Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vill ju ha kaniner...men....peppning tack!  (läst 1316 gånger)

Bluelady

• Dalarna
    • Mitt sekelskifteshus
Vill ju ha kaniner...men....peppning tack!
« skrivet: 27 sep-08 kl 12:45 »
Hej alla kaninfrälsta!

Jag vet inte hur länge jag gått och tänkt på att skaffa kaniner...men det faller alltid på något.
Vad jag skulle vilja ha är kaninuppfödning, helst Gotlandskanin, till mat, trevnad, (många barn på gården stundtals, tex) m.m.

Men, vad jag inte vill är att de alltid ska behöva vara i bur, har funderat på att göra en större "hage" i stallet där man kan få kela med dem på vintern,(men hästarna bor där också då) samt uteburar med tillhörande hagar på sommaren.

Man så är det slakten, hur går ni tillväga och var är ni, vad har ni för praktiska grejer? För ska jag ha kaniner så måste jag absolut kunna slakta dem själv, tycker jag.

Tar ni tillvara skinnet?

Hur ser era avelsplaner ut? Hur många avelsdjur kan vara lagom för att det ska bli lite kött under året (två personer) har som synes även höns och getter.

Ja, jag behöver lite peppning och glada tillrop tror jag ::), för att komma till skott någongång, men samtidigt få höra lite om både det trevliga och det som är nackdelen, med kaniner.

(Jag funderar dessutom på ankor och bin förutom de djur jag har.....det bästa med detta forum är att man kan snurra och vrida på tankar hit och dit, och läsa om alla olika djur och därigenom få till sig en massa kunskap som inte går att läsa sig till i böcker, innan man skaffar sig djuren! :D)

« Senast ändrad: 27 sep-08 kl 13:00 av Bluelady »
Islandshästar, Blekingeanka och Hedemorahöns i genbank, Bichon Bolognese och bondkatter.
Ekologisk gård med turridning, odling och framåtskridande självhushållning.
Skriver blogg om alltihop och om renoveringen av ett sekelskifteshus.

mli79

• Skåne
SV: Vill ju ha kaniner...men....peppning tack!
« Svar #1 skrivet: 27 sep-08 kl 18:02 »

Jag är långt ifrån en expert i området (har bara två BJ hemma) och har dessutom ingen produktion. MEN jag förstår vad du menar med det att du inte vill ha kaniner i burar. Jag har funderat och vridit på många alternativ men hos oss är det en nödvändighet att ha tak på hagen för att skydda kaninerna mot vilt och ffa våra mördarkatter.  Vi löste det hela så att vi byggde en hage, ca 5 * 6 meter med en takhöjd i mitten på 2 meter. Sen byggde vi stommen som ett tält med sidor på ca 1 meter. Då är det helt OK att vara inne hos  kaninerna.  Just denna vinter bor kaninerna inne i en box i stallet, vi måste gräva ned nytt kraftigare nät i botten på hagen. Det räckte inte med att gräva ner nätet 25 cm ned på sidorna utan vi ska lägga in nät under gräsmattan i hela hagen.

Bor på gård med man, barn, hundar, katter, ponnys, ardenner,  gutefår, höns och minigrisar.

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #2 skrivet: 28 sep-08 kl 16:49 »
Men, vad jag inte vill är att de alltid ska behöva vara i bur, har funderat på att göra en större "hage" i stallet där man kan få kela med dem på vintern,(men hästarna bor där också då) samt uteburar med tillhörande hagar på sommaren.

Låter bra! Tänk bara på att du måste ha vuxna hanar för sig själva, annars slåss de. Ibland bråkar även vuxna honor, så fixa någon extra plats att ha eventuella bråkstakar.

Man så är det slakten, hur går ni tillväga och var är ni, vad har ni för praktiska grejer? För ska jag ha kaniner så måste jag absolut kunna slakta dem själv, tycker jag.

Finns kurs i slakt på Vreta, eller lär dig av någon jägare eller annan slaktkunnig i bekantskapskretsen. Det behövs inte så mycket utrustning. Något att bedöva med, en bra stickkniv och en sekatör, några slaktkrokar underlättar. Man kan hålla till utomhus... bra om det finns rinnande vatten.

Tar ni tillvara skinnet?

Japp! Om det inte är för tunt eller kaninen i fällning.

Hur ser era avelsplaner ut? Hur många avelsdjur kan vara lagom för att det ska bli lite kött under året (två personer) har som synes även höns och getter.

Det beror ju på hur mycket kanin ni vill äta  ;) Tänker ni sälja levande kaninungar också? Jag tycker att man alltid har för få kaniner  :P
Ni kan ju börja med ett avelspar och se hur ni trivs med djuren... Kanske spara honorna i första kullen och köpa in en ny hane?

Ja, jag behöver lite peppning och glada tillrop tror jag ::), för att komma till skott någongång, men samtidigt få höra lite om både det trevliga och det som är nackdelen, med kaniner.

Kaniner är supertrevliga, lättsamma djur  ;D
Nackdelen är att kaninungar dör lätt i diverse underliga magåkommor  :(  :-X
Landsflykting i storstan...

Bluelady

• Dalarna
    • Mitt sekelskifteshus
« Svar #3 skrivet: 28 sep-08 kl 18:59 »
Tack! just såna svar jag behöver....nu blir jag än mer sugen, men det krävs en del byggjobb först förstås.

Visst vore det bra om det gick att sälja levande ungar också. finns det efterfrågan?

Hur pass lätt är det att få tag i Gotlandskaniner?
Vill gärna också ha genbank. ;)

Islandshästar, Blekingeanka och Hedemorahöns i genbank, Bichon Bolognese och bondkatter.

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #4 skrivet: 28 sep-08 kl 19:28 »
Tack! just såna svar jag behöver....nu blir jag än mer sugen, men det krävs en del byggjobb först förstås.

Visst vore det bra om det gick att sälja levande ungar också. finns det efterfrågan?

Hur pass lätt är det att få tag i Gotlandskaniner?
Vill gärna också ha genbank. ;)

Efterfrågan på kaniner varierar, lättare att sälja på våren osv.  Finns många med gotlänningar som håller till på detta forum, sätt in en annons sen när det är dags  :)

Om du går med i föreningen gotlandskaninen redan nu, så får du en kanintidning, medlemslista och ett annonsblad (så kan du leta kaniner där också).
http://www.surf.to/gotlandskaninen
Hemsidan är inte uppdaterad (ny på gång har jag hört) men där finns kontaktpersoner osv.

Notcha

• Sörmlänning som älskar djur och natur.
    • Spårglädjens kennel
« Svar #5 skrivet: 28 sep-08 kl 19:33 »
Vi hargotlandskaninungar som söker hem om 2 veckor då de har hunnit bli 8 veckor.För mer information gå in på våran hemsida  ( http://www.spargladjen.se/)

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #6 skrivet: 28 sep-08 kl 19:34 »
Förresten, vart bor du Bluelady? Har en supermysig kaninpojke som jag gärna vill hitta en ägare till! Fast det är kanske lite tidigt? Nåja, han är i färgen havanna, 3 månader, rätt storväxt och mycket nyfiken  :)

Bluelady

• Dalarna
    • Mitt sekelskifteshus
« Svar #7 skrivet: 30 sep-08 kl 17:57 »
Dalarna....men som sagt, lite tidigt än ;)

Kerstin Linnea

« Svar #8 skrivet: 01 okt-08 kl 13:55 »
Hej alla,Jag har kaniner som än så länge förökar sig töntigt lätt :-[..
Men däremot så tycker jag att många honor utvecklar ett jävulskt temperament.....Dom sprutar fram ungar men e tjuriga som ....... ;)...Men jag har mina kelgrisar så får resten vara just produktionsdjur.... ::) ;D

Dela detta:

* Inloggade just nu

644 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser