Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hygien vid slakt.....  (läst 1633 gånger)

villocksåha

• alltmellanhimmelåjord
    • -
Hygien vid slakt.....
« skrivet: 26 sep-08 kl 07:41 »
Hej åhå  alla
Har min funderingar om desinfektionsmedel vid rengöring,vad ska man ta när man inte vill använda utspädd Klorin?
Är lite anti mot denna gift,men jag är supernoga och rädd att det kryllar utav bakterier efter slakt,knivar, rakblad,sax,skärbräda.bord osv.
Kom med förslag ............

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
SV: Hygien vid slakt.....
« Svar #1 skrivet: 26 sep-08 kl 07:49 »
Hur menar du?

Rendiskade knivar och rent vatten under tiden duger gott om du ska äta köttet själv. Ska du sälja krävs ett godkänt slakteri med desinficeringsutrustning.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

villocksåha

• alltmellanhimmelåjord
    • -
« Svar #2 skrivet: 26 sep-08 kl 19:38 »
Äh,är nog för petig,men det känns bättre så.

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #3 skrivet: 26 sep-08 kl 21:32 »
Nr 1 är att hålla rent. Om jag minns rätt tar en vanlig handtvätt med tvål bort 90 % av bakterierna.

Förslag på desinfektionsmedel kan vara utspädd ättiksyra, utspädd väteperoxid,  70 % etanol, 50 % isopropanol, klorin, värma grejerna i ugnen (180 grader), koka dem, bränna av knivar etc.

Sedan är det ju så att de flesta bakteriebekämpande medel är gift på något sätt.

Edgar

Gösta

« Svar #4 skrivet: 26 sep-08 kl 21:59 »
Finns ett bra medel som heter PP77. Finns i välsorterade städföretag. Bra, billigt och effektivt.
Späder med vatten och torkar av ytorna.

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #5 skrivet: 01 okt-08 kl 10:51 »
Hej!

Läste för något år sedan en beskrivning från en kaningård i USA om hur man slaktar kaniner.

När man var klar med urtagning etc, så skulle slaktkroppen sänkas i kallt vatten försett med blekvätska, (ungefär detsamma som Klorin). Detta för att minska antalet bakterier på köttet.

Edgar

Solbakkenlias

• Solbakkenlias kaniner
« Svar #6 skrivet: 02 okt-08 kl 13:29 »
1 desiliter edik til 10 liter vatten , gjør samme nyette.  :D
Hilde Haakenstad
Glåmdak kaninforening
Norge

Dela detta:

* Inloggade just nu

619 gäster, 3 användare
KJE, torpjens, Anders Flix

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser