Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Avläggare tidigt i Vår (2009)  (läst 34856 gånger)

Sten-Åke Lindell

• Gäst
SV: Avläggare tidigt i Vår (2009)
« Svar #220 skrivet: 01 sep-09 kl 11:28 »
Är vdet den här rysliga mekkapären ni pratar om?  225 sek/st som hittat ....
http://www.mamut.net/SBIO/100043.jpg

Daniel Pettersson

• Göteborg
« Svar #221 skrivet: 01 sep-09 kl 11:50 »
mjo det är den, jag tänker bygga en egen sån som Amerikanerna använder
Google wave "daniel.petterssonswe@googlewave.com" wave on me

Georgisten

• Mest biodlare, men mycket annat också.
    • Östergötland
    • Östgöta Honung - förädlad nektar från Östergötlands flora
« Svar #222 skrivet: 01 sep-09 kl 12:18 »
En rejäl avläggare eller ett bipaket kostar 1000:- + moms, då ingår drottning.
Bara drottningar kostar 350:- + moms.

Ah, inget materiel alltså. Vad skulle du ta om du skickade med ramar och låda också? Tar ju lite tid att spika, tråda och vaxa ramar liksom och att köpa materielet osv. kostar ju. Måste man ju ta rätt mycket extra för väl?
Ingen enskild människa kan hävda att den äger jorden, inget enskild människa eller kollektiv kan hävda att de äger andra människor.

wictor

« Svar #223 skrivet: 01 sep-09 kl 21:43 »
När jag säljer avläggare så ingår ju ramarna. Paketbin har ju den fördelen att alla ramformat passar, bara att hälla ner i kupan.

Jag gjorde några avläggare häromveckan med paketbin och stationsparade drottningar, det tycker jag är säkraste sättet att tillsätta dem. De är för dyrbara att bara tillsätta i ett vanligt samhälle där man nyper den gamla och hänger in en ny.

Sådana avläggare med paketbin lyckas alltid. Foder och så efter en vecka så har hon sprungit och värpt fullt i fyra-fem ramar, och det fortsätter hon med hela september och en bra bit in i oktober, ibland november. Det har aldrig misslyckats. Full styrka till våren.

De jag då vill odla efter håller jag snålt, plockar bort yngelramar hela tiden så de aldrig blir starka, samtidigt får hon bara ett par-tre ramar att värpa i. Ger fina drottningar vid odlingen, när hon inte lägger så många ägg per dag blir varje ägg mer välmatat till larvens fördel.

Georgisten

• Östergötland
« Svar #224 skrivet: 02 sep-09 kl 08:06 »
När jag säljer avläggare så ingår ju ramarna. Paketbin har ju den fördelen att alla ramformat passar, bara att hälla ner i kupan.

Jag gjorde några avläggare häromveckan med paketbin och stationsparade drottningar, det tycker jag är säkraste sättet att tillsätta dem. De är för dyrbara att bara tillsätta i ett vanligt samhälle där man nyper den gamla och hänger in en ny.

Sådana avläggare med paketbin lyckas alltid. Foder och så efter en vecka så har hon sprungit och värpt fullt i fyra-fem ramar, och det fortsätter hon med hela september och en bra bit in i oktober, ibland november. Det har aldrig misslyckats. Full styrka till våren.

De jag då vill odla efter håller jag snålt, plockar bort yngelramar hela tiden så de aldrig blir starka, samtidigt får hon bara ett par-tre ramar att värpa i. Ger fina drottningar vid odlingen, när hon inte lägger så många ägg per dag blir varje ägg mer välmatat till larvens fördel.

Ska jag skicka med ramar eller multibox vill jag nog ha 1250 isf... om de inte ger tillbaka ramarna och boxen. 350kr + moms kommer nog mina drottningar att ligga på nästa år när skatteverket ska få lägga sig i. :)

Så du fodrar då paketbiavläggaren ända in i oktober? Fräsigt! En elegant förlängning av säsongen måste jag säga! Det ska jag köra på nästa år! Dig får man alltid bra svar av! :)
Ingen enskild människa kan hävda att den äger jorden, inget enskild människa eller kollektiv kan hävda att de äger andra människor.

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #225 skrivet: 02 sep-09 kl 08:15 »
Drottningtillsättning till små avläggare, paketbin eller vad det nu är har sällan klickat när jag varit med.
Det är nästan säkrare att göra en liten avläggare och tillsätta nya drottningen i den och låta den jobba några dagar medan samhället som skulle ha haft nya drottningen blir vicelöst samma tid. Sedan kan man förena avläggaren med samhället.
Köper man 10 st svindyra drottningar vill man lixom ha 100% utfall!

wictor

« Svar #226 skrivet: 02 sep-09 kl 08:25 »
Ska jag skicka med ramar eller multibox vill jag nog ha 1250 isf... om de inte ger tillbaka ramarna och boxen. 350kr + moms kommer nog mina drottningar att ligga på nästa år när skatteverket ska få lägga sig i. :)

Ramar räknar jag inget pris på, det blir alltid över ett antal... Men när jag sålt paketbin vill jag givetvis ha tillbaka multiboxen.

Och ditt drottningpris verkar rimligt, för en hemmaparad bruksdrottning. Fraktar man iväg några stycken ut på nån ö för stationsparning skall man ha minst det dubbla. Å andra sidan behöver man inte frakta iväg speciellt många, bättre att stationspara ett fåtal och sedan odla själv hemma efter de bästa. Det gör ju inget om de stationsparade får producera mycket drönare också, det gör det hela lite bättre med hemmaparningen. Och gör man detta år efter år efter år så får man ju en god stam härhemma också. Riktigt usla samhällen kan man lägga ett spärrgaller under så dessa drönare inte slipper ut och sprider sin oönskade säd...

Daniel Pettersson

• Göteborg
« Svar #227 skrivet: 02 sep-09 kl 11:21 »
All hail wictor :)

Mycket bra insikter och kunskap från den herren :)

Ger du dem någon pollen ersättning wictor?
Google wave "daniel.petterssonswe@googlewave.com" wave on me

wictor

« Svar #228 skrivet: 02 sep-09 kl 15:55 »
Ger du dem någon pollen ersättning wictor?

Pollenersättning (sojamjöl) ger jag bara till riktigt tidiga avläggare, om jag någon enstaka gång gör några sådana - eller till svaga vårsamhällen som jag stödfodrar lite. Den lättaste avläggaren tycker jag är dragbiavläggaren, och då får de in sitt pollen ändå den naturliga vägen. Och så här på hösten brukar de ändå ha så gott om pollen, är det något samhälle som mot förmodan skulle sakna så är det bara att lyfta över ett par ramar från nåt annat samhälle.

Sen finns det ju några genvägar. T.ex att kvickt öka upp svaga samhällen på sensommaren när det ändå knappast kommer in nån honung. Låt helt enkelt ett svagt och ett starkt samhälle byta plats. Inte här heller behövs det någon pollenersättning.

ersam

• -
« Svar #229 skrivet: 02 sep-09 kl 22:23 »
Sen finns det ju några genvägar. T.ex att kvickt öka upp svaga samhällen på sensommaren när det ändå knappast kommer in nån honung. Låt helt enkelt ett svagt och ett starkt samhälle byta plats. Inte här heller behövs det någon pollenersättning.

Detta har jag funderat en del på - blir det inte slagsmål då fel bin kommer till fel kupa. Har man en svag avläggare finns det då inte risk att de tom. tar ihjäl drottningen?

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #230 skrivet: 07 sep-09 kl 20:43 »
Puh ja ... i avdelningen Ljugarbänken läste jag en hopplös tidig morgon om drömmar i flera timmar .. kunde inte sova.

Någon drömde snuskdrömmar och då skrev jag ...

Japp! Biodlare drömmer om B-kupor ... och jag blev jätte iggad!

wictor

« Svar #231 skrivet: 07 sep-09 kl 21:14 »
Detta har jag funderat en del på - blir det inte slagsmål då fel bin kommer till fel kupa. Har man en svag avläggare finns det då inte risk att de tom. tar ihjäl drottningen?

Nej, det har jag aldrig varit med om. Fullastade dragbin är alltid välkomna. Har senast gjort detta på 5-6 avläggare i andra halvan av augusti, har gått jättebra. Det är bra om platsbytet sker på morgonen-förmiddagen. Det enda man kan behöva tänka på är det andra samhället, det som förlorar sina dragbin. Har de inte mycket foder i kupan kan det faktiskt bli lite svält, bra att börja invintra samtidigt så de får foder. Men nån vecka senare har de ju dragbin igen..
Ofta har givarsamhället gott om yngel, så det blir inga problem med vinterbin där.
Mottagarsamhället kommer att få igång en rejäl yngelsättning, att det dras in nektar och pollen triggar igång drottningen ordentligt till äggläggning, så får man några rejäla generationer vinterbin även där.

Slagsmål startas ju av vaktbin som försvarar sin kupa. Lite klena avläggare har knappast vaktbin, så det händer ju liksom inget.

Däremot kan det ju bli slagsmål om det startar ett gigantiskt röveri, men det är ju en annan sak, oftast är det biodlarens fel. Skattning vid fel tidpunkt på dagen, t.ex är nog den vanligaste orsaken. Eller att man börjar ge foder för tidigt på dagen, foder skall ges kallt och helst kvällstid.

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #232 skrivet: 22 sep-09 kl 20:46 »
1 år med alternativ.nu, 1 år med biodling på hjärnan.

Det har hänt mycket på ett år.

Georgisten

• Östergötland
« Svar #233 skrivet: 28 sep-09 kl 18:57 »
Jag inväntar svar där!

Ja man använder dessa metoder i undervisningen!

Här finns mera att läsa.
http://www.knology.net/~k4vb/CKB%20articles%20only.htm

Den senaste artikeln från 2006. Man har alltså hållit på med studier i över 10 år! Jag väntar på svar om fiktiva resultat i siffror etc som man frågar efter.
http://www.knology.net/~k4vb/ABJ%20Copies/BC%20May%202006.pdf

Har du fått något svar än? :)

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #234 skrivet: 28 sep-09 kl 19:02 »
Det varierar lite år från år beroende på var man bor så klart!

Tabell för Nektarinventering (BT 10/09).

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #235 skrivet: 28 sep-09 kl 19:05 »
Jag har fått en tabell som finns någonstans här i röran med ett i stort intetsägande svar. Man har inte heller kommenterat det på forumet, men man svarar sällan icke-amrisar har jag märkt.

Georgisten

• Östergötland
« Svar #236 skrivet: 28 sep-09 kl 19:32 »
Ok, synd! Hade varit intressant att höra deras erfarenheter av CB/NM. :)

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #237 skrivet: 28 sep-09 kl 19:57 »
Jag har skrivit igen och kommer själv att använda CB/NM nästa år.

eriks

• -
    • www.sundmansmide.se
« Svar #238 skrivet: 27 dec-09 kl 17:54 »
letar avläggare med kupa till våren 2010.
har någon till salu?

edit: östergötland
« Senast ändrad: 28 dec-09 kl 10:34 av eriks »

Gideon i Roslagen

« Svar #239 skrivet: 27 dec-09 kl 19:59 »
Berätta var ni bor när ni letar efter bin!!

Gideon

Dela detta:

* Inloggade just nu

493 gäster, 1 användare
Karlsdotter

* Forum

* Om tidningen Åter

- Rotade fram denna då ja nyss fått barn. Bra förklarat i "från tröja till blöja" som sagt.. gott o blandat!!!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser