Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  många har det svårt nu.....  (läst 15278 gånger)

solstrimma

• Gäst
många har det svårt nu.....
« skrivet: 11 okt-08 kl 14:55 »
kolla här vad jag hittade...

http://www.familjeliv.se/Forum-4-188/m37109892-1.html

stackare..... ;D ;D ;D ;D NOT!

den som är satt i skuld är icke fri.....

solstrimma

• Gäst
SV: många har det svårt nu.....
« Svar #1 skrivet: 11 okt-08 kl 15:04 »
jag blir rädd..alltså man tar inte avbetalning på en kamera som kostar 4.500!!!!
inte heller tar man avbetalning på en dator som kostar 1.500kr...

*suck*

Naturliv

• Södermanland
« Svar #2 skrivet: 11 okt-08 kl 15:08 »
Man måste vara stark och medveten för att stå emot bankernas och företagens erbjudanden om lån och krediter. Kollade med en del vänner och bekanta och det visar sig att många har krediter kopplade till lönekontot. Lätt att bli sugen att använda krediten då ...
Tänk om man kunde vara som de livskraftiga maskrosorna - och växa vidare och må gott trots asfalt och betong

Naturliv

• Södermanland
« Svar #3 skrivet: 11 okt-08 kl 15:33 »
vara stark? nej, det gäller bara att säga nej tack!
man vet ju vilka kostnader det medför...

Det stora flertalet har knappast 60 000 kronor i månaden, men det är ändå deras levnadssätt som är ett slags "föredöme" för andra. Pengar styr det mesta. Du måste vara rejält stark för att stå emot, inte ha ett boende med tillräckligt många rum så att barnen får ett eget rum, inte köpa ny tv eller stereo när någon i familjen tycker att det är viktigt. Det kan vara lättare för en del att inte stå emot trycket och använda sig av redan beviljad kredit för att glädja någon. Till och med för att parkera i Stockholm krävs bankkort med krediter (som tur var inte alla parkeringsplatser ännu).

Jag gjorde själv "misstaget" att välja ett, vad jag då tyckte, bra boende för mig och min familj och det får jag fortfarande betala för trots att jag flyttade därifrån 1993. Jag kan med mina egna erfarenheter inte alls använda samma anklagande ton som du mot dem som har lån och krediter. Många gånger kan det vara vällovliga syften. Att bo är exempelvis på många ställen i landet helt avhängigt lån såvida du inte har en halv miljon kontant. Detsamma gäller om du vill leva på ditt odlande eller djurhållning, investeringar i maskiner och lokaler kan kräva krediter för att du ska kunna få inkomster i framtiden.

Samtidigt som jag förstår dem som inte kan stå emot lånekarusellen så är jag glad för att jag själv valt en annan väg. Speciellt idag när oron i bankvärlden är stor ...
Tänk om man kunde vara som de livskraftiga maskrosorna - och växa vidare och må gott trots asfalt och betong

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #4 skrivet: 11 okt-08 kl 17:05 »
Banken tjatar på oss att låna, dom tycker vi har "oproportioneligt" lite med lån.. Än har vi inte trillat dit för att låna för en tv o ny bil osv ;)
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Naturliv

• Södermanland
« Svar #5 skrivet: 11 okt-08 kl 17:45 »
vad menar de med opropotionerligt lite???

Samma sa de till min mamma när de fick reda på att hon inte hade belånat radhuset med en endaste krona. De vill sälja lån för att tjäna pengar och kan inte tjäna ett nickel på dem som inte lånar.

solstrimma

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 11 okt-08 kl 18:02 »
Det stora flertalet har knappast 60 000 kronor i månaden, men det är ändå deras levnadssätt som är ett slags "föredöme" för andra. Pengar styr det mesta. Du måste vara rejält stark för att stå emot, inte ha ett boende med tillräckligt många rum så att barnen får ett eget rum, inte köpa ny tv eller stereo när någon i familjen tycker att det är viktigt. Det kan vara lättare för en del att inte stå emot trycket och använda sig av redan beviljad kredit för att glädja någon. Till och med för att parkera i Stockholm krävs bankkort med krediter (som tur var inte alla parkeringsplatser ännu).

Jag gjorde själv "misstaget" att välja ett, vad jag då tyckte, bra boende för mig och min familj och det får jag fortfarande betala för trots att jag flyttade därifrån 1993. Jag kan med mina egna erfarenheter inte alls använda samma anklagande ton som du mot dem som har lån och krediter. Många gånger kan det vara vällovliga syften. Att bo är exempelvis på många ställen i landet helt avhängigt lån såvida du inte har en halv miljon kontant. Detsamma gäller om du vill leva på ditt odlande eller djurhållning, investeringar i maskiner och lokaler kan kräva krediter för att du ska kunna få inkomster i framtiden.

Samtidigt som jag förstår dem som inte kan stå emot lånekarusellen så är jag glad för att jag själv valt en annan väg. Speciellt idag när oron i bankvärlden är stor ...
så du menar att du inte kan betala med ditt visakort UTAN kredit i stockholm?(så parkeringen dras från lönekontot)

solstrimma

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 11 okt-08 kl 18:04 »
Samma sa de till min mamma när de fick reda på att hon inte hade belånat radhuset med en endaste krona. De vill sälja lån för att tjäna pengar och kan inte tjäna ett nickel på dem som inte lånar.

det klart de inte tjänar ett nickel på de som inte lånar, det är ju det som är meningen ,man vill inte GYNNA banken.

Frances

• Västergötland
« Svar #8 skrivet: 11 okt-08 kl 18:08 »
Citera
Samma sa de till min mamma när de fick reda på att hon inte hade belånat radhuset med en endaste krona. De vill sälja lån för att tjäna pengar och kan inte tjäna ett nickel på dem som inte lånar

Precis, dom tyckte att så unga människor som vi borde ha mer lån på en så stor gård.. Åtminstone att renovera på... Dom tycker nog det verkar onödigt att vi handlar byggvaror ur varje lön istället för att shoppa allt på en gång.. Det är tydligen inte brukligt att göra som vi gör.. Gör allting själva och följdaktilgen kan vi handla materialet allt eftersom...
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

solstrimma

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 11 okt-08 kl 18:14 »
Precis, dom tyckte att så unga människor som vi borde ha mer lån på en så stor gård.. Åtminstone att renovera på... Dom tycker nog det verkar onödigt att vi handlar byggvaror ur varje lön istället för att shoppa allt på en gång.. Det är tydligen inte brukligt att göra som vi gör.. Gör allting själva och följdaktilgen kan vi handla materialet allt eftersom...
bra gjort frances.
nej det är inte så vanligt,men gud så stolt man är...här har vi renoverat för 33.000kr på 3månader,det går det oxå utan lån... ;D
men det blev inget sparande dem månaderna! men det går absolut!

badrummet gjorde vi förr året,det kostade 40.000kr oxå det utan lån ;D

Frances

• Västergötland
« Svar #10 skrivet: 11 okt-08 kl 18:16 »
hmm.. här snackar vi kanske summor runt halvmiljonen under MÅNGA år... ::)

solstrimma

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 11 okt-08 kl 18:26 »
hmm.. här snackar vi kanske summor runt halvmiljonen under MÅNGA år... ::)
men frances då!!! inte tar du lån på en sån liten summa som 500.000??? :-X

Frances

• Västergötland
« Svar #12 skrivet: 11 okt-08 kl 18:30 »
Nä, jag gör ju inte det säger jag ju! ;D Vi slipper betala ränta för byggmaterial som ligger o väntar eftersom vi ändå inte hinner bygga allt på en gång!

Frances

• Västergötland
« Svar #13 skrivet: 11 okt-08 kl 18:34 »
40.00 för badrummet.. så mycket har vi inte räknat med.. kanske mellan 10.000-15.000, då hämtar vi virket ur egen skog, eftersom vi bor på landet kan vi göra så.. Och då är det badrum från skratch kan man säga..

Då får vi vägghängd toalett, golvvärme, jättestort handfat samt duschhörna med glasdörrar o duschpanel :)

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 11 okt-08 kl 18:46 »
Ingen jacuzzi? :o

solstrimma

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 11 okt-08 kl 18:56 »
40.00 för badrummet.. så mycket har vi inte räknat med.. kanske mellan 10.000-15.000, då hämtar vi virket ur egen skog, eftersom vi bor på landet kan vi göra så.. Och då är det badrum från skratch kan man säga..

Då får vi vägghängd toalett, golvvärme, jättestort handfat samt duschhörna med glasdörrar o duschpanel :)
vi bilade golvet och fick en golvbrunn istället för en väggbrunn (ja huset är sedan 1974,och alla lägenheter har väggbrunn,trots att det inte längre är godkänt...)
vi fick nya specialgipsskivor(inte godkänt med vanliga gipsskivor i badrum  längre) nytt handfat,nya rör,ny golvmatta,ny väggmatta,ny duchpanel,ny lampa,handukshängare  ;D

solstrimma

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 11 okt-08 kl 19:04 »

det är ju jättebra att ni kan göra mestadels utav jobbet själva,men godkänt tror jag knappast att det blir :-X
dessutom hur räknar du då??
en vägghänd toa kostar väl minst 5.000 om inte mer,golvvärme är ganska billigt kanske 3.000kr,handfat 2.000krkanske,redan här är vi på 10.000kr..
duschhörna har jag faktiskt hittat en för 3.000kr ,så det vet jag att det finns...men  har du tänkt nåt på spackel,våtrumslim,våtspärr(medel som stryks på utanpå gipsskivorna innan man sätter väggmattan,skruv till gipsskivorna,våtrumsmatta......
jag tror inte du får mycket till badrum för 10-15.000kr..

Naturliv

• Södermanland
« Svar #17 skrivet: 11 okt-08 kl 19:11 »
så du menar att du inte kan betala med ditt visakort UTAN kredit i stockholm?(så parkeringen dras från lönekontot)

Just precis! Jag har stridit en del om det där. Jag tycker att en kommun (eller andra heller för den delen) inte ska premiera banker genom att endast tillåta ett betalningsmedel - kredit. Man ska alltid ha rätt att parkera och betala kontant. Men icke. Fler och fler parkeringar har endast kreditbetalning. Inte ens utanför slussarna går man fri. Men rent personligen vann jag eftersom jag blev registrerad som företagskund och får betala mot faktura i efterhand. Som tur var är det inte ofta jag måste ha bil till Stockholm.

Frances

• Västergötland
« Svar #18 skrivet: 11 okt-08 kl 19:12 »
Vi får väl se..vi får väl se Solstrimma vem som är den mest ekonomiska i slutändan  ;D

Inte sjutton springer jag iväg o handlar byggmaterial på bygghandel rakt av.. Stenkoll på erbjudanden samt www.blocket.se.. Om du kolar på "byggvaror" där så ser du en hel del nya grejer som folk säljer billigt.. O vi började handla grejer till badrummet 2005.. Och kör igång med det under vintern..

Godkännt blir det, man är väl ekonomisk och känner en massa rätta folk ;D

Bytheway så kostade duschhörnan för oss 1200 och den vägghängda toaletten har vi haft i garderoden ett tag..den gav vi en tusenlapp för.. Som sagt, man bör vara en smula ekonomisk och alternativ..om man ska bygga billigt.. ;)

Frances

• Västergötland
« Svar #19 skrivet: 11 okt-08 kl 19:14 »
Citera
väggmattan,skruv till gipsskivorna,våtrumsmatta......
Det vore slöseri eftersom det ska vara helkaklat :)

Glömde skriva att åker man till Polen med en stor bil i ett annat ärende så finns det gott om billiga byggvaror att handla med sig ;)

Dela detta:

* Inloggade just nu

642 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Genuin och läsvärd! Bra tips och idéer för att stå på egna ben.
/Camilla W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser