Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  SPOLMASK hos höns varför o vad ger man dom?  (läst 34338 gånger)

Azoo-Lina

  • Inlägg: 7326
  • Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: SPOLMASK hos höns varför o vad ger man dom?
« Svar #20 skrivet: 12 jun-10 kl 08:54 »
En sjättedels tablett brukar jag ta...lite pill med att dela dem  ;) men det funkar.
/Dagg

Så kan du inte rekomendera någon att dosera medicin!!!! :o En vuxen höna/tupp kan väga allt ifrån 250 gram till över 6 kg. Axilur finns som 250mg tabl & 500mg tabletter.

Vi kan prata seriös feldosering  om man ger 1/6 tablett :o

Dosen som man ger höns är samma som till hund och katt dvs 50mg fenbendazol/kg kroppsvikt.

Dvs en 250mg tabl räcker till 5 kg höna. och en 500mg tabl räcker till 10 kg höna.

FÖr att få bra effekt av medicinering och så lite biverkningar som möjligt bör man väga sina djur och dosera efter vikt. Fenbendazol är inte jätte farligt att överdosera lite grann (man kan typ ge upp till dubbel dos utan att det är direkt farligt) men om man underdoserar kan man lika gärna strunta i att medicinera!

Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

ersam

  • Inlägg: 2875
    • -
SV: SPOLMASK hos höns varför o vad ger man dom?
« Svar #21 skrivet: 12 jun-10 kl 09:00 »
Liten fråga: Använder du hönorna som sällskapsdjur? Har aldrig hört talas om mer "seriös" behandling av våra befjädrade vänner. Vad betalar man för ett veterinärbesök för en höna?  ???

Markim

  • Gäst
SV: SPOLMASK hos höns varför o vad ger man dom?
« Svar #22 skrivet: 12 jun-10 kl 15:19 »
Det gick på 1800 kr.
« Senast ändrad: 27 jul-12 kl 00:38 av Sirpa »

louise

  • Gäst
SV: SPOLMASK hos höns varför o vad ger man dom?
« Svar #23 skrivet: 12 jun-10 kl 16:00 »
Nu kommer jag med något som kanske är svårt att ta, men du verkar ha problem med hypokondri å dina höns vägnar.

Om du vill utrota daggmaskar för att du tror att mask i ett djur är katastrof.. det är..  inte inom rimliga proportioner.

Att röntga en kyckling är också.. i samma liga. Så länge vetr utesluter en smitta i besättningen eller något mer generellt problem i din besättning som kycklingen råkat ut för, så är det mer rimligt att slå ihjäl kycklingen. Du kan ändå inte laga ett benbrott på en kyckling.

Har du möjlighet, ta dig tid att titta på dig själv utifrån, fundera på vad det kan bero på och om det finns något du kan göra för att bli lugnare. Det låter väldigt slitsamt att bli så uppjagad så här. Ta hand om dig!

Existens?

  • Gäst
SV: SPOLMASK hos höns varför o vad ger man dom?
« Svar #24 skrivet: 12 jun-10 kl 16:53 »
Jag ska ha ihjäl varenda daggmask imorgon.
Men blandar du ut det där Astraxen med vatten eller ger du var tant för sig??
Mvh
Majsan

Intressant.. Bönder världen över anklagas för att förstöra hela vår planet med modernt jordbruk.
Det propageras för att vi ska odla vänligare, mindre gifter och värna om jordens alla små djur, i allra högsta grad daggmaskarna.
Men när det gäller hobbyodlare så finns inga regler.. *vik hädan jord och daggmaskar, här kommer jag! *

Jag finner inga ord...

Anna Ho

  • Inlägg: 1079
    • Östergötland
SV: SPOLMASK hos höns varför o vad ger man dom?
« Svar #25 skrivet: 12 jun-10 kl 17:07 »
Är det vanligt att man behöver avmaska höns ?

Jag har haft mer eller mindre frigående (beroende på rovdjurstryck) höns sen -93 och har aldrig sett något behov av avmaskning, därför undrar jag hur det ser ut hos er andra.
"Lycka är att ha en Heeler i hälarna och en korthårs Collie i knät :-)"

Har mjölkkor, hundar, häst, huskatter och en Maine Coon, marsvin och höns: dv RIR, dv Plymouth Rock och dv Sussex.

åsnan

  • Inlägg: 30
    • Gotland
SV: SPOLMASK hos höns varför o vad ger man dom?
« Svar #26 skrivet: 12 jun-10 kl 17:13 »
prata alltid men veterinär eller ett apotek innan ni köper sådana här preparat, de byter rekomendation mellan preparaten för att inte parasiterna skall bli resistenta. Det är ett sätt att slippa ta till tyngre preparat i framtiden.

Linkoso

  • Inlägg: 10321
    • -
    • Höns i Trunsby
SV: SPOLMASK hos höns varför o vad ger man dom?
« Svar #27 skrivet: 12 jun-10 kl 19:38 »
hej alla
klart jag inte ska ha ihjäl daggmaskar.
(kanske fel uttryck av mig men endå)
Jag är däremot en jäkla hönshypokondriker.
Jag får skylla på min adhd eftersom jag inte har den hära spärren när det går för långt så att säga. (som tex dyra veterinärbesök)
Jag vill bara att mina tanter ska må bra eftersom dom ger mej sådan glädje varenda dag.
Men det tar som sagt på psyket att vara orolig hela tiden.
Höns är höns och jag försöker göra det bästa jag kan för mina.
mvh
Majsan

Hm... Jag tog ditt "ha ihjäl daggmaskar" som skämtsamt/ironi, trodde flera skulle ta det så. :P Men kanske är svårt att uppfatta med en dataskärm emellan och utan smileys vid meningen.
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Pippilutt

  • Inlägg: 208
    • Södermanland
SV: SPOLMASK hos höns varför o vad ger man dom?
« Svar #28 skrivet: 12 jun-10 kl 19:57 »
Du har verkligen haft mycket på en gång. Kan det möjligen vara så att de behöver vänja sig vid lite skit i hörnen för att bygga upp sin motståndskraft mot olika åkommor/angrepp.

Mina höns går ut och in som de vill året runt och så noga som du städar gör jag två gånger om året och i övrigt byter jag bara golvströ vid behov och vi har inte haft några av dina problem.

Att arbeta är kul - det har jag sett själv

Guran

  • Inlägg: 330
    • Lappland
SV: SPOLMASK hos höns varför o vad ger man dom?
« Svar #29 skrivet: 13 jun-10 kl 09:43 »
Bara ta det lugnt.
Peppar-peppar så har inte våra utvecklat några sjukdomar eller fått något stort, märkbart parasittryck.

Tips på miljö- och djurvänligt medel att använda efter du städat (jag sätter det på golvet innan jag sätter kutterspån plus att jag strör på pinnar och reden etc) är Stalosan. Det använder vi ibland även till fåren och hästarna.

Virkon etc är inte så snällt mot miljön men säkert bra att ha vid grundlig sanering (ex vis vid influensautbrott i besättning).

Markim

  • Gäst
SV: SPOLMASK hos höns varför o vad ger man dom?
« Svar #30 skrivet: 13 jun-10 kl 10:08 »
ahh stalosan..Inhandlar genast idag..=)
mvh
Majsan

Grimla

  • Inlägg: 4057
  • 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
SV: SPOLMASK hos höns varför o vad ger man dom?
« Svar #31 skrivet: 13 jun-10 kl 10:27 »
Sedan när jag gjorde bajskontrollen idag så hittar jag MASK.
Varför??
Är det för att dom går ute fritt??
Jag tar ju bort bajet varje dag i hönshuset och på deras innegård.
Jag dammsuger och skrubbar hönshuset varje vecka.Sittpinnarna skrubbar jag med grönsåpa.
Är dom extra känsliga nu på sommaren?
Fan dom har ju inte haft något sådant här på 3 år va farao ska dom få det nu för??
I en undersökning av värphönsbesättningar där hönsen kunde gå ut, så visade sig 45% av besättningarna var infekterade med spolmask.. (Det är alltså väldigt vanligt.)

Risken för maskinfektion ökar med hönsens stigande ålder.
Har hönsen fått mask brukar man inte få bort det.

Parasitäggen är mycket tåliga mot desinfektionsmedel och utomhus kan de överleva lång tid. Parades heter det desinfektionsmedel som dödar även spolmaskäggen.

Avmaskning måste upprepas var 3:e månad i hönsflockar som har spolmask.
Det finns ett avmaskningsmedel för höns och det heter Verminator.
Det ges i vattnet 7 dagar i följd.
« Senast ändrad: 13 jun-10 kl 10:37 av Grimla »
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Travelerhorses

  • Inlägg: 5540
  • Häxa och djurvän.
    • Värmland
SV: SPOLMASK hos höns varför o vad ger man dom?
« Svar #32 skrivet: 13 jun-10 kl 10:30 »
Det verkar faktiskt som att du är lite fööör hysterisk *S*
Axilur finns tex alltid i mitt stallapotek samma med Frontline.
Detta gör att jag inte ens rycker på axlarna om nån kliar sej eller skiter mask  , jag bara gillar läget o medicinerar .

Det finns Aspbarkspellets för hästar som är naturligt avmaskande eller maskavstötande kan man kalla det .
Jag vet att Tuna foder säljer det på säck om man ringer o frågar .
Det ska jag själv inhandla till hösten o ge mina små o stora djur under en vecka .
Giftfritt o nyttigt o man kan tom ge det som ett foder hela tiden  ;D

Jag tror oxå att du har gjort dina höns "allergiska" mot naturen *S*
Låt dom vara skitiga o sluta städa , lite skit rensar magen !
Går dom ute så har dom ju inte samma behov av städning som på vintern.
Ha det bra o lycka till.
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Travelerhorses

  • Inlägg: 5540
  • Häxa och djurvän.
    • Värmland
SV: SPOLMASK hos höns varför o vad ger man dom?
« Svar #33 skrivet: 13 jun-10 kl 22:44 »
Kanske en bra djurförsäkring vore nåt för dej ?
Då betalar du ju bara självrisken o har en lång period att använda sen -.

Annars så fråga runt härinne innan du ringer vet ? Iaf om det inte är superakut .
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Markim

  • Gäst
SV: SPOLMASK hos höns varför o vad ger man dom?
« Svar #34 skrivet: 14 jun-10 kl 16:26 »
Hej du.
Idag har varit både en glädje och sorgens dag för mig.
Kerstin är i hönshimelen nu.
Jag var på Roslagstull en underbar djurklinik och snäll personal.
Det visade sig även att hon inte hade något imunförsvar och fick därför allt på en gång.
Inte nog med det hade hon fått framfall.
Det skulle ha gått att operera men chansen var att hon kunde få tillbaka det och därför fick hon somna in.Jag tror jag ska plugga till hönsveterinär eftersom det knappt finns några sådana.Däremot sa hon att jag kunde ta Agria djurförsäkring Favorit hette den.
Det som gör mig lite småsur var att eftersom hon hade alla sjukdomar som fanns är det en stor risk att hon kunde ha smittat dom andra innan jag tog in henne till mej.
Men doktorn sa att hon inte fick skriva ut medicin innan hon sett djuren och att jag då skulle kontakta distriktsköterskan.Bara det att jag hade distriktsköterskan här förra veckan och hon sa att jag skulle ringa till Roslagstull.Man tackar..

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: SPOLMASK hos höns varför o vad ger man dom?
« Svar #35 skrivet: 19 jun-10 kl 11:42 »
Markim, jag vet inte hur länge du haft höns. Själv har jag haft dem i mer än 20 år. I början försökte jag ofta bota sjuka hönor på olika sätt, antibiotika bl.a.  Och visst blev en och annan bättre, men det var oftast bara tillfälligt. Snart blev de dåliga igen, kanske på något annat sätt.
Det finns sådant som går bra att behandla, mask och coccidios. Och höns kan bli sjuka av olika brister i sin miljö eller utfodring som man kan rätta till. Men för övrigt   är behandling ganska lönlös.
Se det så här: hönsen har en bra miljö, inga parasiter, får bra mat, en höna blir dålig, resten mår prima. Vad beror det på? Jo, troligen är den hönan mindre livskraftig.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Fredrikslund

  • Inlägg: 2768
    • Södermanland
SV: SPOLMASK hos höns varför o vad ger man dom?
« Svar #36 skrivet: 16 okt-10 kl 12:32 »
vart får man tag i avmaskningsmedel och vad heter det "bästa" märket så att säga, för antar att det finns olika.. eller? och det är väl bara alla höns jag behöver avmaska som går ute inte kycklingar som går inomhus i burar.. har verkligen ingen aning!

Mimmi_83

  • Inlägg: 32
  • Dv Kochin
    • Värmland
SV: SPOLMASK hos höns varför o vad ger man dom?
« Svar #37 skrivet: 16 okt-10 kl 19:44 »
usch va äkligt..
Har inte haft mina höns så länge och de har inte börjat lägga ägg än..
Men hur gör man när man avmaskar höns?
Vart kan man köpa avmaskningsmedel?
Lånade 7 dv kochin i sommar.. när hösten kom och vi insåg att vi va tvungna att lämna tillbaka dom, fick vi en idé om att vi kunde kanske få köpa dom.. Men fick tyvärr inte köpa dom.. Vår lilla dotter på snart 4 år fick dom av han som ägde dom.. så det löste sig...

hönsmamma 11

  • Inlägg: 428
    • Södermanland
SV: SPOLMASK hos höns varför o vad ger man dom?
« Svar #38 skrivet: 17 okt-10 kl 11:16 »
vad får man tag på avmaskningsmedel och vad heter det ???

Fredrikslund

  • Inlägg: 2768
    • Södermanland
SV: SPOLMASK hos höns varför o vad ger man dom?
« Svar #39 skrivet: 17 okt-10 kl 13:16 »
intressantr fakta! men.. fortfarande inte blivit något svar på de viktigaste frågorna i tråden  ::) men jag gissar att jag avmaskar alla vuxna och unghöns, känns läskigt att avmaska små kycklingar men kanske har fel?, med alixur eller hur det stavas? har tydligen vi människor också. Knallrött medel, fick det tydligen engång själv när jag var liten   :P


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

374 gäster, 2 användare
LimJans, karsan

* Forum

* Om tidningen Åter



- Reportaget om ostkursen gör att man blir så sugen!
/Sanna h

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser