Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Imma mellan gamla tvåglasfönster...  (läst 20544 gånger)

Tummelisa

Imma mellan gamla tvåglasfönster...
« skrivet: 08 okt-08 kl 22:22 »
I torpet där jag bor har jag ibland imma mellan vissa tvåglasfönster och jag fattar inte vaför  :-[.
Kan det hjälpa med att lägga "bomull" som förr nederst emellan förnstrena  :-\?

Har märkt att det är så även med eller utan stängda fönsterluckor och t.ex. i kammaren där jag har två fönster så är detta aktuellt bara i ett av fönstrena ??? .

I köket är det ok, men i den oisolerade hallen kan det vara imma på rutan innanför de fördragna gardinerna och det förstår jag mer. Blir väl ett kallras där.

Till den oisolerade hallen har jag fördragetdraperi på natten. Eldar i vedspis och har stödel i rummen.

Hälsningar // Tummelisa

Det jag alltid sökt var enkelt och det fanns redan inom mig.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
SV: Imma mellan gamla tvåglasfönster...
« Svar #1 skrivet: 08 okt-08 kl 22:25 »
Det brukar bero på antingen att det kommer in fuktig inomhusluft mellan inner- och ytterfönster (t ex för att tätningslisterna är felplacerade) eller på att fukt utifrån kan ta sig in mellan fönstren (t ex på grund av slagregn eller att ytterfönsterbågen har blivit genomsur av någon anledning).

teufel

« Svar #2 skrivet: 09 okt-08 kl 09:41 »
Vi hade samma problem när vi flyttade in, men vi införskaffade en luftavfuktare för att få bort luftfuktigheten när vi torkar tvätt. Och den tar även bort improblemet, och vi har fått en mycket bättre inomhusluft generellt.

/Patrick

Tummelisa

« Svar #3 skrivet: 09 okt-08 kl 11:41 »
Luftavfuktare har jag som jag använder ibland om luftfuktigheten blir för hög men det blir så här ändå.

Ska prova Torbjörns tips med tätningslister för det har jag inte några på fönstrena i de uppvärmda rummen...har inte tänkt på det  :-[
Har bara fokuserat på den mycket otäta ytterdörren som fått massor med tätningslister och även ett draperi för ytterdörren.

Tummelisa tackar för tipsen  :)

sama

• Renovering av trähus
« Svar #4 skrivet: 09 okt-08 kl 11:44 »
Det har sagts i andra trådar här, men det tål nog att upprepas: innerfönstret ska vara så tätt som möjligt. Ytterfönstret ska vara lite otätt så att ev fukt kan komma ut.

Jag har kluddat ner lite av renoveringsbesvären på: www.floby.nu

Tummelisa

« Svar #5 skrivet: 09 okt-08 kl 20:28 »
Tack, ska följa råden med tätningslisterna.
// Tummelisa

Pirr

« Svar #6 skrivet: 15 okt-08 kl 18:26 »
Hej jag har bott igamla hus i en evighet o jobbar med att restaurera gamlahus.
Ditt problem går att lösa ganska lätt.
Det är så att det inre fönstret skall vara helt tätt inifrån,antingen med tätnings list eller med så kallad fönstertejp,
en pappremsa med vatten lösligt klister.
Ytter fönstret skall vara ventilerat .en springa på en eller ett par millimeter,i ovan o nederkant.
Går även att borra ett par hål uppe o nere.4,5st 3mm.I
Du skall absolut inte lägga bomull i fönstret,
.Det är ett allmänt missförstånd ,det var fetvadd man hade mellan fönstren förr.
Det idealiska på både kopplade o innanfönster,är att i botten lägga fetvadd,som är vattenavstötande,
påden lägga tegelkross,ovanpå det vit mossa(torkad)garnera gärna med torkade etterneller.
Lycka till
53 fd hppie
husrestaurerare sen 30 år
Gillar  det gamla

Tummelisa

« Svar #8 skrivet: 16 okt-08 kl 12:43 »
Blir att täta rätt , köpa fetvadd och plocka vitmossa som jag torkar. Vitmossa har jag massor alldeles nära här i skogen. Kanske skulle man tom passa på att plocka nu till Julen också, är ju inte så långt dit och faller snön innan så missar man mossan - har hänt mig förr.

Ha det gott alla!
// Tummelisa

teufel

« Svar #9 skrivet: 16 okt-08 kl 13:09 »
Finns det något motsvarande sätt att "täta rätt" på en kallvind när man ska isolera och bygga ett rum på den?
Man vill ju inte bygga in fukt, utan den fukt som vandrar från nedervåningen ska ju ha möjlighet att ta sig ut.

Idag är innertaket genomborrat på sina ställen för att motverka mögelangrepp, men vi vill ju göra nytt tak också för att kunna ha utrymmet uppvärmt utan att elda för kråkorna...

Cyklisten

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 18 okt-08 kl 15:03 »
Ytter fönstret skall vara ventilerat .en springa på en eller ett par millimeter,i ovan o nederkant.
Är du säker på att det ska vara öppning både uppe och nere? Då blir det ju cirkulation som kyler ner fönstret. Jag trodde att det bara skulle vara en öppning nertill på ytterfönstret så att eventuell fukt kan vandra ut.

Pirr

« Svar #11 skrivet: 18 okt-08 kl 16:28 »
Är du säker på att det ska vara öppning både uppe och nere? Då blir det ju cirkulation som kyler ner fönstret. Jag trodde att det bara skulle vara en öppning nertill på ytterfönstret så att eventuell fukt kan vandra ut.
[/quot
Jopp säker men inga stora springor.
53 fd hppie
husrestaurerare sen 30 år
Gillar  det gamla

Dela detta:

* Inloggade just nu

628 gäster, 5 användare
Tur-Johan, Ljunghonung, skräptanten, LimJans, Karlsdotter

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superinspirerande! Nu är jag prenumerant!
/ Pia T

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser