Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bilder från mitt husbygge  (läst 8862 gånger)

Henrik Uddemar

• Gotland
SV: Bilder från mitt husbygge
« Svar #20 skrivet: 10 jan-09 kl 01:10 »
Citera
Har byggnormer begränsat vår fria tänkande?

Ja och nej.
Har hållit på med olika alternativa byggtekniker (dock tyvärr inte dom "ekologiska" som oftast avses här) och kommit till ett par slutsatser.
Den som bygger ett hus finansierar detta vanligtvis med banklån.
Huset är säkerhet för lånet och banken tillåter inte vad som helst, dom måste ju ha något som tidigare gjorts för att få ett mätbart värde.
Sen är nästa fråga tillståndsmyndigheter och försäkringsbolag.
Dom som ger tillstånd (bygglov) måste kunna övertygas om att konstruktionen verkligen håller om jag förstått rätt är det deras ansvar på något vis.
Sen får inte huset se ut hur som helst om det bor grannar runt om kring.
Nu är bygglagstiftningen lite underligt formulerad och säger att ett hus skall konstrueras med nödvändig styrka. Det kan man egentligen bara bevisa genom att bygga huset och visa att det inte ramlar ihop.
Du kan ta fram underlag i form av beräkningar men problemet med detta är att man inte vet hur dom överensstämmer med verkligheten (läs om någon packar ovanvåningen full med tunga prylar).

Nästa fråga är kompetensfrågan.
Byggnadsnämnden är politiskt tillsatt och inte alltid mest kompetent. Naturligtvis har dom erfarenhet men inte nödvändigtvis någon djupare fackkunskap. Presentera tillräckligt mycket data för dem och dom godkänner projektet eftersom dom inte förstår vad datan innebär.
Bankernas tjänstemän är i inget fall byggnadsingenjörer eller ens hantverkare. Dom är ekonomer. Dom har ingen som helst kunskap om hur man bygger, bara vad det brukar kosta, hur lång tid det brukar ta och annat som brukar vara där.
Försäkringsbolagen vill att vi ska bygga på så vis att inga skador eller olyckor sker på hus eller dess innevånare.
Förvisso klokt men den verkställande personen är inte nödvändigtvis fullständigt insatt i hur saker ska lösas.

Jag var på banken för att diskutera förutsättningar för att skaffa lån till en alternativ konstruktion. Svaret var intressant, satsa istället på ett gammalt hus som du renoverar, du verkar ju händig.
Om man resonerar på det viset så får man ett dragit hus utan isolering och förmodligen illa planerat som kostar massor av tid och pengar att bygga om och renovera. Väldigt konstruktivt....
Är inte längre aktiv på Alternativ.
Nås på henrik.uddemar@gmail.com eller 0733-368438

Lucidor

• Västmanland
« Svar #21 skrivet: 10 jan-09 kl 01:36 »
Det är dödsviktigt. Jag rekommenderar internet, framför allt amerikanska sidor men givetvis lerbyggeföreningen www.naturligt-byggeri.org

Det har stått en del i tidningen Åter också.

Artikeln i Åter nr.2 2003 var faktiskt första gången jag hörde talas om halmbalshus. Det numret låg i fikarummet på folkhögskolan som jag gick på då. Nu när jag kollar igenom tidningarna i alternativs webshop verkar det inte finnas fler artiklar än just den.

www.naturligt-byggeri.org är väl ganska bra, men den går inte in på detaljerna, som frågan om hur man gör med badrum.

Du kanske har en länksamling till bra amerikanska sidor?

För närvarande har jag inte möjlighet att bygga annat än luftslott, men jag vill att det ska vara så realistiskt som möjligt. :)

wikhall

• Gäst
« Svar #22 skrivet: 10 jan-09 kl 13:13 »
Bra sökbegrepp:

Strawbale house

Earthen Floor

Earthship

Rammed earth house

Cob houses

Lite olika slags tekniker...

Lucidor

• Västmanland
« Svar #23 skrivet: 10 jan-09 kl 18:30 »
Ok, tack för dem

wikhall

• Gäst
« Svar #24 skrivet: 13 jan-09 kl 09:55 »
Den enklaste av alla enkla byggtekniker har jag förstått är kubbhus eller knopphus, dvs mura med lera och vedträn eller spillvirke. Det går snabbast även fast det blir inget direkt isolervärde att tala om i väggarna, däremot förstås bra värmeackumulation.

Tänk i begrepp snarare en gammal borg än en modern svenssonvilla.

Hylsan

• Blekinge
« Svar #25 skrivet: 22 jan-09 kl 14:54 »
<snip>
Därför är det mycket svårt att hitta folk, både arkitekter och hantverkare, näst intill omöjligt faktiskt.
Jag har snart tio år av kunskapsinhämtande, både i teori och praktik. Detta är hus nr 4 som jag bygger på. Det är dödsviktigt. Jag rekommenderar internet, framför allt amerikanska sidor men givetvis lerbyggeföreningen www.naturligt-byggeri.org

Det har stått en del i tidningen Åter också.

PM:a mig om någon vill ha mail och telefon till de som jag är i kontakt med, lerbyggare och arkitekter, de är mycket hjälpsamma och tillmötesgående.

För det första vill jag bara fråga om du tycker att det är lönlöst att som mer eller mindre novis på område att dra i gång ett sådant här projekt i större skala??

Sen skulle jag hemskt gärna komma i kontakt med de arkitekter som du hittat som vet vad ett halmhus är för något.

/Hylsan

ersam

• -
« Svar #26 skrivet: 22 jan-09 kl 21:14 »
Det gäller bara att våga tänka lite okonventionellt och gå utanför standardramen. Skulle våga säga att det är som allt med hus - man måste bara våga. Börja bygg ett vedskjul - sen en friggebod sen klarar du vad som helst! Snacka med folk och läs på - svårare är det inte. Trevliga kurser finns också och ställ upp några dagar som hantlangare så får du säkert hjälp sen också!

Hylsan

• Blekinge
« Svar #27 skrivet: 23 jan-09 kl 09:48 »
jooo, man lär ju sig mer genom praktiskt arbete.

Är bara lite feg, man vill ju inte upptäcka, 2-3år senare och med en skuld på banken på en halv miljon och uppåt, att man måste bygga om skiten för att man inte tänkte på nån liten detalj.

Ska kolla om det är nån som bygger här nere i skåne så får man ta sig en titt.

/Hylsan

wikhall

• Gäst
« Svar #28 skrivet: 23 jan-09 kl 11:49 »
En gång hade jag en jeppe här som var arkitekt, han kom i BMW och trots att han var 60+ klädde han sig som om han vore 25... Han ifrågasatte kraftigt vad jag sysslade med och sade att om jag hörde till dem med "normal ekonomi" skulle jag skapa ett negativt prejudikat som skulle se till att folk inte skulle få låna till såna här husbyggen... och putsa ett balhus skulle man göra med kalk... Jag körde iväg honom.

Skaffa kunskap och erfarenhet genom praktiskt arbete på andra byggen, eventuellt wwoofa, det är bra.
Lägg upp en långsiktig agenda och spara pengar samtidigt. Några jag känner bodde i en liten byssja i 5 år och sista tiden med en bebis och sparade till halmbalshuset. Inte ett öre i lån. Få jag vet lånar, det hör till livsstilen liksom...

Två kategorier av folk bygger sådana här hus. De med massor av pengar och de med nästan inga pengar alls. Och de pengar de har är deras egna och således äger de husen själva också.

Skaffa kunskap och erfarenhet som sagt, det har jag gjort sedan 1998. Många studiebesök och detta är mitt bygge #4...

Hylsan

• Blekinge
« Svar #29 skrivet: 23 jan-09 kl 12:15 »
Det var det jag var rädd för, även om jag inte har något emot livstilen som sådan så var väl min plan att flytta in betydligt tidigare än om 5-7år.

Får väl bli lecablock istället, som var mitt första val innan jag hörde talas om balat hus.
Om nu inte ödet vill något annat vill säga.

Kanske kan bli en ekonomibyggnad i halm iaf :)

/Hylsan

ersam

• -
« Svar #30 skrivet: 23 jan-09 kl 13:15 »
Inte för att vara taskig på nått sätt men köp ett litet hus som är "färdigt". Är du inte utbildad eller har ringa erfarenhet så kan mycket gå fel - speciellt om det ska "göras nu".

När du har det lilla färdiga huset (kan vara ett ruckel) så har du vunnit tid och har en basstation. Börja då sen i lugn och ro att planera ditt halmbalhus och låt det ta tid. Garanterat kommer förändringarna ändras över tid allteftersom du lär dig mer.

Sen är det alltid lättare att bygga ett "alternativt" hus som komplement till ett befintligt än tvärt om. Tror det finns mycket okunskap där ute i byggnadsnämnderna. Eller hur wikhall?!  8)

Hylsan

• Blekinge
« Svar #31 skrivet: 23 jan-09 kl 13:32 »
Det är synd det inte finns några halm-hus till salu  :)

Tillräckligt svårt att hitta ett "vanligt" hus till salu ute på landet...

/Hylsan

wikhall

• Gäst
« Svar #32 skrivet: 24 jan-09 kl 15:31 »
Okunskap är basen i byggnadsnämnderna, dvs okunskap om sätt att bygga hus på annat än det prefabricerade och de sätt som fanns innan 1945... oftast.

Halmbalshus är heller inte det enda sätt att bygga lerhus. Kubbhus skulle jag byggt om det skulle gått ganska snabbt, och gjutit lättlerablock med halm, fårull mm och murat på insidan. Det lilla hus för ankor som vi tänker bygga till våren blir på detta sätt.

Annars går det att köpa en färdig typ friggebod och isolera med t ex hampa, ekofiber eller ... fårull.
Det beror på vad man ska ha, vilka behov som finns.

ylvak

• Allt kommer till den som vill.....eller?
    • Västergötland
    • Vita Creo
« Svar #33 skrivet: 27 jan-09 kl 11:56 »
Du, när jag ser på bilderna ser det ut som de stående reglarna står ingjutna i grunden ? Vad är den gjuten i ? Och hur är de infästa ? Kan du tips på en bra länk för att se hur "skelettet " i ett hus av den typen du gör ser ut.
48 årig tjej fast inte en dag äldre än tjugosjutton.

Lucidor

• Västmanland
« Svar #34 skrivet: 27 jan-09 kl 17:22 »
Ja, hur går det med huset? Senaste blog-inlägget är från oktober, det måste hänt en del sen dess.

wikhall

• Gäst
« Svar #35 skrivet: 04 feb-09 kl 13:53 »
Citera
Du, när jag ser på bilderna ser det ut som de stående reglarna står ingjutna i grunden ? Vad är den gjuten i ? Och hur är de infästa ? Kan du tips på en bra länk för att se hur "skelettet " i ett hus av den typen du gör ser ut.

Bara vissa byggdes in i grunden. Alltså, grunden är en sockel gjuten i betong. Ovanpå denna murades det med lecablock och de innersta pelarna byggdes in. De andra sattes fast med järndymlingar och betongskruv och plugg. De stagades upp med stålvajrar.
Ska rota bland bilderna...

Bloggen har jag lagt ner. Har inte tid till det och Blogger är ett uselt verktyg. Jag satsar på www.wikhall.com
« Senast ändrad: 04 feb-09 kl 13:56 av wikhall »

Sågaren75

« Svar #36 skrivet: 04 feb-09 kl 15:12 »
Okunskap är basen i byggnadsnämnderna, dvs okunskap om sätt att bygga hus på annat än det prefabricerade och de sätt som fanns innan 1945... oftast.

Så sant som det är sagt.

wikhall

• Gäst
« Svar #37 skrivet: 05 feb-09 kl 12:50 »
det har hänt en del sedan Oktober. Under januari har vi varit inne i snickarens verkstad och renoverat 100 år gamla fönster på korrekt vis, skrapat, kittat om, shellackat, målat med linoljefärg. Hantverkarna sätter in fönster och dörrar just nu, jag medverkar inte och har påbörjat nytt jobb och lagar elgitarrer, elbasar och trumset (!) för närvarande... Så kan det vara.

Vi avser att ösa på för fullt med vidare putsningar etc med start i April. Vi vill ha huset helt färdigt senast Augusti...

Dela detta:

* Inloggade just nu

570 gäster, 2 användare (1 dolda)
Stengrim

* Forum

* Om tidningen Åter

- Helt underbar lektyr. Läser hemma hos en släkting och tycker de är så bra. Gott o blandat!
/Sanna H

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser