Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Allmogefår, hur mycket kött blir det att ta vara på egentligen när de e så små  (läst 4295 gånger)

Lasse Lucidor

• Skåne
Varit och kollat åsenfår, de verkar himla trevliga de jag sett, ullen passar perfekt till tovning.
Om man ev. skall syssla med litet avel framöver så får man vel räkna med att vissa får måste slaktas ut.

Blir det bara småbitar kött då de är så små, t ex ett 18kg lamm, det blir väl max 10kg slaktkropp.
Hur stor blir lammsteken?,, gör ju iförsig mest grytor av lamm..? men ... funderar på fördelarna med något större får,, finullsfår t ex.   
 Risk att man kanske tröttnar om det är för smått...
Har bara tänkt ha kött för eget bruk och bekanta  /LASSE
Bor med min sambo och son uppe på kullarna ovan Forsakar, Degeberga i Skåne. Har några höns och skaffar snart några får. Trädgården är nog största passioner där både grönsaker och prydnadsväxter odlas.

Henning

Ju fetare desto högre slaktutbyte.  På beteslamm kan man räkna med 40 %, något högre på vintern. På ett 18 kg lamm kan du räkna med att få en slaktkropp på drygt 7 kg men då är minst en tredjedel av det skelett.

Johan P

• Skåne
    • Bokeslundsgården
Inte alla Allmoge raser ger små slaktkroppar, mina klövsjöfår ger tvilling/trilling lamm som väger mellan 15 -20 kg slaktade.
Driver småbruk i Skåne tillsammans med min familj, Skånsk röda och Granemålakor, Linderödssvin, Klövsjöfår, Göingegeter och många olika fjäderfän http://bokeslundsgarden.wordpress.com/ Lite reklam för http://www.facebook.com/groups/356334151043263/ sidan för dig som gillar Svenska äkta kulturraser

Birgit

De ger dessutom mer kompakta slaktkroppar med "lätta" ben i förhållande till de tyngre raserna där även skelettet väger betydligt mer.

Lasse Lucidor

• Skåne
Om man låter lammet växa på sig ett par månader för att få litet mer kött,, hur påverkas kvaliteten på köttet /LASSE
Bor med min sambo och son uppe på kullarna ovan Forsakar, Degeberga i Skåne. Har några höns och skaffar snart några får. Trädgården är nog största passioner där både grönsaker och prydnadsväxter odlas.

Birgit

Beror ju på uppfödningsmodell. Bäst är naturligtvis bete. Sedan grovfoder. Börjar man ge kraftfoder sjunker de nyttiga fetthalterna rejält. Smaken påverkas också, men den är ju individuell. Min Färöiske bekant säger att kraftfoderlamm smakar stall.

Lasse Lucidor

• Skåne
Jag hade tänkt att de skulle få gå ute och beta, bor ju i södraste sverige och förhoppningsvis växa till sig fram mot julkanten... Har tänkt att de skall få  hö på det,  inge kraftfoder.

Men man äter ju aldrig får, antagligen för att det inte är gott eller är det bara gamla fördomar att får smakar dåligt
Har gammalt brukar lammet kunna bli innan det börjar smaka, får (kofta) eller vad man skall säga?..Eller kan en ettåring ända smaka mjällt och fint. En smaksak kanske...
,,, tack för alla bra svar än så länge  //LASSE

Vurre

Jag vill ett slå ett slag för gutarna men de vill gärna ha ganska stora ytor att gå på och blir sura om käket inte är gott nog och kan då gå ut om det inte passar. Lätta lammningar, goda mödrar, sköter sig själva, smakar gott och växer hyggligt, i alla fall bagglammen. Vi äter då och då upp ett lite äldre djur. De har en annan struktur på köttet, lite grövre trådar men lika gott och hyggligt mört.

Jag tror inte att du ska räkna med att dina lamm kommer att växa så mycket på bara bete efter september. Näringsinnehållet sjunker med dagslängden, samtidigt som de inte har så många ljusa timmar att äta på. Ensilage eller ett bra hö krävs nog, och för att de ska växa får du antingen ge dem kraftfoder alternativt att du har dem så att du kan utfodra dem inne i ett upplyst utrymme.
« Senast ändrad: 02 okt-08 kl 12:59 av Vurre »
snus? vad är priset på en pris?

Lisasgården

• lisasgarden.se
    • Dalarna
    • Lisasgården
Slaktade en tacka på 8 år, smakade underbart gott. Ingen kofta där inte.
Bor på en solig gård ute på landet tillsammans med bonde, dotter och massor av husdjur. Hundar, kattor, höns, gotlandsfår, kaniner för produktion. Har jordbruk med inriktning på kött och spannmål. Både KRAV och konventionellt.
www.lisasgardens.blogspot.com
Kaninproducent på Lisasgarden.se

Birgit

Smaken har mycket med uppfödningsmetoden och rasen att göra. Göder man djur på stall med kraftfoder smaker de "får" tidigare än om de bara äter hö.
Kanske ett samband med det sämre fettet, som ju kommer mer om de göds.

Tror åsenfår är minst lika goda som gutar. Har ju själv både gutar och roslagsfår. Det är skillnad i smak, men inte så stor.
Angående ålder är tendensen att allmoge- och gutefår mognar lite senare (fäller tänder osv) än köttraser, finull m.fl. Djur upp till två år är inga problem att äta. Sedan kan det variera. Har själv slaktat och ätit tackor på 8-10 år utan att de smakat illa. Beror lite på när på året man slaktar osv.
Däremot baggar i samband med betäckningssäsong är inte att rekommendera, kanske inte heller en bagge som använts lite mer i avel. Tycker bagglukten kan sitta kvar i köttet.
Ungbaggar som inte används i avel och baggar som använts en säsong och fått vila en eller ett par månader innan slakt brukar heller inte smaka dåligt.
Men äta lammkött är ett måste om man föder upp lamm tycker jag. Det är fantastiskt gott och lättlagat ;)

gimskogen

• gimskogen.se
Allmogefår växer saktare än andra får.. Vi brukar ibland spara de minsta lammen till sommaren efter, när man klippt den o släpper dem på nytt sommar bete så växer de till sig... ordentligt.. 
jag brukar alltid kolla tänderna vi klipp ning  och har då sett att nästa ingen har fällt sina framtänder då de är ett år o på hösten så har endel av dem bytt tänderna andra inte...
på slakteriet så kollar de numera tänderna för att se om de är lamm eller får..

så om du har utrymma att hålla dina bagglamm du tänker slakta o vinterfoder så kan man göra så.. de är vad jag gör ibland..
o efter som de växer sakta så får ju köttet en annan smak o konsitens.. och har man djuren på hagmarks beten så blir de ännu bättre..
 ;)

Och naturligt vis går de bra med en liten lamm stek precis som en större.. får du främmande så får man väl ta fram 2.. ;D

Men är de stora stekar man vill ha eller vill sälja sina slakt lamm till slakieriet så bör man kanske ta en större ras..

:-[
Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

Lasse Lucidor

• Skåne
Tack för alla svar
« Svar #11 skrivet: 04 okt-08 kl 11:19 »
 Då tror jag det går fint med åsenfår, de var riktigt fina och trevliga, o som sagt ullen med /LASSE

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
På ett 18 kg lamm kan du räkna med att få en slaktkropp på drygt 7 kg men då är minst en tredjedel av det skelett.

4,5 kg kött....  :-\
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

gimskogen

• gimskogen.se
de jag känner med åsen får har oftast slaktvikter på ca 15 kg...  då väger de ju över 30 kg levande vikt...

skulle man ha några lamm som är väldigt små kan man ju spara dem som jag skrev ovan.

hur ofta styckar man lamm benfritt??? de gör iallafall inte jag... :-[  benen ger ju god smak till grytor o buljong..

Alla kanske inte vill ha jättestora stekar...

Har man frågor om åsenfåren så kontakta genbanksansvarig i allmogefårsföreningen hon har stor erfarenhet av just dessa får o kan svara på allafrågor..
du hittar hennes adress o tel på www.allomgefar.se - under genbank
 ;)
Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

Dela detta:

* Inloggade just nu

471 gäster, 1 användare
eremit1

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen!
/Gabriella S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser