Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Råtta i hönshuset?!  (läst 1212 gånger)

Ce

Råtta i hönshuset?!
« skrivet: 30 sep-08 kl 09:59 »
Igår kväll mötte jag en råtta som hoppade ut genom hönsluckan när jag skulle stänga den!
Vad gör jag nu? Jag bor i tättbebyggt område och har inga vapen:-) Råttfällor kan jag skaffa, men hur sätter jag dem så att varken hönsen, grannens katt eller granndagisets barn gör illa sig?
Bort från mitt hönshus ska denna (och kanske några systrar och bröder till den) även om jag inte kan utrota stadsråttorna...

//CE
Åsbohöns(genbank) i Södra Stockholm - tupp och 7 hönor

Lycka

• Ångermanland
SV: Råtta i hönshuset?!
« Svar #1 skrivet: 30 sep-08 kl 10:12 »
Min en jobbarkompis fick sluta med sina höns pga råttor.
Hur de än bar sig åt så gick de inte att utrota.
Hennes Brahmor hade bitmärken på benen.
Hon har två katter.
Grannen har också bekymmer med råttor.
Måtte jag bara slippa dem.
Hedemorahöns

Taggis

• vänner
« Svar #2 skrivet: 30 sep-08 kl 10:43 »
Kanske en slagfälla kan vara nåt( jag menar en sån dom går in i & stängs bakom när dom är inne) ?Den kan man ju ställa så att bara råttan kommer dit.Vi fick låna en sån av en granne engång & den var bra.
Vi har våra super katter som annars håller rent runt omkring här hemma  :-*,vill inte använda gift då jag inte vill riskera att våra djur får i sej det .
Bor på landet med man & barn samt katter,hund,höns,ankor,får

yrhönan

• Lökshus
« Svar #3 skrivet: 30 sep-08 kl 13:17 »
Köp en betestation och lägg gift i den. Då kan inga andra djur än möss och råttor komma åt giftet. Finns bra på Granngården och liknande ställen.
/håller genbanksanslutna blommehöns.

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #4 skrivet: 30 sep-08 kl 13:47 »
Igår kväll mötte jag en råtta som hoppade ut genom hönsluckan när jag skulle stänga den!
Vad gör jag nu? Jag bor i tättbebyggt område och har inga vapen:-) Råttfällor kan jag skaffa, men hur sätter jag dem så att varken hönsen, grannens katt eller granndagisets barn gör illa sig?
Bort från mitt hönshus ska denna (och kanske några systrar och bröder till den) även om jag inte kan utrota stadsråttorna...

//CE
Skaffa katter :)
www.livlinan.be har ju massor som söker hem .
Jag har 5 katter o aldrig råttor el möss .
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Ce

« Svar #5 skrivet: 30 sep-08 kl 14:42 »
Undrar just om vanliga katter tar stadsråttor - de är stora! Många av grannarna har katter som går hos oss, så tyvärr tror jag inte det hjälper att jag skaffar egna! Även om jag gillar den lösningen - klart miljövänlig!
Åsbohöns(genbank) i Södra Stockholm - tupp och 7 hönor

AnnikaE

• Södermanland
« Svar #6 skrivet: 30 sep-08 kl 18:58 »
Undrar just om vanliga katter tar stadsråttor - de är stora! Många av grannarna har katter som går hos oss, så tyvärr tror jag inte det hjälper att jag skaffar egna! Även om jag gillar den lösningen - klart miljövänlig!
Jag har oxså fått in bestarna i hönshuset, de ser ut som takråttor. det är rena rama resturangen för de. Vi försöker att skjuta de med luftgevär men de är så snabba./Annika.E
Trio med Ostfriesiska möwen höns ( Tysklant höns). 2 Katter . Har haft höns sen -04.

fjäderfän

« Svar #7 skrivet: 30 sep-08 kl 19:01 »
rått gifft i mängder funkar det fick vi ta till nu när katterna inte tar asen.
sambo har 2 barn Tindra och Mio.  4hästar och 4katter

Prosit

• Södermanland
« Svar #8 skrivet: 30 sep-08 kl 22:11 »
Det är väl det vanliga - ta bort automaterna och ge bara mat som de äter upp på en kvart. Kan du stänga in kycklingar i en råttsäker bur med mat så är ju det bra :-\ Inte så kul för kycklingarna men förhoppningsvis tillfälligt.

Ring antisimex eller vad de heter. De är ju väldigt bra. De kanske kan hitta hål.

Lycka till!
Har sex hönor i lekstugan mitt i villakvarteren i Stockholm. Har nu äntligen skaffat hund och hönorna har hamnat på undantag.

Dela detta:

* Inloggade just nu

716 gäster, 3 användare
ärt, Clara S, Victor Rangner

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser