Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Artikel: Så fångar jag matfisk  (läst 30662 gånger)

Satyo

  • Inlägg: 52
  • Ekolgisk bonde med bigård och lite av varje
    • Hälsingland
SV: Artikel: Så fångar jag matfisk
« Svar #20 skrivet: 19 dec-09 kl 04:19 »
Mycket av detta elände gjordes ju för mycket länge sedan. Folk ville ha möjlighet att fånga en gädda med mycket mat på och struntade helt enkelt i det bestånd som fanns där från början. Men dumheterna förekommer även idag. En bäck med ett gott bestånd av öring har här i närheten dämts upp och torrlagts vintertid för att man behöver vatten till en snökanon.
Vilken bäck är det?
Annmäl det till länstyrelsen. Eller börja med att tala personen i fråga rill rätta, men jag tror det har föga hjälp. Han/ företaget kanske har tillstånd, för det måste han ha? Ställ frågan. Annars är det bara att gå vidare till myndigheter eller pressen. För agerar du/vi inte så kommer giriga männsikor som struntar i naturvärden roffa åt sig altmer. Det är allas ansvar.

Satyo

  • Inlägg: 52
  • Ekolgisk bonde med bigård och lite av varje
    • Hälsingland
SV: Artikel: Så fångar jag matfisk
« Svar #21 skrivet: 19 dec-09 kl 04:39 »
Här fick man sänka vattennivån med 30 cm när man tog vatten från sjön. Enligt beslut från vattendomstolen.
Men eftersom kommunen ägde skidbacken så behövde man inte bry sig.
Sen såldes skidbacken till ett privat företag. Då vart det ett jäkla liv när man som vanligt sänkte vattennivån med 120 cm!
Nu har man minskat antalet backar som man får använda konstsnö i.
Det går att överklaga vattendomstolen och det går att anmäla kommunen. Men de säger nog att allmennyttan är större än naturvärdena. Det finns flera fall där viktig information försvunnit från vattendomstolens dator. Komunerna i Svearike har många dammar som är svartbyggen på sitt samvete. jag kallar det mygel och korupption.
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                     

LasseDalom

  • Inlägg: 1025
    • -
SV: Artikel: Så fångar jag matfisk
« Svar #22 skrivet: 27 dec-09 kl 22:09 »
Det är över tio år sedan det skedde, så nu känner jag mig inte så berörd. Bor i grannkommunen nu, med finare bäckar. En har t o m flodpärlmussla!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

330 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Helt underbar lektyr. Läser hemma hos en släkting och tycker de är så bra. Gott o blandat!
/Sanna H

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser