Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Torka vaktelägg?  (läst 5878 gånger)

Inga-Lena

• Gäst
Torka vaktelägg?
« skrivet: 13 okt-08 kl 14:59 »
Är det så att man kan torka vaktelägg, till prydnad tex? ???
Hur gör man då?

Mårten Swärd

• Gäst
SV: Torka vaktelägg?
« Svar #1 skrivet: 13 okt-08 kl 15:06 »
Menar du att ha skalen som ex. prydnad?

Det är väl som med vanliga ägg eller? Att man sticker ett hål med en nål i vardera ände och blåser ut innehållet..

Inga-Lena

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 13 okt-08 kl 15:09 »
Menar du att ha skalen som ex. prydnad?

Det är väl som med vanliga ägg eller? Att man sticker ett hål med en nål i vardera ände och blåser ut innehållet..

Precis, som prydnad! Men de har så tunnt skal så det är svårt att blåsa ur dem. Och jag har hört om att torka men minns inte var eller hur.

Skytten

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 13 okt-08 kl 19:25 »
Låt dem ligga och torka, jag har mångåriga vaktelägg som torkat in, det luktar inget och inga vanprydande hål.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Inga-Lena

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 13 okt-08 kl 20:06 »
Låt dem ligga och torka, jag har mångåriga vaktelägg som torkat in, det luktar inget och inga vanprydande hål.
Låter bra! ;D

Bell

• Västmanland
« Svar #5 skrivet: 01 feb-13 kl 20:33 »
Detta hade jag aldrig hört talas om, att bara låta vakteläggen torka.
Fler som tycker det funkar bra? Tråkigt bara att inte kunna baka kaka på dem oxå.

Någon som har ett BRA sätt att tömma äggen på och ändå ha kvar skalet så helt som möjligt? Jobbar på påskkransen  :)
<3 Även rosen har taggar <3

TheoA

• Södermanland
« Svar #6 skrivet: 08 feb-13 kl 16:34 »
Jag väcker denna tråd för att jag undrar om man inte behöver göra nåt hål eller så för att dem ska torka?  :)
Bor i sörmland med min familj och 130 kor, både kött- och mjölkkor, 25 höns, 2 katter, 10 vaktlar, och 3 akvarium.

tinaw

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 08 feb-13 kl 18:26 »
Man behöver inte göra hål i dem, men de brukar vara lätta att blåsa ur, inte alls särskilt tunna eller sköra. Jag gör hål med en tunn strumpsticka, strl 1,5 eller så, i båda ändar och blåser. Man behöver ju ändå ett hål för att hänga upp dem i, så två känns inte som ett problem till ris och kransar.

Smajsan

• -
« Svar #8 skrivet: 10 feb-13 kl 12:32 »
Och ska man ha ägg som prydnad i en skål eller dyl. så torkar dom av sig själva ganska snabbt faktiskt, höns ägg tar lite längre tid.  Helt luktfritt är det också.
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

TheoA

• Södermanland
« Svar #9 skrivet: 10 feb-13 kl 12:43 »
Jag blåste ur dom och det gick jättebra. :) Tog en potatissticka och gjorde hål.
Bor i sörmland med min familj och 130 kor, både kött- och mjölkkor, 25 höns, 2 katter, 10 vaktlar, och 3 akvarium.

corillo

• Bohuslän
    • Vintermyren
« Svar #10 skrivet: 10 feb-13 kl 12:46 »
Och ska man ha ägg som prydnad i en skål eller dyl. så torkar dom av sig själva ganska snabbt faktiskt, höns ägg tar lite längre tid.  Helt luktfritt är det också.

För det mesta går det bra, men i höstas hittade jag några på mitt fat som inte hade torkat..  :-X
Så håll lite koll eller så märker du det när det börjar lukta ruttet.  ;)
Lever livet på den underbara svenska västkusten med man, barn och djur...

Sussex ~ Mignonankor ~ Rexkanin ~ Mellerudskanin

Smajsan

• -
« Svar #11 skrivet: 10 feb-13 kl 12:51 »
Ok! Vilken tur jag har haft då,för jag har hönsägg som inte har torkat än,och dom har legat LÄNGE men luktar inget. Ska nog börja blåsa iallafall hönsäggen, men då de färska som jag ska spara. Jag tänkte nu på vad det skulle lukta om jag blåste de gamla hönsäggen som ligger på tork *rys*  :P
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

Sia

• Dalarna
« Svar #12 skrivet: 16 feb-13 kl 11:53 »
Hur lång tid tar det tills äggen är garanterat uttorkade?
Jag tänkte om man får för sig att sälja några torkade ägg.
Varför ska man gå upp så tidigt på morgonen? Det är iallafall på kvällen det är som roligast.

Dela detta:

* Inloggade just nu

364 gäster, 1 användare
ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning, väldigt intressanta artiklar.
/ Jimmy

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser