Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bock med brutet horn.  (läst 3046 gånger)

Pia-Lena

Bock med brutet horn.
« skrivet: 08 okt-08 kl 13:23 »
Jag har en bockkilling som för ca en månad sedan bröt ett av sina horn. Kvar blev bara en stump på ca 1 decimeter. Bör kanske för säkerhets skull tillägga att veterinär kontaktades och att bocken genomgick en antibiotikabehandling. Vad jag undrar över är om hornet kan växa ut igen? Va för sorts vävnad kommer att bildas över brottytan? Någon som har erfarenhet?

Exotica

• Hejdeholms Gård
SV: Bock med brutet horn.
« Svar #1 skrivet: 08 okt-08 kl 13:35 »
Har en gammal jakko som tappade av sitt ena horn och den lilla stump som var kvar började sakta växa. Det kommer dock inte att bli ett riktigt stort horn utan ett litet ganska fult ett. När det är avbrutet vet jag inte hur det blir, men antagligen växer det ut (precis som ett normalt horn) men kommer inte att bli lika långt och fint som det andra.
Lama, alpacka, jak & kamel - underbara nyttodjur!

ManiacDarling

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 08 okt-08 kl 14:17 »
Oj, jag har ingen aning. Jag undrar bara lite över vad det var som orsakade brottet?
Gjorde det ont på bocken..?  jag menar - har de någon känsel eller blodkärl ute i hornen?

Lillsan

« Svar #3 skrivet: 08 okt-08 kl 14:19 »
En av våra killingar fastnade och bröt av ena hornet men det håller sakta på att växa ut!

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #4 skrivet: 10 okt-08 kl 11:09 »
Bryts det precis vid huvudet så kan det växa ut en lite knorvigt nytt horn. Och en blir det en "stump" så fortsätter stumpen växa som vanligt utifrån skallen. I alla fall så som jag sett det.

Pia-Lena

« Svar #5 skrivet: 15 okt-08 kl 09:55 »
Citera
Gjorde det ont på bocken..?  jag menar - har de någon känsel eller blodkärl ute i hornen?
[/glow]
Det gjorde säkert mycket ont, han blödde rejält och var lite medtagen när jag fann honom. En stor del av hornet fylls ut av en blodfylld pulpa/kveke därav den kraftiga blödningen. Vad han har råkat ut för har jag ingen aning om, han gick med tre jämngamla bockkillingar och jag har inte sett något allvarligare bråk dem emellan.

Gruff! Behöver man skydda brottytan, den har en tendens till att rispas upp hela tiden med en mindre blödning som följd?

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #6 skrivet: 15 okt-08 kl 17:45 »
Hm, vet inte. Men nog skulle jag vira lite sån självhäftande binda runt toppen.

Pia-Lena

« Svar #7 skrivet: 15 okt-08 kl 20:50 »
OK, tack! Jag testar.

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #8 skrivet: 05 nov-08 kl 23:59 »
Sa inte behandlande veterinär något om hur Du skulle sköta såret?

Min bock bröt hornet i vuxen ålder, och det var en stor historia.  Hornet fortsatte att växa, men det var över halva kvar.

Getter är slidhornsdjur.  Inne i hornen är det ben, som är i ett stycke med kraniet.  Mellan hornlagret och benet är ett lager med blodkärl och nerver.  Att bryta hornet är således att bryta ett ben!

PS Benet i hornet står i förbindelse med bihålorna.  Därför ska man ta sådana här skador på allvar.
« Senast ändrad: 06 nov-08 kl 00:01 av Trollmor »
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Pia-Lena

« Svar #9 skrivet: 10 nov-08 kl 16:11 »
Hej Trollmor!

Ser att det var länge sedan du skrev, jag har inte varit här på ett tag men bättre sent än aldrig. Nej, min vet hade inga goda råd att ge angående vård av brutet horn, bara allmänna råd om sårrengöring och så skrev han ut antibiotika. Det är tydligen inte så vanligt med getter häromkring eller så behöver de aldrig vet. vård för han träffar inte dylika djur så ofta i sin dagliga yrkesutövning. Nu är det ca 2,5 månader sedan det hände och bocken är pigg som en ärta. Lite bortskämd bara som de gärna blir när man oroar sig för dem. Hornet har växt ut en hel del och blöder inte längre. Han får gå utanför hagen tillsammans med en annan ungbock, vågar inte släppa ihop honom med några vuxna getter ännu. Jag tror faktiskt att det här kommer att gå vägen.

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #10 skrivet: 10 nov-08 kl 19:33 »
Kul.  Låter alldeles normalt under de omständigheterna.  Getter har gott läkkött, om bara såret hålls torrt.  Och icke infekterat, förstås.  Lycka till med att skämma bort honom ytterligare.  De är rara och skojiga, de små (?) liven.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Dela detta:

* Inloggade just nu

641 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jättenöjd och glad över tidskriften Åter!
/ Märit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser