Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tips / förslag på när man murar ny eldstad...  (läst 3975 gånger)

Palleman

• Pallefierad
    • Patrik Eriksson
Tips / förslag på när man murar ny eldstad...
« skrivet: 14 okt-08 kl 09:31 »
Nu idag börjar jag mura upp en rörspis.. (kakelugn utan kakel, putsad yta) men tänkte.. det blir ju en ganska stor eldstad med luckor, (gamla kakelugnsluckor).. blir en stor massa sten / sand i den som lagrar värme.. min tanke var då.. att ev. köpa kopparrör för att värma en ev. blivande ack tank.. kanske smart att mura in det när man ändå håller på? Bara ta en kopparslinga för vartannat varv sten? Mura in denna som en spiral i eldstaden eller i stenvarven? och sen leda ner till källarn där tanken skall stå..

Eller mura luftshakt med fläktar så man leder upp varm luft till övervåningen?

Ge mig förslag.. idag börjar murararbetet.. ca 2.80 hög och 1 meter bred..
Finurlig grabb som bor på ett historieboks nämnt torp i Göteborg. Torpet Mon, fyllt med ankor, vaktlar, höns, katt, vänner och härlig trädgård. Mitt i pulsande staden, mitt i lugna skogen!

http://www.torpetmon.se Urban Farming - Bed & Breakfast

Anders G.

• -
SV: Tips / förslag på när man murar ny eldstad...
« Svar #1 skrivet: 14 okt-08 kl 19:14 »
Akta dig för att mura in kopparrör i muren. Olika värmeutvidgning kommer att ge sprickor. Garanterat.

Palleman

• Pallefierad
    • Patrik Eriksson
« Svar #2 skrivet: 14 okt-08 kl 19:18 »
Akta dig för att mura in kopparrör i muren. Olika värmeutvidgning kommer att ge sprickor. Garanterat.

Hmm.. det satte ju käppar i hjulen.. men om jag vll dra nytta av denna värme te en ack tank.. bästa sättet att få ner värmen dit?
Finurlig grabb som bor på ett historieboks nämnt torp i Göteborg. Torpet Mon, fyllt med ankor, vaktlar, höns, katt, vänner och härlig trädgård. Mitt i pulsande staden, mitt i lugna skogen!

M8e

• Västerbotten
« Svar #3 skrivet: 14 okt-08 kl 20:37 »
Om man gör plats så att röret kan röra på sig så ska det fungera fint. Så någonstans i rökgången där man har lagom temperatur eller i en egen "ficka" någonstans.

Kanske man skulle kunna täcka rören med något som är mjukt och någorlunda värmeledande, och sen gjuta igen "fickan"? Då ligger röret dessutom skyddat från rökgaserna. Om man gör många böjar på röret så får man många små rörelser istället för en stor. Då är det lättare att göra plats, så en spiral är nog ett måste.
« Senast ändrad: 14 okt-08 kl 20:45 av M8e »
"[Gold] gets dug out of the ground in Africa, or someplace. Then we melt it down, dig another hole, bury it again and pay people to stand around guarding it. It has no utility. Anyone watching from Mars would be scratching their head."

Anders G.

• -
« Svar #4 skrivet: 14 okt-08 kl 20:49 »
Om man gör plats så att röret kan röra på sig så ska det fungera fint. Så någonstans i rökgången där man har lagom temperatur eller i en egen "ficka" någonstans.

Kanske man skulle kunna täcka rören med något som är mjukt och någorlunda värmeledande, och sen gjuta igen "fickan"? Då ligger röret dessutom skyddat från rökgaserna. Om man gör många böjar på röret så får man många små rörelser istället för en stor. Då är det lättare att göra plats, så en spiral är nog ett måste.
För att få värmeöverföring att fungera måste man ha kontakt. Täcka med mjukt=luft=isolering.

Gammalt djungelordspråk: Det är dumt att misslyckas. I synnerhet som det ordnas gratis utbildning för ungdomar i fysik upp till ca 18 års ålder.

M8e

• Västerbotten
« Svar #5 skrivet: 14 okt-08 kl 21:02 »
Det är bara att ta mer rör för att kompensera. ;D
Sen så finns det andra saker än luft som är "mjukt".

Och egentligen måste det inte vara mjukt i den mening att det går att komprimera(skumgummimadrass), utan i meningen vattensäng. ::)
« Senast ändrad: 14 okt-08 kl 21:12 av M8e »
"[Gold] gets dug out of the ground in Africa, or someplace. Then we melt it down, dig another hole, bury it again and pay people to stand around guarding it. It has no utility. Anyone watching from Mars would be scratching their head."

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 14 okt-08 kl 21:05 »
Sand?

Winnie

« Svar #7 skrivet: 14 okt-08 kl 21:26 »
Införskaffa en vattenmantlad braskasett...mura upp något snyggt kring den!

Palleman

• Pallefierad
    • Patrik Eriksson
« Svar #8 skrivet: 14 okt-08 kl 21:44 »
Nu är ju jag en budget människa och tänker ej lägga mer än 2000 kr på denna skapelse.. återanvändning av gammalt material och det enda som skall köpas nytt är kalkfärgen, bruket och rörena då i så fall  ;D

Men tänkte.. första tanken var att ha en slinga, som nåra S krokar fram och tebaks ner i från och upp i eldstads utrymmet, andra tanken var att ha en slinga i en eller 2 av kanalerna (innersta, den varmaste) som går som en spiral nerifrån och upp.. endast en in / utgång.. nånstans på lämplig höjd.. mura ingången i fogen som vanligt... men för att att ej riskera att det läcker så är tanken att fylla utrymmet bakom hela ugnen med sand (murad vägg bakom ugnen) så man kan lagra lite värme där oxå.. då fyller sanden en funktion till.. dvs tätar ev. läckage vid koppargenom föringen... är jag ute och cyklar nu?

Vad är bäst.. slinga i själva eldstaden eller i 1 - 2 av kanalerna?

Man vill ju suga värme ur ugnen även då den är slocken tycker jag nog..  :-[

M8e

• Västerbotten
« Svar #9 skrivet: 14 okt-08 kl 22:05 »
Den får absolut inte komma för nära elden så att det det kyls ner förtidigt, och av säkerhetsskäl/enkelhet så ska man nog placera den där det inte är jättevarmt.

Sen så borde man placera den så att man kan komma åt den, och så det ser snyggt ut på utsidan med luckor och sånt.
« Senast ändrad: 14 okt-08 kl 22:09 av M8e »

Pastorn

• -
« Svar #10 skrivet: 15 okt-08 kl 21:47 »
jag vet flera stycken som provat detta med att ackumulera värme från murspis,tyvärr har samtliga blivit grymt besvikna då verkningsgraden blivit löjligt låg, det funkar tydligen inget vidare med kopparspiraler o dyl i en murspis/kakelugn, då tror jag mer på att leda varmluft som du föreslog, där får du nog bra resultat!

Eleganten

• Västmanland
« Svar #11 skrivet: 18 okt-08 kl 17:42 »
Nu är ju jag en budget människa och tänker ej lägga mer än 2000 kr på denna skapelse.. återanvändning av gammalt material och det enda som skall köpas nytt är kalkfärgen, bruket och rörena då i så fall  ;D

Ja bruket ska väl inte heller behöva bli så dyrt. en släpkärra med sand = 100spänn å lera är mig veterligen gratis  ;)
« Senast ändrad: 18 okt-08 kl 18:38 av Eleganten »
Estetiken framför allt

sɹǝpuɐ

• Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
« Svar #12 skrivet: 19 okt-08 kl 19:29 »

Men tänkte.. första tanken var att ha en slinga, som nåra S krokar fram och tebaks ner i från och upp i eldstads utrymmet, andra tanken var att ha en slinga i en eller 2 av kanalerna (innersta, den varmaste) som går som en spiral nerifrån och upp.. endast en in / utgång.. nånstans på lämplig höjd.. mura ingången i fogen som vanligt... men för att att ej riskera att det läcker så är tanken att fylla utrymmet bakom hela ugnen med sand (murad vägg bakom ugnen) så man kan lagra lite värme där oxå.. då fyller sanden en funktion till.. dvs tätar ev. läckage vid koppargenom föringen... är jag ute och cyklar nu?

Vad är bäst.. slinga i själva eldstaden eller i 1 - 2 av kanalerna?

Man vill ju suga värme ur ugnen även då den är slocken tycker jag nog..  :-[

Lägg kopparslingan i en spiral i sanden. Där gör den ingen skada. Med spiral riskerar du inte att få bubblor som stoppar flödet, utan kan ha självcirkulation bra. Och du kan i alla fall få ut lite varmvatten. Du måste bara se till att kunna hantera eventuell kokning och ha expansionskärl och sådant. Och möjlighet att tömma om det behövs. En möjlighet kan ju vara att dra iväg med rör till några radiatorer i ett annat rum, kanske andra sidan väggen? Eller våningen ovanför? Gör du rätt så blir det lite (mycket?) varmt där också med självcirkulationen. Returen lågt och frammen högt. Grova rör.

Men det riktigt rätta hade ju varit en vattenmantlad braskasett och en riktig ackumulator och cirkpump. Då hade du kunnat få ut massor med värme till de andra rummen. Men det är ju lite osportsligt att göra så, det inser jag...

A.

Galna vild hasse

« Svar #13 skrivet: 28 okt-08 kl 20:30 »
Steg 1.) Cement.
Steg 2.)tegel.
Steg 3.) blanda med vatten.
Steg 4.)mura.
Steg 5.)ha en kompis som är med dig ifall man skulle mura in sig själv.
Steg 6.)elda.
Såg en ponnyfarm på månen.

Skytten

• Skåne
« Svar #14 skrivet: 28 okt-08 kl 20:35 »
Gör hela skapelsen av lera, de blir budget och det fungerar.

Det kommer att bli lite sprickor, som raskt kletas igen. 

Minns inga länkar, men jag har sett detaljbeskrivningar på nätet.

Gör du den tung nog, håller värmen länge.

Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Palleman

• Pallefierad
    • Patrik Eriksson
« Svar #15 skrivet: 28 okt-08 kl 20:45 »
Har ca 25 cm kvar till taket nu.. murar i omgångar.. imorrn skall utrymmet mot murstocken fyllas med sand  ;D, sen mura upp det sista.. putsa framsidan och sidorna.. klart!! 2 dagar jobb ungefär.. men själva eldstaden är klar.. känns ruggit skönt.. stor som en koloss är den.. 1,40 bred x 2.70 hög.. fylld av sten och gångar...  ;D ;D

Dela detta:

* Inloggade just nu

629 gäster, 1 användare
Anders Flix

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser