Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Efterlyser Bush-huhn  (läst 2354 gånger)

Basjkirlisa

• basjkirhast.se
Efterlyser Bush-huhn
« skrivet: 27 sep-08 kl 18:56 »
Är det någon som har höns av rasen Bush-huhn ("indianhöns")? Jag hade sådana förr och saknar dem! Underbara små bruna höns som lade små, turkosa ägg och var otroligt bra mödrar. Den påminner lite om Araucana i färg och form (förutom att den har stjärt och är mycket mindre). Tupparna har en lång vacker stjärt och brukar vara lite mer färggranna än hönorna. Min sista Bush-huhnhöna dog för några månader sedan (ca 11 år gammal)  :(

Vet någon vilken ras jag menar? Den kanske har andra namn också, men Bush-huhn är det namnet jag känner till.
Bor i nordöstra Småland. Hästjej sen barnsben och föder upp ryska basjkirhästar. Har också höns av raserna Blomme och Isbar samt Gotlandskaniner. Två hundar, en katt samt jakt- och fiskeintresserad sambo.

Ronny

• Skåne
SV: Efterlyser Bush-huhn
« Svar #1 skrivet: 28 sep-08 kl 00:24 »
Tysk buschhûhn är en fabel, i paritet med Olaus Magnus grip.
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

SFK

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 28 sep-08 kl 12:18 »
Är det Djungelhöns du menar?   ???

Basjkirlisa

• basjkirhast.se
« Svar #3 skrivet: 28 sep-08 kl 18:49 »
Jag tror att det namnet jag har fått lära mig, Bush-huhn, är skapat av den tysk som tog dem hit till Sverige, förmodligen inspirerat av fabeln då? Jag fick mina av några dåvarande vänner, men de visste inte mycket om ursprunget. Man kan säkert jämföra dem med djungelhöns, då de är Sydamerikanska och väldigt "ursprungliga" i typen, men riktiga Djungelhöns är de nog inte, utan någon förädlad variant. Jag har nu fått tips om var de finns (och kunde i samma stund dra mig till minnes att jag faktiskt hade hört att de fanns just där!) Tack för tipset!

Kunde vara kul att höra om andra har erfarenhet av denna typ av höns.
Bor i nordöstra Småland. Hästjej sen barnsben och föder upp ryska basjkirhästar. Har också höns av raserna Blomme och Isbar samt Gotlandskaniner. Två hundar, en katt samt jakt- och fiskeintresserad sambo.

Sirpa

• -
SV: Bush-huhn?
« Svar #4 skrivet: 03 okt-08 kl 00:44 »
Bush-huhn..
Är det någon slags blandrasmix höna eller ???
Höns och Liljor i min trädgård.

ivigtut

• Ett leende och ett vänligt ord kan göra någon glad
« Svar #5 skrivet: 11 okt-08 kl 14:13 »
Hej Basjkirlisa har du hittat några Bush-huhn?

Basjkirlisa

• basjkirhast.se
« Svar #6 skrivet: 21 okt-08 kl 18:53 »
Vet var det finns sådana nu, men väntar nog till våren med att försöka skaffa egna igen. Tack för alla svar! Hönshuset är just nu fullt av unghöns av Blomme och Isbar, kläckta i sommar och som förväntas ta över äggproduktionen från de gamla och trötta snart! Många ägg blir det förhoppningsvis...

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
SV: Bush-huhn?
« Svar #7 skrivet: 12 nov-08 kl 00:03 »
Bush-huhn.. Är det någon slags blandrasmix höna eller ???

En treraskorsning mellan TyskDvärghöna/Sonneratshöna/Bankiva/
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Dela detta:

* Inloggade just nu

433 gäster, 2 användare
Nina W, Tur-Johan

* Forum

* Om tidningen Åter

- Förvånansvärt väl sammansatt och innehållsrik tidning! Kanske är det just för att den är skriven av entusiaster, inte professionella skribenter, som den andas så mycket glädje och inspiration.
/Jeuce

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser