Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ni vet en sån där virkad Odd-Molly tröja/kappa...  (läst 8675 gånger)

Magda

• Västerbottens kustland
    • Västerbotten
    • Fru Magdas
SV: Ni vet en sån där virkad Odd-Molly tröja/kappa...
« Svar #20 skrivet: 28 okt-08 kl 19:15 »
Så sant som det var sagt. Dessutom är råull förhållandevis billigt och när man väl börjat hantera "riktig" ull kan man inte få nog. Det finns verkligen en ullsort för varje behov. Och som sagt var, billig råvara är det också. I sann alternativanda så gör man ju gärna saker själv,  från grunden  ;)

Så, hur ska jag nu spinna lämpligt garn till en odd-mollykappa? går knappast att beskriva så här i text skulle jag tro.

Men ärligt talat så köper jag det mesta av mitt garn i affär..... har precis lärt mig spinna på slända och jag äger inte ens en fungerande spinnrock. Men jag har funderat på att köpa ull å skicka till spinneri.
Fru Magda bor på en gård i Västerbottens kustland med make och tre barn. Lite djur och stora odlingar. Odlar för avsalu med start sommaren 2012. Bloggar på http://blog.frumagdas.se Följ mig gärna på facebook, http://www.facebook.com/frumagdas

Soshila

• Småland
    • Alchemilla Trädgårdshäxa
« Svar #21 skrivet: 29 okt-08 kl 10:03 »
syochsytt tog 24:- för 25 gram ekobabyull. För att vara en hel del merino i är det väl inte superbilligt? Undrar varför de aldrig skriver ut varifrån garnet kommer? Baltikum kanske? Svensk skräpull skickas dit och konkurrerar ut ull från deras egna får, så att den ullen får slängas. Sedan säljs den billigt här >:(
Tycker det är fel att bara diskutera priser. Här skulle rättvisemärkt behövas! I många länder används mängder av kemikalier, både på fåren och i ulltvätten. Australien håller på med muelesing, vilket är rent snuskigt.
Sedan klagas det på att ren fin ull, producerad på ett miljövänligt och etiskt sätt, är dyr :o

Man får vad man betalar för, i alla lägen. Är man ullintresserad, kan det vara enklare att köpa in ull och antingen spinna själv, eller skicka till spinneri. Då kan man ju ha koll på vad man får och från vem ;).

Håller verkligen med dig! Retar mig mycket på att man nästan aldrig vet varifrån ullen kommer och det bär mig emot att köpa sådant garn.

I denna webshop http://www.gunnelsgarn.se/shop/ säljs garn som man tom vet vilken gård ullen kommer ifrån, DET tycker jag är trevligt!

Har ett kg ull liggandes som jag tänkt börja spinna garn av. Ska bara få mamma att leta fram kardor och slända ur gömmorna. Ska bli spännande, och det jag stickar av det garnet kommer garanterat att bli ett mycket speciellt plagg för mig rent känslomässigt!

yrian

• Skåne
    • Hannasgården
« Svar #22 skrivet: 29 okt-08 kl 11:38 »
Apropå märket odd molly så var jag inne i Malmö häromdagen och spanade in en sådan kofta i fina butiken, fast den var slätstickad och ganska så intetsägande jämfört med mycket annat de gör. 1200 spänn! Och tro inte att det var några fina material i den, nej hälften var syntet, akryl tror jag. "Made in China" var den också. Jag skulle inte ens ha velat ha den om den så var gratis...  :-X  :-[
Höns, stickning och pelargoner

Dela detta:

* Inloggade just nu

636 gäster, 1 användare
NESSEN

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser