Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Äta gammal tupp?  (läst 8105 gånger)

Weasel

• Skåne
Äta gammal tupp?
« skrivet: 25 sep-08 kl 18:07 »
Hur gammal kan en tupp vara för att den fortfarande ska vara god att äta? Funderar på att ta bort vår gamla tupp, men tycker samtidigt att det är synd att bara kasta köttet. En stor tupp är det!
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

sonja på slätten

• Halland
SV: Äta gammal tupp?
« Svar #1 skrivet: 25 sep-08 kl 21:08 »

Jag undrar samma sak, i mitt fall beträffande 4-5 år gamla Sussexhönor på 3 kg.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #2 skrivet: 25 sep-08 kl 21:53 »
Om man mal köttet till färs så borde det gå att tugga på iallafall...
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Strajder

• Aspegården
« Svar #3 skrivet: 26 sep-08 kl 09:05 »
Konsten att koka höns är bortglömd. Har inte sett kokhöns i affär sedan jag var barn så jag blev glatt överraskad när jag såg några i Göteborgs saluhall. Från att varit långkoksmat för vardagen så har det blivit kulinarisk finess!

Tips på hur man kan använda kokhöns:
http://taffel.se/artiklar/kokhons-en-pulla-i-kastrullen
http://taffel.se/recept/konsten-att-koka-hons

Långkok innebär ofta att maten sköter sig själv och förutom tiden på spisen så är det snabbmat.

Weasel

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 26 sep-08 kl 16:04 »
Är det skillnad på att äta höna eller tupp..?
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

Vilse

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 28 sep-08 kl 08:25 »
Konsten att koka höns är bortglömd. Har inte sett kokhöns i affär sedan jag var barn så jag blev glatt överraskad när jag såg några i Göteborgs saluhall. Från att varit långkoksmat för vardagen så har det blivit kulinarisk finess!

Tips på hur man kan använda kokhöns:
http://taffel.se/artiklar/kokhons-en-pulla-i-kastrullen
http://taffel.se/recept/konsten-att-koka-hons

Långkok innebär ofta att maten sköter sig själv och förutom tiden på spisen så är det snabbmat.

allvarligt! finns det inte kokhoens i affaererna laengre??
koepte sist 1999, daa fanns det oeverallt,,om man inte var foersiktig naer man greppade en djupfryst kyckling saa kunde det vara et kokheons man hade koept.
laangkok med pepparkorn och loek och sen goera curry saas o ris!

Vurre

« Svar #6 skrivet: 28 sep-08 kl 11:42 »
Hur gammal kan en tupp vara för att den fortfarande ska vara god att äta? Funderar på att ta bort vår gamla tupp, men tycker samtidigt att det är synd att bara kasta köttet. En stor tupp är det!

Ditt problem är snarare att hitta en gryta som är stor nog. Plocka honom och låt honom hänga eller ligga i vatten till dan efter. Stoppa honom i grytan, lägg i soppgrönsaker (morot, purjo, rotselleri, persiljestjälkar o dyl) och koka upp. Skumma om det behövs. Salt och vitpepparkorn men inte för mycket salt för du vill kanske koka ihop buljongen senare. Låt sjuda, inte koka, i tre timmar eller tills tuppen är mör. Sen kan han kallna i buljongen eller ätas varm, vilket man behagar.

Är skinnet oskadat efter plockning kan du fylla honom. Äldre kokböcker har bra recept på fyllningar.
snus? vad är priset på en pris?

Strajder

• Aspegården
« Svar #7 skrivet: 28 sep-08 kl 12:00 »
Plocka honom och låt honom hänga eller ligga i vatten till dan efter.

Köttet ska snabbt kylas ner (riktigt kallt vatten). Bör därefter hängas torrt och luftigt (självklart fritt från flugor!) i 40 dygnsgrader för att inte vara seg som gummi. Dagen efter är alldeles för kort tid. Vid tio grader som det normalt är i källare och svalförråd ska de hänga fyra dagar (4*10=40).

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #8 skrivet: 28 sep-08 kl 15:36 »
Visst finns det kokhöns fortfarande, men det är ovanligt. Willys här i Helsingborg har kokhöns för en tjuga. Vet inte hur det är med andra Willysar. Kokhöns är underskattat.
« Senast ändrad: 28 sep-08 kl 15:38 av Kimma »
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

sonja på slätten

• Halland
« Svar #9 skrivet: 28 sep-08 kl 21:01 »

Men nog är det så att de kokhöns man kan köpa inte är mer än sådär två år gamla på sin höjd?
Mina hönor är 4-5 år. Någon som har erfarenhet av så gamla?
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Vurre

« Svar #10 skrivet: 28 sep-08 kl 21:31 »
Köttet ska snabbt kylas ner (riktigt kallt vatten). Bör därefter hängas torrt och luftigt (självklart fritt från flugor!) i 40 dygnsgrader för att inte vara seg som gummi. Dagen efter är alldeles för kort tid. Vid tio grader som det normalt är i källare och svalförråd ska de hänga fyra dagar (4*10=40).

Jag brukar låta dem svalna lite innan jag plockar dem. Men vete fan om det blir några 40 dygnsgrader. Å andra sidan har vi brukat sålla rätt bra bland hönsen så de har sällan blivit mer än fyra år.

Nä, slakta på torsdag och tillaga på fredag eller lördag, det funkar fint hos oss.

Seg som gummi? Alla gamla höns eller tuppar är sega om man inte sjuder dem länge nog. Men goda är de.
snus? vad är priset på en pris?

Manne

• Ljuset återvänder, pulsen stiger...
    • Södermanland
    • Hedlundarnas sida
« Svar #11 skrivet: 29 sep-08 kl 04:10 »
Köttet ska snabbt kylas ner (riktigt kallt vatten)..

Låt köttet SVALNA i lugn o ro !!
De 40 dygnsgraderna är viktiga tycker jag, då hinner en del muskelfibrer brytas ned och köttet blir mörare och smakar mer !

// Manne
Stolt Far, Make och Man.(och ibland RADIKALBÖG.)
med Brahmahöns och Irländska varghundar.
Boendes i Stockholm.

Strajder

• Aspegården
« Svar #12 skrivet: 29 sep-08 kl 08:10 »
Jag brukar låta dem svalna lite innan jag plockar dem. Men vete fan om det blir några 40 dygnsgrader.
Det är efter att de är plockade/flådda och urtagna som de ska "hänga".

Dela detta:

* Inloggade just nu

582 gäster, 1 användare
Karlsdotter

* Forum

* Om tidningen Åter

- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser