Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Smörblommor, gräs och kaniner, hur ska vi göra?  (läst 3945 gånger)

LM

• Föder upp gotlandskaniner i genbank.
    • Närke
    • Kaninhålan
Smörblommor, gräs och kaniner, hur ska vi göra?
« skrivet: 28 sep-08 kl 11:36 »
Hej!
Hoppas jag kan få några tips och råd.  :)
Har tidigare ställt frågan på odlingssidan men inte fått något svar.

Det är så att vi har smörblommor i gräsmattan i en "befintlig" rastgård där vi nästa säsong vill ha kaniner.
Smörblommor och kaniner går ju inget bra ihop så...hur får vi bort smörblommorna?

Gräva upp dom en och en och hoppas att man får med allt...känns lite osäkert, för tänk om något blir kvar. Men det kanske är det enda/bästa alternativet?
Måste man gräva djupt/brett för att få bort en "planta"?

Något ogräsmedel?...Känns inte heller helt säkert och bra.

Gräva upp hela gräsmattan och så om den...puh, mycket jobb och inget gräs på länge.

Om man ska så gräs till kaniner, vilken sorts gräsfrö är bäst att använda?

« Senast ändrad: 28 sep-08 kl 11:38 av LM »
Gotlandskaniner, genbank.

Naturen

SV: Smörblommor, gräs och kaniner, hur ska vi göra?
« Svar #1 skrivet: 28 sep-08 kl 12:24 »
Hej..
du kan ju pröva att kalka, vet att just smörblomma ratar just kalk, och sen vill den ju ha det fucktigt om fötterna kanske är det lämpligt att vända jorden och passa då på att kalka, ha gärna i mull för att få struktur på jorden..Lycka till.
Är en trevlig tjej med katter, hund och hästar, bor i natursköna Orsa Norra Dalarna

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #2 skrivet: 28 sep-08 kl 16:25 »
Vet ju inte hur mycket smörblommor du har, men... om det är som i en vanlig gräsmatta behöver du inte göra så mycket. Smörblommor är svagt giftiga, retar slemhinnorna. Kaninerna brukar strunta i att äta dem - oftast  :P
Landsflykting i storstan...

Meissner

« Svar #3 skrivet: 30 sep-08 kl 12:11 »
Kaninerna äter dom oftast inte. Har du jättemycket kanske du kan plocka bort dem, kaninerna äter ju mest det som är ovan jord, så plocka en bukett och ta in, så blir du av med några. =)
Meissners Kaningård: www.meissners.se
Kontakt: anna@meissners.se

LM

• Föder upp gotlandskaniner i genbank.
    • Närke
    • Kaninhålan
« Svar #4 skrivet: 30 sep-08 kl 15:09 »
Jag läste detta i en skötselbroschyr från föreningen Gotlandskaninen:
"Du måste dock undvika ranunkelväxter, där de vanligaste är smörblommor. De innehåller ett nervgift som bl.a. förorsakar förlamningssymptom på i synnerhet unga kaniner. I vilt tillstånd äter inte kaniner växter som är giftiga, men när de är hänvisade till en bur och är uthungrade och får gräs som innehåller ranunkelväxter t.ex. smörblommor slinker även det giftiga ner i magen."

Jag blev orolig, förlamningssymptom låter ju allvarligt.

Jag kommer att kalka, tack för tipset! Och sedan gräva upp de jag ser.
Sedan hoppas jag att de håller sig ifrån de smörblommor som jag ev. missar.

Tack för alla svar!  :)
Gotlandskaniner, genbank.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 30 sep-08 kl 16:11 »
Har lite svårt att se varför kaniner som bor i en bur skulle vara uthungrade; en bättre rekommendation borde i så fall vara att ge dem tillräckligt med föda. När våra kaniner får färskt gräs sorterar vi inte bort någonting. Det gör de själva.

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #6 skrivet: 30 sep-08 kl 16:14 »
Hm... förlamningar har ju diskuterats i en annan tråd. De förlamningar som jag råkat ut för kan i vilket fall varken härledas till smörblommor eller coccider.
Landsflykting i storstan...

Dela detta:

* Inloggade just nu

649 gäster, 3 användare
KJE, Själv är bäste dräng, Hantverkare92

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser