Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Soltorka tomat?  (läst 1562 gånger)

cissi

• Gäst
Soltorka tomat?
« skrivet: 30 aug-05 kl 11:16 »
Ja, är detta möjligt i Sverige? Har just nu överskott på tomater och vädret är vackert. Någon som har provat och kan berätta hur man gör i så fall?

Mvh Cecilia

kobbe

• Småland
    • Ekoplantan
Re:Soltorka tomat?
« Svar #1 skrivet: 02 sep-05 kl 17:38 »
Jag har soltorkat tomater i brödbackar av plast med myggnät i botten. Det var under en mycket varm period. Delade små tomater i halvor och la dom med skinnsidan neråt. Torkade under flera dagar (tog in dom på natten) och eftertorkade dem till sist i ugnen i 40-50 grader med luckan halvöppen.

Nuförtiden torkar jag tomaterna i vedspisens nedre ugn med luckan några centimeter öppen. Ser till att det aldrig är över 50 grader och vänder plåten ofta. Det tar ett par dagar och sen eftertorkar jag dom i en papperspåse som jag ställer bredvid spisen.

Lycka till!
Monika
Omvänd från rik, anställd, stressad & frustrerad storstadsbo till fattig, lugn & glad egen företagare, tillika självhushållare i glesbygd med fru, katter, odlingar, får, mjölkgetter, kaniner, bin och höns.
Bloggar sen flera år om självhushållning på www.ekoplantan.se

Dela detta:

* Inloggade just nu

334 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser