Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bocken Eskil verkar sjuk  (läst 1827 gånger)

Lars Pers Maria

• -
Bocken Eskil verkar sjuk
« skrivet: 05 okt-08 kl 13:21 »
Eskil, 2 1/2 år, är inte sig själv. Igår kväll när jag skulle utfodra alla kom han inte fram som han alltid brukar. Eskil vill ju ha mat först! Han stod och tryckte mot en vägg i sitt bås. När jag öppnade dörren stod han kvar. Jag lockade ut honom men han gick med mycket tveksamma steg. Han som brukar storma ut, överlycklig att få springa lös på gården.

Det verkade som om han inte såg så bra. Vinglade till ibland. Kom efter mig när jag skramlade med kraftfoder i en hink. Han kände tydligen igen ljudet. Väl inne i sin box igen hittade han inte maten. Efter påvisning åt han lite grann. Jag höll fram en hötapp men han smakade inte.

I morse var han likadan. Hade inte ätit under natten.

I går morse märktes inga problem och jag var i lagårn och fixade hela eftermiddagen, hörde inte nå't konstigt.

Vad kan han ha drabbats av? Gillar inte symptomen.

Maria
Nybyggarkvinna från förförra seklet. Pånyttfödd bondesjäl som vill hålla släktgården vid liv och inte glömma gamla kunskaper. Man o tre stora barn.
Getgård med ostproduktion, ett par hästar, höns, ankor, råttfångare, highländare, anställd islandshund och en tax som lagårdskatt.

Lars Pers Maria

• -
SV: Bocken Eskil verkar sjuk
« Svar #1 skrivet: 05 okt-08 kl 20:15 »
Det gick inte. på sena eftermiddan fanns ingen återvändo. Vi var tvungna att ta bort Eskil. Så synd, så synd, en sån fin bock. Jag undrar fortfarande vad det var.
Nybyggarkvinna från förförra seklet. Pånyttfödd bondesjäl som vill hålla släktgården vid liv och inte glömma gamla kunskaper. Man o tre stora barn.
Getgård med ostproduktion, ett par hästar, höns, ankor, råttfångare, highländare, anställd islandshund och en tax som lagårdskatt.

Mmmm

• Övriga världen
« Svar #2 skrivet: 05 okt-08 kl 21:37 »
Han stod och tryckte mot en vägg i sitt bås.

Det verkade som om han inte såg så bra. Vinglade till ibland.

Tryckte han huvudet mot väggen? Med "huvudvärk", aptitförlust och vinglighet + "verkar inte se så bra" är min spontana gissning CCN.

Det finns nån gammal tråd om det här:
http://www.alternativ.nu/smf/index.php?topic=31717.0

Goatgirl 1

• -
« Svar #3 skrivet: 06 okt-08 kl 02:24 »
så tråkigt :( jag själv har lärt mig att när getter inte vill äta eller bara står och inte vill göra något är det väldigt bråttom att få dit en veterinär! Jag har som tur är inte lärt mig det på det svåra sättet. Min gethona blev sjuk en dag, som tur var skulle veterinären ändå dit precis den dagen, hon fick sprutor och blev bra. Vet inte vad jag hade gjort annars.

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
SV: B-vitaminer
« Svar #4 skrivet: 07 okt-08 kl 00:38 »
Som Mmmm säger så stämmer det bra in på B-vitaminbrist:

http://www.alternativ.nu/smf/index.php?topic=31717.msg276580#msg276580
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Lars Pers Maria

• -
« Svar #5 skrivet: 07 okt-08 kl 20:43 »
Jag körde Eskil till SVA i Uppsala igår, måndag. Redan idag, tisdag, fick jag ett prel svar:

Getbocken var i gott hull.
I meningarna, och då speciellt i de bakre delarna av meningarna, noterades kraftig akut hyperemi/blödningar. I övriga organ och vävnader noterades inga sjukliga förändringar.
preliminär diagnos: ej fastställd, trauma?

Pågående undersökningar:
Mikroskopisk vävnadsundersökning (histologi)

Meningarna är väl i hjärnan, eller hur? Jag sökte på SVA:s hemsida. Egentligen vet jag inget än eller är det någon kunnig som kan tolka annorlunda?

Det är sorgligt men så är det när man har djur. Man får bara låna dem.
Life must go on.

Bergsblomman

• Värmland
    • Hästarna i Berg
« Svar #6 skrivet: 08 okt-08 kl 00:56 »
Tråkigt med Eskil! Tycker att symptomen låter som CCN som min Vera hade. De får ju hjärnhinneinflammation då. Kanske blir det även blödningar i hjärnan. Men proverna borde väl enkelt kunna visa om det var B-vitaminbrist antar jag. Det är ju enkelt att avhjälpa den sjukdomen, bara man fastställt diagnos, vilket inte är det lättaste om man inte har erfarenhet sen tidigare.

Min veterinär hade nog aldrig behandlat Vera som om det var CCN hon hade, utan det var jag som gav instruktionerna på vad han skulle göra efter råd här på forumet. Många veterinärer har inte så stor geterfarenhet.

Lars Pers Maria

• -
« Svar #7 skrivet: 08 okt-08 kl 14:33 »
Har just kommit fram till att blödningarna  var efter skotten vi sköt. Det borde veterinären ha begripit själv. De pratade om yttre våld, därav ev trauma.

väntar på svaren på vävnaderna. Ska fråga om ccn.

tydligen ska det finnas en kvinnlig veterinär på Ultuna som ska kunna getter. Hammarberg uppe i Hälsingland borde lära upp några st spridda över landet tycker jag.

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
SV: B-vitaminbrist/CCN
« Svar #8 skrivet: 08 okt-08 kl 22:20 »
Men proverna borde väl enkelt kunna visa om det var B-vitaminbrist antar jag.
Det är ju enkelt att avhjälpa den sjukdomen, bara man fastställt diagnos,

Man ska också komma ihåg att B-vitaminbrist/CCN finns i två former och
om djuret har den akuta formen då är det BRÅTTOM att behandla innan djuret dör.
Så enkelt är det inte alla gånger...

(Inte alls menat som kritik av Maria)
Utan bara som en kanske framtida värdefull upplysning om CCN för den som inte vet.
« Senast ändrad: 09 okt-08 kl 00:42 av Grimla »
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Lars Pers Maria

• -
« Svar #9 skrivet: 08 okt-08 kl 23:31 »
och jag får dåligt samvete för att jag inte förstod det redan på lördagen. då kanske Eskil funnits kvar. Det är ju typiskt att sådana här saker ska hända på helger då det är svårt att få hjälp.

Dela detta:

* Inloggade just nu

432 gäster, 3 användare
Emil Söderberg, IsaacKilli, Radar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bääästa julklappen!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser