Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Sjukt lamm på gräsmattan  (läst 8263 gånger)

Henning

SV: Sjukt lamm på gräsmattan
« Svar #20 skrivet: 01 okt-08 kl 19:11 »
Frijoff, du skrev inte gammalt lammet är eller vilken ras det är. Det har stor betydelse när ska ha en sannolikhetsdiagnos.

Symtom på selenbrist är mycket ovanligt efter 2-3 månaders ålder. 40 grader är feber på ett 4 månaders lamm. den högre siffran gäller nyfödda.

Flera prydnadsbuskar är giftiga och kan mystiska symtom.

Håll oss informerade om hur det går

Oskarsgården

• Oskarsgårdens Lantrasfarm
    • Oskarsgården
« Svar #21 skrivet: 01 okt-08 kl 19:19 »
Okej, men det finns alltså inga risker med att ge dem Selen + E vitamin dagligen året om, ingen risk att de får för mycket typ? Och hur mycket är lagom,på förpackningen jag har står enbart dosering för häst  :-\

Kimma.. på 25kgs säcken med E-vitamin / Selen står doseringen för de flesta djurslag..
Har tyvärr glömt under sommaren hur mycket det var.. tror mig minnas 1 mått / 5 får.. men om du kommer in på Granngården kan du läsa på säcken där..
Vi har Australian Sheperd, Golden Retriever, Border Colie. Linderödssvin med Genbank, Gotlandskaniner med Genbank,
Skånska Blommehöns, Japanska vaktlar, Ankor, Gutefår, Shropshire och korsningstackor. Vill ha fjällnära dikor.

Fritjoff

« Svar #22 skrivet: 01 okt-08 kl 19:45 »
Frijoff, du skrev inte gammalt lammet är eller vilken ras det är. Det har stor betydelse när ska ha en sannolikhetsdiagnos.

Symtom på selenbrist är mycket ovanligt efter 2-3 månaders ålder. 40 grader är feber på ett 4 månaders lamm. den högre siffran gäller nyfödda.

Flera prydnadsbuskar är giftiga och kan mystiska symtom.

Håll oss informerade om hur det går

Ja det har du rätt i..! Den är väl en 5 månader iaf.  Ras vet jag inte säkert. Vi har korsningar på finull, leicester och shropshire. Denna är inte en shropshire, det ser jag - så någon av dom andra två, eller en korsning.

Jag stängde in dom så att dom inte kom åt buskar eller rabatter. Det var en jasmin buske som dom käkade upp i princip. En nypon buske som dom åt upp och sedan fastnade i  ::). Nu när jag skriver detta kommer jag på att det var en blom potta som dom hade tillgång till. Det var två olika blommor i den och allt är uppätet. Vet faktiskt inte vad som var planterat där... Måste kolla med frugan.

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #23 skrivet: 01 okt-08 kl 20:29 »
Kimma.. på 25kgs säcken med E-vitamin / Selen står doseringen för de flesta djurslag..
Har tyvärr glömt under sommaren hur mycket det var.. tror mig minnas 1 mått / 5 får.. men om du kommer in på Granngården kan du läsa på säcken där..

Ska kolla nästa gång jag är på granngården. Jag köper själv 1kg´s spann på hästavdelningen på City gross och där står enbart till häst.  :-\
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
SV: Sjukt lamm
« Svar #24 skrivet: 05 okt-08 kl 03:34 »
Nu ligger hon i en box i stallet, på halm, med hö och vi får vänta och se antar jag.

Hur har det gått för lammet ?
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Fritjoff

« Svar #25 skrivet: 05 okt-08 kl 08:46 »
Inte så bra tyvärr. Efter 5 dagars boxvila och antibiotika så har hon inte förbättrats. Nu ligger hon ner och har slutat dricka. Så det ser ut som det blir nödslakt idag. Svårt, den där gränsen... Låta dom försöka klara sig eller djurplågeri.

Hon har fått tillskott, lamm näring, antibiotika, smärtstillande o febernedsättande varje dag. Sen hon slutade dricka så har vi gett henne vatten med vattenflaska och hon får i sig det.

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
SV: Sjukt lamm
« Svar #26 skrivet: 05 okt-08 kl 11:15 »
Det var tråkigt  :-\

Men inte ska du väl slakta henne, du menar avliva va  ;)
(efter 5 dagar på pencillin så...)
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

hustran

« Svar #27 skrivet: 05 okt-08 kl 11:18 »
Kan det inte vara ngt. med vomfloran? Hon är för gammal att ge lammnäring, eller hur?

Fritjoff

« Svar #28 skrivet: 05 okt-08 kl 14:21 »
Ja. Javisst. Jag menade avliva.. Äter inget djur som är sjukt eller dött av okänd sjukdom.

Hustran: Jo, men jag hade ett paket med en näring och lamm "tonic" mix, med hela spektrat av vitaminer och aminosyror - ifall det var brist på nån utav dom.

Jag tittade till henne nu, och för första gången på flera dagar har hon ätit hö och druckit rejält med vatten! Ser fortfarande hängig ut, men det är ett bra tecken. "Skjuter" upp avlivningen lite till.

Fritjoff

« Svar #29 skrivet: 07 okt-08 kl 18:16 »
Snabb uppdatering. Skakandet och slemmet försvann helt i går. Hon är nu uppe rätt ofta, intesserad av mat och äter både hö och betfor. Trött och hängig. Febern borta.

Fritjoff

« Svar #30 skrivet: 14 okt-08 kl 13:26 »
Nu en vecka senare så är hon "normal" igen.  Hon äter och är glad. Alla symptomer har varit borta i en vecka.

Det enda som är abnormalt är att hon håller nacken lite snett. Det gör inte ont när man klämmer på henne, men det känns som det är en  förhårdnad på nacken?

Birgit

« Svar #31 skrivet: 14 okt-08 kl 13:45 »
Höll hon huvudet snett och hängigt när hon var dålig? I s fall har hon nog lite "nackspärr". Kan rätta till sig, men tror säker att massage osv kan hjälpa till.

Ulla Krull

« Svar #32 skrivet: 14 okt-08 kl 20:18 »
Kan det ha varit Listeria?

Fritjoff

« Svar #33 skrivet: 12 nov-08 kl 20:15 »
Missade visst dom senaste svaren.. En sista uppdatering på lammet i fråga iaf. Helt normal nu, inga nackproblem. Pigg o glad. Hon har nu undsluppit bödelns yxa (nåja, min slaktpistol) och kommer bli ett vallhunds-träningsfår över vintern.

ulfg

« Svar #34 skrivet: 13 nov-08 kl 08:50 »
Väldigt roligt att lammet klarade sig. Gratulerar. En veterinär sade till mig att får är tuffa djur.
Tacklar de av så är de oftast väldigt sjuka och veterinären har ont om tid för att hinna sätta in åtgärd. Tycker faktiskt i efterhand att det låter som att djuret var förgiftat av något från trädgården. Det är väldigt många blommor och växter i trädgårdar som är kraftigt giftiga.
Mångsysslare med 12 gutefår norr om Varberg.

Dela detta:

* Inloggade just nu

559 gäster, 1 användare
beekeepern

* Forum

* Om tidningen Åter

- Supernöjd med den nya tidningen! Ska fixa ny betalning nu så vi har täckt upp det kommande året, ser fram emot att bygga upp ett litet bibliotek av tidningarna. :) Och maken är ivrig att få testa på ölbryggandet som finns med i senaste numret.. :P
/Maria Örni

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser