Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Belysning..  (läst 7535 gånger)

Inga-Karin

• Två av våra 12 Hedemorahönor med sina tuppar
    • Västmanland
SV: Belysning..
« Svar #20 skrivet: 23 nov-08 kl 16:22 »
Men, ska inte våra Lantraser få ta det lugn och varva ner? Är det inte det som är syftet!? Vi har dimmer på en vanlig lampa, men har inte tänkt att ge extra ljus. Nu går de in 15.30 och ut runt 08.30.... trots minus 7.  De går in några ggr. under dagen och fyller på reserverna. Nog ser de ut att äta det som behövs än så länge. Jag blir lite kluven, men hönorna ser ut att må bra så .............// I-K
Maka, mamma, svärmor, trippelmormor, dubbelfarmor, matte, hönsmora, f.d.skolsyrra, dotter, syster, faster och moster. Nybliven statsanställd friherrinna.
Vi fick hem våra Hedemorahöns 080320 och fick beviljat Genbank 090325

Therese K

• Skåne
« Svar #21 skrivet: 23 nov-08 kl 16:50 »
Har satt igång elementet istället..inga lampor tända än..men ikväll när jag skulle ta in dom och stänga för dagen så tände jag lampan och satt där en stund och pratade med mina små vänner. När jag sedan skulle gå ut så släckte jag lampan och hönsen blev nog minst sagt förvirrade..dom typ smög om kring..tror inte dom såg så mycket.. men dom kom upp på pinnarna..lite trevande dock..
Gift, har en underbar katt... längtar efter egen gård med löpankor, getter och potatisland!

Prosit

• Södermanland
« Svar #22 skrivet: 23 nov-08 kl 17:10 »
Men, ska inte våra Lantraser få ta det lugn och varva ner? Är det inte det som är syftet!? Vi har dimmer på en vanlig lampa, men har inte tänkt att ge extra ljus. Nu går de in 15.30 och ut runt 08.30.... trots minus 7.  De går in några ggr. under dagen och fyller på reserverna. Nog ser de ut att äta det som behövs än så länge. Jag blir lite kluven, men hönorna ser ut att må bra så .............// I-K
Jag tycker du har alldeles rätt! Nu har i alla fall mina börjat värpa! Den tredje låg i redet idag vilket betyder att det antagligen kommer ett ägg i morgon. Så de verkar ha vilat klart. De har inte värpt  något på två månader. Sen är det väl ännu bättre om de får vila enda fram till mars men när de nu inte ville de så tycker jag det vore bra med i alla fall lite längre dag. ett par timmar till på morgonen tror jag inte skadar. Jag vill ju ha ägg också!
Har sex hönor i lekstugan mitt i villakvarteren i Stockholm. Har nu äntligen skaffat hund och hönorna har hamnat på undantag.

Annika Johansson

• Östergötland
« Svar #23 skrivet: 23 nov-08 kl 17:49 »
quote author=Bovanägare link=topic=51939.msg424446#msg424446 date=1227275554]
Lysrör och lågenergilampor ska man helst inte ha i ett hönshus eftersom hönsen upplever det som disco...
[/quote]
Hej! Hur då disco och hur vet vi det? Jag har lysrör hos både ankor och höns, och har inte märkt något negativt. Ska jag måsta "slösa energi" med "vanliga glödlampor"?! Vill inte det..

Nu har fyra av mina små sussex börjat lägga ägg, och Orpingtontuppen har oxå börjat gala, kul med två "stor-pojkar"!
Ha det prima! Hörs!

Annika

Cecilia i Hillsjöstrand

• Ett trädgårdsland... i Hillsjöstrand!
    • Gästrikland
    • Ett trädgårdsland i Hillsjöstrand
« Svar #24 skrivet: 23 nov-08 kl 18:29 »
Hej! Hur då disco och hur vet vi det? Jag har lysrör hos både ankor och höns, och har inte märkt något negativt. Ska jag måsta "slösa energi" med "vanliga glödlampor"?! Vill inte det..
Höns har bättre syn än vad vi människor har, vilket gör att de upplever de blinkningar som lysrör ger ifrån sig som vi människor inte uppfattar. Därmed blir det en "discoeffekt" av lysrören, dvs hönsen upplever ett konstant blinkande, ungefär som stroboskoplampor man har på discon.

Bovanägare

• Gäst
« Svar #25 skrivet: 23 nov-08 kl 18:32 »
Höns har bättre syn än vad vi människor har, vilket gör att de upplever de blinkningar som lysrör ger ifrån sig som vi människor inte uppfattar. Därmed blir det en "discoeffekt" av lysrören, dvs hönsen upplever ett konstant blinkande, ungefär som stroboskoplampor man har på discon.

Ja och i vanliga glödlampor hinner inte tråden sluta glöda så då blir det inga blinkanden.

Simon

• Gäst
« Svar #26 skrivet: 23 nov-08 kl 20:19 »
Nej du kanske inte märker det på några enstaka djur ..men när du kommer upp i några hundra/ tusen djur så är risken att du märker det större...Ja då vågar man inte testa.. följderna kan bli fruktansvärd.. hackning .. :-\
   Jag har lysrör i mitt stall som jag enbart har på när jag jobbar inne i hönshuset men det stänger jag av direkt när jag är färdig ...sedan är det vanliga lampor som gäller..de är kopplade till en dimmer. Har mycket svagt ljus. Onödigt att ha förmycket ljus, djuren är lugnare om man har dämpad belysning och produktion är lika god ..sällan man behöver ha mer än 15 watts lampor, ja så gott som aldrig i ett hobbyhönshus!

mvh Simon 

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #27 skrivet: 23 nov-08 kl 21:12 »
Det är lika illa med en lågenergilampa då alltså, maken satte upp lampa och satte igång värme till våra hönor i dag och jag noterade när jag nattade dem att det var en lågenergilampa... Han tyckte väl att han var duktig, vi har ju pratat väldigt om att spara el och miljö etc på det sistone... suck... får ta det med honom i morgon, han tyckte redan innan att jag var jobbig när jag var så noga med vilka tider det skulle vara tänt etc...

(Annika Johansson, hur gamla var dina sussexdamer när de började värpa? Jag har en sussextjej kläckt den 26 april som inte börjat än, annars tror jag alla mina är igång, eller har varit i alla fall och kommit av sig igen...)
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Soshila

• Småland
    • Alchemilla Trädgårdshäxa
« Svar #28 skrivet: 23 nov-08 kl 21:44 »
Men det är väl skillnad på lysrör och lysrör, har jag för mig. Man ska ha sådana med högfrekvent ljus, HF-nånting kallas de väl? Detta är i alla fall vad jag minns från tidigare diskussioner i samma ämne.

chili

• Uppland
« Svar #29 skrivet: 24 nov-08 kl 00:10 »
Ja, det stämmer. HF-spole heter det. Om lysrörsarmaturen inte har glimtändare är det en armatur med HF-spole. Köpte en sådan på Jula, godkänd för djurstallar. Använder den dock som arbetsbelysning när jag är där och släcker den när jag går därifrån.

/Chili
Bor i Norrtälje med fru och barn. Har isbar. Vill ha maran.

Lycka

• Ångermanland
« Svar #30 skrivet: 24 nov-08 kl 08:21 »
Hur var det med Jula  ???
Deras  armaturer och element var inte godkända av
försäkringsbolagen.
Hänvisar också tillbaka till den gamla
tråden ang värme och belysning.
Leta fram den så får ni massor av tips.
Hedemorahöns

Annika Johansson

• Östergötland
« Svar #31 skrivet: 24 nov-08 kl 19:29 »
Rakadero, mina är kläckta i mitten av april, så närsomhelst har du ett rosa fint ägg någonstans!! Jag får nu 5 ägg per dag! Den första började för ett par veckor sedan, sen har det dykt upp nån till som börjat lägga eftersom.

Hm, jahaja, inte lysrör eller lågenergi... så då planerar vi lite annorlunda. Och 15 watt räcker som dagbelysning? Så då ska jag bara ha ett ljusrelä med timer från Nima, tydligen. Eller två förståss, ankorna oxå.
Tack!

Annika

Annika Johansson

• Östergötland
« Svar #32 skrivet: 24 nov-08 kl 19:31 »
Rakadero, såg att det var den 30 oktober första ägget kom! Skrev en glädjetråd då, som den "stolta moder" man är!!

Annika

Simon

• Gäst
« Svar #33 skrivet: 24 nov-08 kl 20:30 »
Hm, jahaja, inte lysrör eller lågenergi... så då planerar vi lite annorlunda. Och 15 watt räcker som dagbelysning? Så då ska jag bara ha ett ljusrelä med timer från Nima, tydligen. Eller två förståss, ankorna oxå.
Tack!

Annika

Jo 15 watt brukar räcka för de flesta! Har du ett väldigt stort hönshus så kanske du behöver fler lampor, dock ej starkare! Du får testa dig fram  :)

taccotad

• Skåne
« Svar #34 skrivet: 25 nov-08 kl 09:38 »
Vi har bara lysrör hos våra hönor fast det brukar inte vara tänt. Men nu efter att ha läst på lite mer så kommer vi installera en vanlig lampa som går på timer. Min bror som är elektriker skulle ändå göra lite annat eljobb här hemma ikväll så han får fixa det. Den lampan tänkte jag skulle tändas runt 06-06.30 nångång och släckas framåt em. Hoppas dom små liven blir nöjda!

JennyN

• Jennys frön & sånt
« Svar #35 skrivet: 25 nov-08 kl 11:11 »
Jag tänkte tända en lampa nu snart. Nu har mina ruggat klart och jag tror att det är bra med extra ljus så de hinner äta ordentligt under dagen. Timern med dimmer som finns på Högberga är jättedyr har jag för mig så jag föredrar att ha en lampa somtänds tidigt på morgonen men släcks runt tolv på dan så de får den naturliga skymningen. Det måste ju vara ett elände om de promenerar runt och käkar i godan ro och så slocknar plötsligt lampan så de inte hittar upp på pinnen. Då kan  jag tänka mig att de tar det säkra före det osäkra och placerar sig på pinnen redan när det skymmer ute för att vara säkra på att sitta på plats när lyset slocknar och det kan ju bli ganska trist och det är en fyra timmar senare!
Mina hönor har lärt sig att det slocknar kl 18, 17 börjar de söka sig upp på pinnarna, och 17.30 sitter alla där. Då har det varit mörkt ett par timmar ute redan. Jag har en värmelampa UNDER bajsbrädan, med rött sken, den verkar inte påverka dem ljusmässigt.

Lycka

• Ångermanland
« Svar #36 skrivet: 25 nov-08 kl 11:58 »
En stilla undran menar ni att hönsen bara har 15 w lampor i hönshuset.
Jag har 40 eller 60 i mina glaskupor
Armatur med HF -spole och rätt IP.
Har kollat runt  på internet hittar ingen ??
Hjälp mig  :-\
« Senast ändrad: 25 nov-08 kl 21:54 av Lycka »
Hedemorahöns

Strajder

• Aspegården
« Svar #37 skrivet: 25 nov-08 kl 18:51 »
Jag har 40 eller 60 i mina klotlampor.
Armatur med HF -spole och rätt IP.
Har kollat runt  på internet hittar ingen ??
Hjälp mig  :-\

Glödlampor: keramiksockel och glaskupa, billigt att installera

Lysrör: Armaturer för jordbruk dyra (finns med/utan HF-spole), lämpliga för jordbruk finns bland annat på Nordpost.

Simon

• Gäst
« Svar #38 skrivet: 25 nov-08 kl 21:47 »

Japp det menar jag!

Lycka

• Ångermanland
« Svar #39 skrivet: 25 nov-08 kl 21:55 »
Då får jag själv treva mig fram ;)
Hedemorahöns

Dela detta:

* Inloggade just nu

725 gäster, 2 användare (1 dolda)
Vegarissla

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser