

• Värmland
« Svar #3 skrivet: 14 okt-08 kl 21:45 »
Vill bara tillägga att hästar kan få botulism utav hö också, har använt ensilage till min hästar och jag tycker att det fungerar jätte bra.Jag får väl tillägga att min häst drabbades av botulism då när det inte fanns något vacc, och att vet ,,inte visste vad det var för något. Jag kan rekomendera att alla som har hästar ska vacc för botulism.Man kan aldrig vara säker, eller?
Har Knölgäss, Dogo Argentino, Elenorakakadua.Tinker hingst,criollo,varmblod,shire, tinker/varmblod

Lars Pers Maria

• -
« Svar #4 skrivet: 14 okt-08 kl 23:31 »
Rekommenderar att vara lite försiktig med fri tillgång till hösilage. Mitt russ fick fång, alldeles säkert av hösilaget.
Nybyggarkvinna från förförra seklet. Pånyttfödd bondesjäl som vill hålla släktgården vid liv och inte glömma gamla kunskaper. Man o tre stora barn.
Getgård med ostproduktion, ett par hästar, höns, ankor, råttfångare, highländare, anställd islandshund och en tax som lagårdskatt.

fjäderfän

« Svar #5 skrivet: 15 okt-08 kl 10:11 »
du behöver ju fodra mer höselag en hö men höselaget är ju billigare enselag skulle inte jag ge mina hästar.
sambo har 2 barn Tindra och Mio.  4hästar och 4katter

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #6 skrivet: 15 okt-08 kl 10:21 »
Nä, ensilage skulle jag inte heller ge mina hästar. Men jag tycker att du har få få hästar för att öppna en hösilage bal.. Isåfall kan du fluffa upp det på en skulle eller dylikt och hoppas att det torkar istället för möglar..

(Att ställa in en hel bal till hästarna tycker jag är en styggelse, och det finns inga skäl som kan få mig att ändra åsikt.
Fodret blir nertrampat, det regnar i det och det blir trångt vid balen OM man har tillräckligt antal hästar som kan äta upp den på mindre än tre dygn...)
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Mauira

• Småland
« Svar #7 skrivet: 15 okt-08 kl 10:59 »
Ja, men det är lite så jag funderat, men håller det längre om jag sprider ut det?

För isf sprättar jag upp balen, strör ut den  så att det kan torka och kör ner ett rejält lass till hästarna om dagen...
Född 84:a, 2-barnsmamma med ett stort djurintresse.
Hästägare, hundägare, kattägare.

Sar

• hvilaro.blogspot.com
« Svar #8 skrivet: 15 okt-08 kl 12:51 »
enligt veterinärkåren är det 4 fall per år som får botulism!!!! vi kör på hösilage funkar super!

Då är det 4 fall för mycket......när det faktiskt finns vaccin att tillgå.

anette i bugared

• -
« Svar #9 skrivet: 15 okt-08 kl 13:00 »
Våra hästar får hösilage nu, trots "sommarvärmen". Det vi ger dem är oskuret och ganska torrt så det blir inte dåligt på ganska lång tid.
Att ställa in hösilagebalar i hagen däremot är inte att rekommendera, man behöver ha koll på om det finns något i balen som är dåligt. Ser man bara att det "finns kvar" av balen man ställde ut i hagen så ger man ju kanske inte nåt nytt och hästarna tvingas äta av vad de har även om det är dåligt. Annars tror jag de är duktiga på att undvika smittat foder, det både smakar och luktar ju as.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Fritjoff

« Svar #10 skrivet: 15 okt-08 kl 13:07 »
du behöver ju fodra mer höselag en hö men höselaget är ju billigare enselag skulle inte jag ge mina hästar.

Varför skulle du inte det? Jag tar ensilage själv och ger 18 st. hästar. Hösilage är ju samma sak. Samma process. Det som kommer i fyrkantsbalar däremot(oftast marknadsfört som hösilage) har en större benägenhet att bli dåliga, då packningen inte blir lika hårt som rundbalar.

Falin

• -
« Svar #11 skrivet: 15 okt-08 kl 20:42 »
Varför skulle du inte det? Jag tar ensilage själv och ger 18 st. hästar. Hösilage är ju samma sak. Samma process. Det som kommer i fyrkantsbalar däremot(oftast marknadsfört som hösilage) har en större benägenhet att bli dåliga, då packningen inte blir lika hårt som rundbalar.

Och i det hösilaget som är riktigt torrt kommer heller aldrig själva ensileringsprocessen igång = större risk för mögel. Visst kan man ge ensilage, dessutom kan man ju ge större mängd om man vill ha längre ättid. Det blir lite mer och tyngre att bära, och luktar kanske inte lika gott alltid, men ur utfodringssynpunkt handlar det ju bara om ts-halt. 

fjäderfän

« Svar #12 skrivet: 16 okt-08 kl 08:24 »
exakt falin därför fodrar jag inte med ensikag.. jag ger bara mina hästar hö pga av min feta ponny.

Sar

• hvilaro.blogspot.com
« Svar #13 skrivet: 17 okt-08 kl 00:14 »
Det där förstod jag inte? Med hösilage skulle du ju p.g.a. lägre ts-halt kunna ge din ponny mer grovfoder = längre ättid vilket är positivt.

fjäderfän

« Svar #14 skrivet: 17 okt-08 kl 08:08 »
använder fjolårshö

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #15 skrivet: 17 okt-08 kl 09:16 »
Anledningen till att "bara" 4 hästar per år dör i botulism är väl för att de flesta som ger sina hästar ensilage/hösilage ändå vaccinerar dem.

Det är ju enkelt att vaccinera, bara en spruta per år och så är de skyddade.

anette i bugared

• -
« Svar #16 skrivet: 17 okt-08 kl 11:18 »
Anledningen till att "bara" 4 hästar per år dör i botulism är väl för att de flesta som ger sina hästar ensilage/hösilage ändå vaccinerar dem.

Det är ju enkelt att vaccinera, bara en spruta per år och så är de skyddade.
Hur många är det egentligen som vaccinerar? Av de jag känner som ger sina hästar ensilage/hösilage så vet jag bara en enda som vaccinerar mot botulism.
Jag gör det inte.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.

Exotica

• Hejdeholms Gård
« Svar #17 skrivet: 17 okt-08 kl 12:22 »
Hur många är det egentligen som vaccinerar?

Vi gör det inte! Vi ger för det mesta hösilage, men det har hänt att de har fått ensilage. Läste i någon av lantbrukstidningarna förra året om en studie där det stod att hästarna föredrar ensilage framför hö.
Lama, alpacka, jak & kamel - underbara nyttodjur!

Charlotte

• -
« Svar #18 skrivet: 17 okt-08 kl 14:33 »
 Jag gör det inte, har aldrig gjort. Jag undrar om inte vi kanske är bland dom första som gav ensilage?
Vi började redan på den tiden vi hade ensilage i silo, många rynkade på näsan och sa att det var FARLIGT, men det tyckte inte pappa så det blev ensilage i alla fall.
Då visste i alla fall vi inget om Botulism. Det har helt enkelt inte blivit så att jag vaccinerar :-[
Och den travtränare som jag känner som givit ensilage i rundbalar längst ger fri tillgång och har aldrig vaccinerat en häst. "Min" tränare som jag jobbade hos vaccinerade inte heller.
 När man tar foder själv har man ju lite mer "koll" på processen, kanske? Jag luktar och kollar alltid noga innan jag ger hästarna, allt med ev jord i går bort, allt som inte luktar fräscht också. Peppar, peppar verkar det vara sällsynt med döda djur i våra balar...
 På vår gård har hästarna ätit ensilage i kanske runt 30 år ? Och ingen har blivit sjuk.
 Ponnyera fick ransonerat men de stora har de senaste 15 åren fått fri tillgång, man får anpassa kvaliten på fodret så att det blir lagom för vad hästen behöver.
 Ps:Jag skiljer inte på ensilage/Hösilage eftersom det är bara TS som skiljer. Så ibland får dom Hösilage och ibland Ensilage, det beror lite på vad man har som är mest passande.
                                               Mvh
                                            Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

anette i bugared

• -
« Svar #19 skrivet: 17 okt-08 kl 15:59 »

Ps:Jag skiljer inte på ensilage/Hösilage eftersom det är bara TS som skiljer. Så ibland får dom Hösilage och ibland Ensilage, det beror lite på vad man har som är mest passande.
                                               Mvh
                                            Charlotte
Bara ett förtydligande av vad jag menade med hösilage kontra ensilage så har jag en (o-)vana att kalla ensilerat foder med tillsatt syra för ensilage och utan tillsatt syra för hösilage. Inte helt korrekt, jag vet, men ifall nån nu undrade......... :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

532 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser