Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Test: hur stor är din miljöpåverkan?  (läst 5120 gånger)

Picea

  • Inlägg: 7
SV: Test: hur stor är din miljöpåverkan?
« Svar #20 skrivet: 06 nov-08 kl 12:10 »
Men hur lever folk egentligen? :o Vem köper inte närodlat ibland? Går de medvetet och väljer utländska tomater när det finns uppländska i disken på ICA Maxi? Det var på tok för lätt att få acceptabelt, och skrämmande att medelpilen låg på oacceptabelt för det mesta!

Gurkan4

  • Inlägg: 205
SV: Test: hur stor är din miljöpåverkan?
« Svar #21 skrivet: 06 nov-08 kl 12:50 »
Det totala resultatet hamnade på acceptabelt.
boendet på precis gränsen över bra men då har jag bara uppskattat elförbrukningen.
Maten hamnade vi bara på acceptabelt trots att vi är vegetarianer. har väl något med att göra att vi äter ganska mycket ägg och mjölkprodukter och för att vi inte alltid köper närproducerade grönsaker (det är ju inte alltid det går att få tag på men det kanske jag inte skulle ha räknat in).
Transporten hamnade på bättring krävs men det är faktiskt inte uteslutande mitt fel. Om kommunen hade sett till att bussförbindelserna var bättre skulle jag kunna minska på bilkörandet.

Känns som det var svårt att hamna på bra


Talo

  • Inlägg: 196
  • Bor i ett torp i skogen med katten Gaia
SV: Test: hur stor är din miljöpåverkan?
« Svar #22 skrivet: 06 nov-08 kl 16:50 »
Gjorde testet med lite bävan.
På transport hamnade jag på acceptabelt, måste köra bil då buss inte fungerar där jag bor.
Resten var bra och jag hamnade på bra generellt, trots att jag inte tänker på det så mycket och inte tycker att jag anstränger mig särskilt :o :D

Bloggar om tankar kring mitt liv i torpet, livet i allmänhet och det som intresserar mig, helt enkelt det som rör sig i mitt huvud dagen ifråga på http://talostorpliv.blogspot.com/

M8e

  • Inlägg: 882
    • Västerbotten
SV: Test: hur stor är din miljöpåverkan?
« Svar #23 skrivet: 06 nov-08 kl 18:58 »
Men hur lever folk egentligen? :o Vem köper inte närodlat ibland? Går de medvetet och väljer utländska tomater när det finns uppländska i disken på ICA Maxi?
Just tomater är ett dåligt exempel då växthus i sverige ofta kräver mer energi än transporten från sydligare länder.
"[Gold] gets dug out of the ground in Africa, or someplace. Then we melt it down, dig another hole, bury it again and pay people to stand around guarding it. It has no utility. Anyone watching from Mars would be scratching their head."

Våmhuskullan

  • Inlägg: 1518
    • -
SV: Test: hur stor är din miljöpåverkan?
« Svar #24 skrivet: 06 nov-08 kl 19:43 »
jag fick bra ???
och bor i ett mycket gammalt hus och gammal bil

Picea

  • Inlägg: 7
SV: Test: hur stor är din miljöpåverkan?
« Svar #25 skrivet: 07 nov-08 kl 00:55 »
Just tomater är ett dåligt exempel då växthus i sverige ofta kräver mer energi än transporten från sydligare länder.
OK, jag tog bara en slumpmässig grönsak i mängden. Morötter, då? Potatis? Min poäng var ju att jag inte tror att någon går och lusläser på etiketterna för att försäkra sig om att samtliga grönsaker de konsumerar är utländska, bara för att de inte vill handla närodlat, växthus eller ej. ;)
« Senast ändrad: 07 nov-08 kl 01:01 av Picea »

Tankspridd

  • Inlägg: 345
  • Lagom lat i sina bästa år :)
SV: Test: hur stor är din miljöpåverkan?
« Svar #26 skrivet: 16 dec-08 kl 02:39 »
Lite missvisande ? Jag fick genomgående bra , jag är inte vegan !
En god vän men en usel kärlek

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
SV: Test: hur stor är din miljöpåverkan?
« Svar #27 skrivet: 19 dec-08 kl 15:08 »
Testen är inte helt täckande, den förutsätter att t.ex vattenförbrukning endast kommer från dusch och bad. Kollar inte om man t.ex. har pool.  Var vattenet tas mm (20 mil hemifrån eller i en brunn utanför huset).

Fick bra resultat, beror mer på att jag förbrukar lite än "rätt" saker.

Den som aldrig flyger, eller reser långt och konsumerar lite, förbrukar mindre  "miljö"  än den som konsumerar mycket, om så sopsortering, återvinning, och miljöbil  och ekologiskt ingår i arsenalen.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Nässelhäxan - babsan

  • Inlägg: 439
  • Nässlor - naturens gåva
    • -
    • Nässelhäxan
SV: Test: hur stor är din miljöpåverkan?
« Svar #28 skrivet: 19 dec-08 kl 19:42 »
tycker också att de här testerna är lite töntiga. de utgår från att man bor i lägenhet alternativt villa; har direktel, olja, vedpanna eller pellets, självklart wc!
vi har torrdass ... värmer största delen av huset under vintern med köksspisen ... som vi även lagar maten på. jag bakar hällbröd i ugnen - o värmer huset. säljer sedan brödet eller äter upp det. veden är dubbelt effektivt: värmer huset o lagar maten. ändå får jag inte några riktigt bra värden. på grund av att jag bor på landet (bilberoende till stor del) och inte är vegetarian ... att jag äter en stor del viltkött frågar ingen heller efter.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

270 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Det här är tidningar som jag kommer hålla reda på och spara på samma ställe, de fungerar som en uppslagsbok!
/Lovisa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser