Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  många har det svårt nu.....  (läst 15341 gånger)

Huggorm

• Gäst
SV: många har det svårt nu.....
« Svar #60 skrivet: 24 okt-08 kl 21:57 »
Hon har ju rätt, klart man skall glädja sig när tiden för de sparsamma är kommen. Nu sjunker huspriserna, och egendom byter ägare från de som konsumerar över sina tillgångar till de som sparat och tagit ansvar för sin ekonomi

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #61 skrivet: 24 okt-08 kl 22:01 »
Äsch, det jämnar ut sig. Passa på nu, man vet aldrig när det blir roligt nästa gång.

Huggorm

• Gäst
« Svar #62 skrivet: 24 okt-08 kl 22:07 »
Det är väl en sak att glädja sig åt att man själv gynnas, en annan att glädja sig åt andras olycka? Skadeglädje brukar det kallas då.
Inte så konstigt det heller. Har man gått i åratal och sett folk i omgivningen leva som kungar på pengar de inte har, medan man själv haft det knapert medan man sparat, så känns det nog bra att se de andra hamna i den situation man själv varit i

Huggorm

• Gäst
« Svar #63 skrivet: 24 okt-08 kl 23:14 »
Bara bittra människor känner skadeglädje.
Då är vi nog alla bittra

ingvar2

• Gäst
« Svar #64 skrivet: 24 okt-08 kl 23:43 »
En sak som somliga här inne ofta glömmer bort är att om det aldrig hade funnits folk som vågar riskera lite och låna pengar för att starta företag och anställa folk, så hade det heller inte funnits några jobb. Då hade  trygghetssystemen som många helt lever av snart varit urholkade av brist på skattepengar som finansierar dom.
Kanske nåt att tänka på innan man nedvärderar folk som vågat satsa lite längre än näsan räcker.

guba

• Gäst
« Svar #65 skrivet: 24 okt-08 kl 23:45 »
men kan man inte redovisa hur eller varför är man inte trovärdig!!! 8)
Förlåt mig, jag är van vid verkligheten.
Där är jag man, jag är lång och ståtlig, jag har en ganska djup stämma som hörs lång väg, jag ger ett lugnt och tryggt intryck, jag har dalmålet i botten som är en garant för rekorderlighet, jag har allt som en svensk man har som utstrålar trovärdighet, glömmer att det inte går fram lika lätt på nätet.  

Tro mig, jag är trovärdig i allt jag säger, resten lämnar jag åt andra.

Huggorm

• Gäst
« Svar #66 skrivet: 25 okt-08 kl 09:32 »
En sak som somliga här inne ofta glömmer bort är att om det aldrig hade funnits folk som vågar riskera lite och låna pengar för att starta företag och anställa folk, så hade det heller inte funnits några jobb. Då hade  trygghetssystemen som många helt lever av snart varit urholkade av brist på skattepengar som finansierar dom.
Kanske nåt att tänka på innan man nedvärderar folk som vågat satsa lite längre än näsan räcker.
Jo, men det är en jäkla skillnad på att låna pengar till en egen firma, och att låna för att köpa plasma-TV, thailandsresor och ny fet BMW

solstrimma

• Gäst
« Svar #67 skrivet: 25 okt-08 kl 10:02 »
Inte så konstigt det heller. Har man gått i åratal och sett folk i omgivningen leva som kungar på pengar de inte har, medan man själv haft det knapert medan man sparat, så känns det nog bra att se de andra hamna i den situation man själv varit i
huvet på spiken,huggorm! du satte ord på mina tankar,tack för det. ha en underbar dag. :)

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #68 skrivet: 25 okt-08 kl 10:13 »
Citera
Där är jag man, jag är lång och ståtlig, jag har en ganska djup stämma som hörs lång väg, jag ger ett lugnt och tryggt intryck, jag har dalmålet i botten som är en garant för rekorderlighet, jag har allt som en svensk man har som utstrålar trovärdighet, glömmer att det inte går fram lika lätt på nätet. 

Då kliver jag fram som vittne ;D

Ovanstående stämmer, Guba är högst trovärdig :)
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

solstrimma

• Gäst
« Svar #69 skrivet: 25 okt-08 kl 10:14 »
Dessutom uppmanas vi alla att hela tiden konsumera mera för att hålla ekonomin flytande. De som har förköpt sig är egentligen de som varit duktiga och gjort som de blivit tillsagda.
de som går på reklamens budskap är de som inte kan räkna! :-X
det är många som går på bluffen att det är billigare att ta den på avbetalning.
varför betala för en vara i efterhand och inte när man köper den?

solstrimma

• Gäst
« Svar #70 skrivet: 25 okt-08 kl 10:16 »
Hon har ju rätt, klart man skall glädja sig när tiden för de sparsamma är kommen. Nu sjunker huspriserna, och egendom byter ägare från de som konsumerar över sina tillgångar till de som sparat och tagit ansvar för sin ekonomi
exakt  8) :D :)

solstrimma

• Gäst
« Svar #71 skrivet: 25 okt-08 kl 10:21 »
Jo, men det är en jäkla skillnad på att låna pengar till en egen firma, och att låna för att köpa plasma-TV, thailandsresor och ny fet BMW
det kostiga är att det är oftast de med höga löner(runt 40.000 ut netto eller mer)som lånar till semestrar,julklappar osv...
väldigt konstigt tycker jag,det är ju de om någon som borde klara av att köpa sånt kontant!
men nej, istället skaffar de sig höga fasta utgifter som de dras med varje månad1
så otroligt korkat!
nu sitter de i skiten och jag skrattar hela vägen till deras personliga konkurs!

solstrimma

• Gäst
« Svar #72 skrivet: 25 okt-08 kl 10:29 »
tittade precis på Leasy reklamen,där erbjuds du köpa en lcd tv(tror jag det var) för 149kr /mån i avbetalning.
dock hann jag se att det i den lilla,lilla texten stod KREDITKOSTNAD 4.300kr!!!
VARFÖR betala 4.300kr EXTRA för en grej n
är du istället kan köpa den kontant för 4.300kr mindre. :-[

Ulva

• Vill man älska någon, får man börja med sig själv.
    • Finland
« Svar #73 skrivet: 25 okt-08 kl 10:53 »
nu sitter de i skiten och jag skrattar hela vägen till deras personliga konkurs!

Du må ha sparat dig rik, men du är fattig i anden. :'(
If you want, then start to laugh
If you must, then start to cry
Be yourself don't hide. Just belive in destiny.

Naturliv

• Södermanland
« Svar #74 skrivet: 25 okt-08 kl 11:14 »
väldigt konstigt tycker jag,det är ju de om någon som borde klara av att köpa sånt kontant!
men nej, istället skaffar de sig höga fasta utgifter som de dras med varje månad1
så otroligt korkat!

Det är väl inte konstigt om de som har pengar spenderar mer slösaktigt. Vore mer konstigt om den fattige gjorde det. Sedan kan jag inte hålla med om att det är "korkat" att göra så som samhällets hela system tycker att vi ska göra. Det är rätt vanligt med lånefinansiering.

Däremot kan det behövas människor som gör annorlunda och som banar väg för ett annat sätt ...
Tänk om man kunde vara som de livskraftiga maskrosorna - och växa vidare och må gott trots asfalt och betong

Sommartorparn

« Svar #75 skrivet: 25 okt-08 kl 11:26 »

Förhoppningsvis förväntar du dig ingen medkänsla av dem, när de har kommit på fötter igen, och du är gammal och inte kan betala hyran för att pengarna gick åt till tandprotesen.

solstrimma

• Gäst
« Svar #76 skrivet: 25 okt-08 kl 11:31 »
Det är väl inte konstigt om de som har pengar spenderar mer slösaktigt. Vore mer konstigt om den fattige gjorde det. Sedan kan jag inte hålla med om att det är "korkat" att göra så som samhällets hela system tycker att vi ska göra. Det är rätt vanligt med lånefinansiering.

Däremot kan det behövas människor som gör annorlunda och som banar väg för ett annat sätt ...
jag kan inte förstå varför man inte kan vänta tills man har de pengarna man behöver för att köpa den där saken,uatn måste ha det NU!!
varför gynna bankerna (räntan) och missgynna sig själv genom att stå med en utgift större delen utav livet,månad efter månad.
jag har hellre EN riktigt tung månad än att varje månad är tung..

klartext:
jag köper hellre en bil kontant för 100.000klr än köper en bil för 300.000kr på avbetalning dessutom!!
dels behöver inte dyrast vara bäst,och dels behöver jag inte en bil för 300.000,en bil för 100.000 rullar den oxå..
sedaN blir ju bilen för 300.000 YTTERLIGARE dyrare eftersom den är tagen på avbetalning.fast du kanske inte har räknat på vad en vara som tas på avbetalning kostar extra i form utav avgifter,uppläggningsavgift, ränta ,aviavgift.??

Charlotte

• -
« Svar #77 skrivet: 25 okt-08 kl 11:43 »
 Vet man med sig att man kommer att ha råd att betala på avbetalningarna i framtiden och känner för att köpa en sak NU och inte SEN så fattar jag inte varför någon kan orka lägga sig i vad andra gör.
  Det finns saker jag inte kan vara utan som kan gå sönder som jag skulle kunna tänka mig att köpa på avbetalning, en Dator, tvättmaskin tex. Självklart vill man helst köpa allt kontant, själv har jag inte köpt något på avbetalning utom mobiler via abonnemang, jag köper ofta begagnat av folk som byter till nyare grejor, men jag har absolut ingen fobi för att göra det om jag känner ett behov.
 För övrigt blir jag beklämd över att man kan tycka att andra männsiskors olycka är något att skratta åt :'(
                                          Mvh
                                       Charlotte
« Senast ändrad: 25 okt-08 kl 11:47 av Charlotte »
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

solstrimma

• Gäst
« Svar #78 skrivet: 25 okt-08 kl 11:46 »
Förhoppningsvis förväntar du dig ingen medkänsla av dem, när de har kommit på fötter igen, och du är gammal och inte kan betala hyran för att pengarna gick åt till tandprotesen.
det kommer  finnas både till hyra och tandprotes det vet jag!

Skågedalen

• -
« Svar #79 skrivet: 25 okt-08 kl 11:46 »
Men ska bankerna inte tjäna pengar också? Med risk för att sticka ut hakan här så är det en väldig massa människor som har Bankväsendet som ett levebröd, för att betala sin hyra, mata sina barn, Ska alla undvika att låna pengar så att bankerna inte tjänar pengar och sin tur inte har råd att ha anstälda, eftersom denna tråden på ett sett för länge sedan har spårat ur så tycker jag att man kan även ta detta i åtanke...

Själv har jag lån på under en miljon, är utbildad, bor på en gård, har bra bil och en hel del kapitalvaror... men men....
det som kanske är skillnad då jag har råd med att betala det lånet utan problem.. den här finanskrisen har inte rört mig alls... Jag skulel binda om mitt ena lån precis när börsen sjönk. Då jag har en bra banktjänstekvinna så la vi över amorteringen på det lånet som var bundet i 5 år istället och lät bara räntan betalas på det andra...

äsch jag tappar nog mest bort mig själv...
Lämnade gården för 5 år sedan på grund av anledningar, längtar tillbaka men får bli när livet tillåter det igen.

Dela detta:

* Inloggade just nu

619 gäster, 2 användare
eka, Francisbah

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har dessa godingar i mitt fritidshus och har lagt band på själv att inte läsa de förens jag har läst ut en annan bok, mycket tråkigare bok, vilket gett mig en rejäl sporre att läsa ut den och börja med dessa tidningar! Har tjuvläst en och spoiler, den var jätteintressant!
/Rebecca B

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser