Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hönshus/Växthus enl. Permakultur  (läst 6603 gånger)

GuGu

• Nytorps gård
Hönshus/Växthus enl. Permakultur
« skrivet: 07 okt-08 kl 23:13 »
Finns det någon, som har läst boken Villrosene och har uppgifter om hur man bygger Hönshuset ihop med växthuset?????
MVH GuGu

Lilla Zoo

• Västergötland
SV: Hönshus/Växthus enl. Permakultur
« Svar #1 skrivet: 10 okt-08 kl 21:58 »
Vet inte riktigt hur du menar, men på min hemsida kan du se bilder på hur jag gjorde när jag kopplade ihop hönshus och växthus. titta under fliken vinterhuset.
http://Http://hem.passagen.se/tradgardshonan

hälsningar Lilla zoo som fick hur mycket gurkor som helst i växthuset.
En konstnärssjäl som bor i husvagn, är odlare och hönsgalen...
Allt kan ha ett annat användningsområde,det är fantasin som styr....

cebaztian

• Bohuslän
    • Hästekasen
« Svar #2 skrivet: 31 dec-10 kl 18:18 »
Hej. Skulle vilja väcka den här tråden. Sitter med skissblocket i hand och vill ha lite fakta och helst ta del av praktisk erfarenhet vad det gäller att bygga ihop växthus och hönshus.
Äter inte hönorna upp frön och växter?

En sak till. Jag avser gräva ner växthuset en meter. Så att marknivån är i midjehöjd när man går därinne. Odlingen sker i midjehöjd alltså. Taket börjar alltså ganska strax ovan markytan.
Jag använder gamla husfönster i ramar, men kanske ett ljusgenomsläppligt tak av Korrigerad plast.
Tänker inte glasa in hela huset. I norr en vanlig vägg (kanske isolerad höbaleteknik).

Sebastian
« Senast ändrad: 31 dec-10 kl 20:33 av cebaztian »

Aklejan

• -
« Svar #3 skrivet: 31 dec-10 kl 18:39 »
Hej. Skulle vilja väcka den här tråden. Sitter med skissblocket i hand och vill ha lite fakta och helst ta del av praktisk erfarenhet vad det gäller att bygga ihop växthus och hönshus.
Äter inte hönorna upp frön och växter?

Sebastian

Jag ska bygga en modell större "lekstuga" i sommar till min dotters Silkeshöns!
Då är min tanke att bygga ihop stugan med ett växthus...
Jag fick ett växthus gratis på blocket som jag ska bygga ut lite med gamla,
spröjsade fönster av samma slag som jag ska sätta in i stugan! *Vackert*

Tanken med det hela är att ha en lucka i hönshuset så att dom kan använda
växthuset tidig vår, höst och vinter..
Som ett uterum där dom kan sprätta runt lite, kanske hitta lite gott och gödsla samtidigt!
Min förhoppning är att växthuset ska hjälpa till att värma upp hönshuset om vintern?
I växthuset ska en del av det odlade bli mat till hönsen ...
Självklart så kommer hönsen att ha en vanlig hönsgård att välja på också...

En grym permakultur ide är att ha flera hönsgårdar i anslutning till hönshuset och växthuset!
Så odlar man i den hönsgården som hönsen använde året innan !
Renset slängs direkt in till hönsen som går i närliggande gård...

sɹǝpuɐ

• Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
« Svar #4 skrivet: 31 dec-10 kl 18:54 »
Det finns en kombination av växthus/hönshus i Handboken.

Kolla in:

http://handbok.alternativ.nu/Odling/1.Odlingens_grunder/Drivbänkar_och_växthus#Kretsloppshus

edithsdotter

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 31 dec-10 kl 19:31 »
Det finns en kombination av växthus/hönshus i Handboken.

Kolla in:

http://handbok.alternativ.nu/Odling/1.Odlingens_grunder/Drivbänkar_och_växthus#Kretsloppshus

Utanför tråden: är stycket färdigredigerat för den nya handboken? Fann nämligen ett par skrivfel.

sɹǝpuɐ

• -
« Svar #6 skrivet: 31 dec-10 kl 19:50 »
Utanför tråden: är stycket färdigredigerat för den nya handboken? Fann nämligen ett par skrivfel.

Då tycker jag att du skall rätta de felen. ;D Texten är bara inklistrad från gamla handboken. Det var inte lika lätt att fixa stavfle där.

cebaztian

• Bohuslän
    • Hästekasen
« Svar #7 skrivet: 31 dec-10 kl 20:37 »
Texten i handboken är insäljande men svarar inte på mina frågor.
I huvudsak undrar jag om det bara är öppen lucka mellan växthus hönshus.
Hur exakt ska det fungera.

Detta fann jag intressant:
Jordrör

"Inkommande luft förvärms vintertid och kyls sommartid i ett 6 meter långt jordrör med självdrag. Under den kalla årstiden bidrar jordrör, djur, kom post och solinstrålning till att hålla en lagom temperatur i huset."

Det vore intressant med eakta detaljer på detta.

Undrar om dessa plastskivor duger som tak:
http://www.byggmax.com/se-sv/Prod/Tak/Plasttak/Default.aspx
« Senast ändrad: 31 dec-10 kl 20:45 av cebaztian »

sɹǝpuɐ

• -
« Svar #8 skrivet: 31 dec-10 kl 21:05 »
Tydligen finns det varianter på Kretsloppshuset uppfört på några ställen. Kanske du kan åka och kolla? (Fota isf och posta här!  ;) ) Det är arkitektritat och du kan säkert få köpa ritningar om du vill.  ;D

http://www.arkitekt.se/s11185

Jag tror INTE att det är meningen att hönsen skall vistas i växthusdelen, annat än möjligen mitt i smällkalla vintern. Bra så iofs.

Jordröret är inget konstigt. Gräv ner ett grovt plaströr/avloppsrör 2 meter ner i backen. Regnskyddat inlopp rakt ner 2 meter och en dränerad brunn där för kondens sommartid. Sedan svag sluttning uppåt. 10 meter eller så (ju längre desto bättre), så att kondens kan rinna ner.

Vintertid ger det ett självcirkulerande flöde som kan hjälpa till att hålla ett hönshus frostfritt och ventilerat. Man kanske kan låta den "varma" luften hålla vatten frostfritt? Sommartid får man hjälpa till genom undertryck i lokalen där röret mynnar, mha av en skorstensventilation, eller solcellsdriven fläkt. Värmen från växthuset skulle hjälpa till att hålla en skorstensventilation igång fint. Skulle göra det möjligt att ha ett gratis kylskåp för äggen hela sommaren, eller iaf sval.

Med skorstensventilation menar jag ett grovt galvat rör som går ner nästan ända ner på golvet hos hönsen, och sedan går upp en god bit ovanför taket. Ovanför taket är röret isolerat. Under taket oisolerat, och så är det ett rejält spjäll i röret.

Tanken är att när det är varmare inne än ute så stiger varmluften i skorstenen och skapar ett undertryck. På sommaren kan man ta hjälp av den extra värmen i växthuset för att fixa det. Så man kanske skulle ha en skorsten i soligt läge i växthuset, och en i hönshuset. Eller fixa ett klurigt sätt så att bara en behövs?
« Senast ändrad: 31 dec-10 kl 21:18 av sɹǝpuɐ »

karsan

• Södermanland
« Svar #9 skrivet: 01 jan-11 kl 19:20 »
Jag har en enkel kombination av hönshus och växthus.  Växthuset, aluminiumprofiler med plast'glas'  på 8 kvm har jag haft i så där 10 år.  När vi byggde hönshuset förra sommaren (2009) blev det på norrsidan av växthuset med så där en halvmeter emellan.  Det är en sluttning där så hönshuset är faktiskt ett slagt souterrainhus, med det höga delen av golvet mot växthuset och den låga vid folkdörren till hönshuset.

I alla fall, hönsluckan vetter mot växthuset. Under odlingssäsong har hönsen inte tillgång till växthuset, men så här års har jag grävt ut under nederkanten på hönshuset, alltså aluminiumprofilen (jag tycker det är konstigt ord men tydligen det som används - fast är det konsoller det kallas längst ner? Nederkanten vilar på gjutna cementplintar)

Hönsen får huka sig för att komma in växthuset, vilket de gör mycket gärna. Så fort jag öppnar hönsluckan på morgonen går de dit. Jag är jätteglad att de har någonstans att var 'ute' så här års, och sprätta i löven jag la in i höstas, och annat som kommer dit efterhand, matrester etc. De går själva in hönshuset när det mörknar, eller lite tidigare om det är kallare än -10 i växthuset - i princip utetemp, bara någon grad varmare - ingen sol i mitt växthus så här års. Jag får förstås skotta mellan växthus och hönshus så fort det har snöat.

Jag tyckte jag hade mindre problem med sniglar i växthuset i somras efter att hönsen hade varit där under vintern, men annars är det mer fördel för hönsen med växthuskombinationen än för odlingarna. Jag får vänta längre med de första planteringarna eftersom det tar sån himla tid för hönsgården att bli snöfri så att hönsen kan vara där i stället.

cebaztian

• Bohuslän
    • Hästekasen
« Svar #10 skrivet: 01 jan-11 kl 19:29 »
http://www.arkitekt.se/s11185
Jordröret är inget konstigt. Gräv ner ett grovt plaströr/avloppsrör 2 meter ner i backen.

Finns det någon ritning på det där? Jag hängde inte riktigt med.

Fin bild, såg mer av städerna ut så, begövde man inte fly till landet.

Jag skissar på att bygga sida vid sida kompost,hönshus,växthus. Känns logiskt.

Dela detta:

* Inloggade just nu

602 gäster, 2 användare
javill, Galaxie

* Forum

* Om tidningen Åter

Episk tidning! Har följt mig från intresserad till självhushållare med gård och allt.
/Mikael Book

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser