Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Snäll tupp?  (läst 4581 gånger)

Henrik Penrik Filivilivenrik

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
Snäll tupp?
« skrivet: 23 sep-08 kl 21:59 »
Hej!

Vi har fyra höns av rasen Lohman, som vi låter gå ute hela dagarna. Vi har en stor tomt precis intill skog och buskage, så de trivs ute. De håller sig i närheten av tomten och går in varje kväll. De är så pass tama att de springer efter en vart man än går (de tror väl att de ska få mat), men ej så tama att de låter sig vidröras (de backar undan om man prövar).

Nu till saken. Enbart för hönsens trevnads skull, skulle jag vilja skaffa en tupp till dem. Problemet är att tuppar alltid blir ilskna förr eller senare, vilket inte alls är bra då vi har tänk låta våra höns fortsätta gå ute och inte vill att någon tupp ska attackera folk som  går längs vägen. Då kom jag på följande: Vore inte en tupp av rasen silkeshöns perfekt? De är ju så små och fluffiga att ingen blir rädd för dem, och attackerar han vågar väl de flesta schasa bort honom.

Problemet är bara att jag inte är säker på att en sådan tupp passar ihop med Lohmanhöns, av flera skäl:

1) Lohman (som liknar urtypen för en höna) och silkeshöns är så olika, att de kanske inte ens fattar att de är av samma art.

2) Även om de fattar att han är en tupp, kanske hans annorlunda form och mindre storlek gör att de inte accepterar honom.

3) Silkeshöns ska tydligen vara dåliga på att flyga, vilket innebär att han inte kan sitta på pinnen bredvid hönsen om natten, vilket måste kännas konstigt för dem.

4) Är han rentav så dålig på att flyga att han inte ens kan bestiga hönsen? I så fall vore ju nästan syftet med honom bortkastat...

Tacksam för svar.
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
SV: Snäll tupp?
« Svar #1 skrivet: 23 sep-08 kl 22:34 »
Jag svarar gärna med det lilla jag snappat upp, även om jag inte vet så mycket än, så ta mina svar med en nypa salt och vänta in några fler innan du bestämmer dig...

Jag gjorde tvärtom och hade lite för stor tupp (plymouth rock) till mina lohmannhönor och det gick visserligen bra, men jag upplever att han är för stor så mina hönor (som är fler nu och flera raser) ska få nya män nu i lite mer lagoma raser.

Så till dina frågor då.

1. (och 2.) Jag har ingen erfarenhet av silkeshöns, men jag tror nog att hönorna fattar att de är av samma art, de går nog inte så mycket på utseendet. Tror jag... Däremot tar det alltid ett tag innan hönorna accepterar tuppen, de kan vara ganska fjära i början tror jag, oavsett ras.

3. I så fall hade du ju kunnat bygga en sån där spång med tvärsteg på som han kunde promenera upp på, om hönshusets form och inredning tillåter det. Det har jag sett andra som har.

4. Måste tuppen kunna flyga för att bestiga hönan? Hur gör silkestupparna med silkeshönorna i så fall? Jag tror nog inte det är något problem, men jag tror jag har hört att om tuppen är för liten så klöser han så under parningen för att hålla sig kvar eller hur det var så han riskerar att skada hönan.

Sen tror jag inte alls att alla tuppar blir ilskna förr eller senare. Det finns massor av snälla. Vår Rocky har varit jättesnäll, ofta tror jag större raser är snällare, eller iaf lugnare. Testa annars med en tupp i ungefär samma storlek som hönorna, t ex en blommetupp, jag upplever att vår blommetupp passar bra storleksmässigt till våra lohmann, samt att de har kärat ner sig rejält i honom... Stackars gamle Rocky...

Blir din tupp sen ilsken så finns ju alltid fler tuppar 'runt hörnet' speciellt vid den här tiden på året...

Jag tror inte det beror på att dina hönor är mindre tama som de inte vill bli klappade, de gillar det helt enkelt inte. Våra är väldigt tama, springer efter mig som ett brunt pärlband, äter ur händerna men vill absolut inte bli klappade, lyftna eller så, ibland tar jag ju upp dem ändå, för att kolla dem, men det uppskattas inte alls.

Lycka till med vad det nu blir för tupp, för som du säger, hönorna gillar att ha tuppsällskap!
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #2 skrivet: 30 sep-08 kl 23:07 »
Låt mig skratta åt det där med att alla tuppar blir ilskna förr eller senare... Var har du fått det ifrån?
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #3 skrivet: 13 okt-08 kl 09:52 »
Så har det gått för våra, bara. Vi har väl ägt en fem stycken kanske.

Aw, extrem otur då antar jag. :)

Hur har tupparna varit när ni köpt dem?? Vilka raser? Har de blivit hanterade något eller bara fått varit? (Den enda aggrotupp vi haft var en som inte blev hanterad som liten upp till vuxen ålder, han litade inte på oss...Såg oss som ett hot.)
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #4 skrivet: 13 okt-08 kl 19:14 »

Aw, extrem otur då antar jag. :)

Hur har tupparna varit när ni köpt dem?? Vilka raser? Har de blivit hanterade något eller bara fått varit? (Den enda aggrotupp vi haft var en som inte blev hanterad som liten upp till vuxen ålder, han litade inte på oss...Såg oss som ett hot.)

Hmm, minns inte riktigt, för det var så längesen. :) Men jag vet att åtminstone några av tupparna kom hit som vuxna. Det är möjligt att någon har blivit uppvuxen här också, för vi har kläckt kycklingar och köpt in höns i omgångar sedan jag var liten. De har varit olika raser, från dvärgtuppar till en som var så stor och ilsk att vi knappt lyckades ha ihjäl honom.

Vad menar du med att man ska "hantera" dem? Menar du ta upp och klappa dem, eller räcker det att komma in med mat en gång om dagen?

Och så kan jag meddela att vi har skaffat en tupp nu sedan några veckor... En ung svarttupp. :) Han är snäll på alla sätt och vis; nu är problemet snarare att ledarhönan inte låter honom komma närmre än några meter från hönsen, så än har de ingen glädje av honom. Som tur väl får det gå ute om dagarna, så får chansen att äta sig mätt. Och han sover inomhus, medan hönsen sover utomhus (de går in och lägger ägg utan bekymmer). Men från vad jag har läst på denna sida så brukar sånt ge sig med tiden. :)
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #5 skrivet: 14 okt-08 kl 09:04 »
Hmm, minns inte riktigt, för det var så längesen. :) Men jag vet att åtminstone några av tupparna kom hit som vuxna. Det är möjligt att någon har blivit uppvuxen här också, för vi har kläckt kycklingar och köpt in höns i omgångar sedan jag var liten. De har varit olika raser, från dvärgtuppar till en som var så stor och ilsk att vi knappt lyckades ha ihjäl honom.

Vad menar du med att man ska "hantera" dem? Menar du ta upp och klappa dem, eller räcker det att komma in med mat en gång om dagen?

Och så kan jag meddela att vi har skaffat en tupp nu sedan några veckor... En ung svarttupp. :) Han är snäll på alla sätt och vis; nu är problemet snarare att ledarhönan inte låter honom komma närmre än några meter från hönsen, så än har de ingen glädje av honom. Som tur väl får det gå ute om dagarna, så får chansen att äta sig mätt. Och han sover inomhus, medan hönsen sover utomhus (de går in och lägger ägg utan bekymmer). Men från vad jag har läst på denna sida så brukar sånt ge sig med tiden. :)

Ich, den stora lät läskig.  :o

Och när jag skriver hantera så syftar jag som du skrev på att man tar i dem... Så gör i alla fall jag från att de är små ända upp till vuxen ålder... (Och även fortsätta då med)
Dock så är det ju kanske inte alla som har så extremt intresse och tid att man ska hålla på och "gosa" med sina höns utan som du säger går bara in för att mata dem... Det var detta vi gjorde på våran aggrotupp.. Han var avskiljd från de andra tillsammans med 2 hönor. När man kom in i hönshuset satt han med svarta ögon och stirrade på en och det blev ju inte bättre av att man gick snabbt in och kastade in maten för att slippa komma nära honom. ( + att djur känner av att man är osäker och då blir det ännu värre)

Hoppas det går bra med din nya tupp. :) Svarthöns är så fina!
Så småningom så lär han få komma nära hönsen... Han var ju ung sa du och då finns det risk att de blir tucktade av hönsen innan de själva får visa att de är tuppar och bestämmer.

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #6 skrivet: 14 okt-08 kl 10:09 »

Och när jag skriver hantera så syftar jag som du skrev på att man tar i dem... Så gör i alla fall jag från att de är små ända upp till vuxen ålder... (Och även fortsätta då med)
Dock så är det ju kanske inte alla som har så extremt intresse och tid att man ska hålla på och "gosa" med sina höns utan som du säger går bara in för att mata dem... Det var detta vi gjorde på våran aggrotupp.. Han var avskiljd från de andra tillsammans med 2 hönor. När man kom in i hönshuset satt han med svarta ögon och stirrade på en och det blev ju inte bättre av att man gick snabbt in och kastade in maten för att slippa komma nära honom. ( + att djur känner av att man är osäker och då blir det ännu värre)

Okej, kanske ska börja med det då!

Hönsen verkar inte gilla att bli upplockade - de går undan när man försöker, och lyckas man fånga en så börjar de gnälla, och till slut försöka komma loss.
Tuppen är jag mindre säker på.

Hur "gosar" man med höns? Ska man klappa dem? För jag har läst att man inte ska klappa papegojor, eftersom fjädrarna gör så att det gör ont att bli klappade. Däremot kan man tydligen klia dem.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #7 skrivet: 14 okt-08 kl 10:21 »
Okej, kanske ska börja med det då!

Hönsen verkar inte gilla att bli upplockade - de går undan när man försöker, och lyckas man fånga en så börjar de gnälla, och till slut försöka komma loss.
Tuppen är jag mindre säker på.

Hur "gosar" man med höns? Ska man klappa dem? För jag har läst att man inte ska klappa papegojor, eftersom fjädrarna gör så att det gör ont att bli klappade. Däremot kan man tydligen klia dem.

Att dem inte gillar att bli upplockade kan jag förstå om de inte är vana vid det.  ;D Jag själv skulle nog inte vilja att någon "stor" varelse kommer och grabbar tag i en om jag alltid har varit van vid att fått gått omkring på marken orörd. Vissa raser är svårare att få tama än andra. Vi har några lohmanhöns... De var jättevilda när de kom till oss men nu är de lika tama som alla våra andra. En utav dem har till och med fått tillbaka sin instinkt till att fostra kycklingar igen... Hon är ju en hybridhöna till för att värpa och sedan bli slaktat från början om inte vi hade räddat henne från hönseriet och bör inte ha några instinkter kvar.  (jag kan lägga in bilder på henne med ungarna senare :) )

Jag brukar plocka upp dem och killa dem på öronen.. Det brukar de flesta tycka om... :D (sluter ögonen och somnar nästan) Även nacken brukar uppskattas. Annars så övar jag dem med att bära omkring på dem lite... Att man har närkontakt med dem. Har dem även på armen som papegojor... (om man inte är rädd för lite skit)

Jag börjar att vänja dem redan från första dagen då de är kläckta... Att man lyfter upp kycklingarna så att de blir "handtama", äter ur handen och sådant. :)

Som sagt, jag ska ta och lägga in lite bilder och även en film ikväll på våran lustiga Lohmanhöna :D
har även en ungtupp som flyger upp på armen på kommando... :D (använder ej någon mat som lockbete, han är bara social helt enkelt  :D)

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #8 skrivet: 14 okt-08 kl 11:29 »

Att dem inte gillar att bli upplockade kan jag förstå om de inte är vana vid det.  ;D Jag själv skulle nog inte vilja att någon "stor" varelse kommer och grabbar tag i en om jag alltid har varit van vid att fått gått omkring på marken orörd. Vissa raser är svårare att få tama än andra. Vi har några lohmanhöns... De var jättevilda när de kom till oss men nu är de lika tama som alla våra andra. En utav dem har till och med fått tillbaka sin instinkt till att fostra kycklingar igen... Hon är ju en hybridhöna till för att värpa och sedan bli slaktat från början om inte vi hade räddat henne från hönseriet och bör inte ha några instinkter kvar.  (jag kan lägga in bilder på henne med ungarna senare :) )

Jag brukar plocka upp dem och killa dem på öronen.. Det brukar de flesta tycka om... :D (sluter ögonen och somnar nästan) Även nacken brukar uppskattas. Annars så övar jag dem med att bära omkring på dem lite... Att man har närkontakt med dem. Har dem även på armen som papegojor... (om man inte är rädd för lite skit)

Jag börjar att vänja dem redan från första dagen då de är kläckta... Att man lyfter upp kycklingarna så att de blir "handtama", äter ur handen och sådant. :)

Som sagt, jag ska ta och lägga in lite bilder och även en film ikväll på våran lustiga Lohmanhöna :D
har även en ungtupp som flyger upp på armen på kommando... :D (använder ej någon mat som lockbete, han är bara social helt enkelt  :D)

Okej! :)

När du skriver "klia på öronen" - med öron, menar du då de där hudfläckarna som är bakom ögonen?

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #9 skrivet: 14 okt-08 kl 12:22 »
Okej! :)

När du skriver "klia på öronen" - med öron, menar du då de där hudfläckarna som är bakom ögonen?

Bland annat... :D Även alldelles intill örat (fjäderfliken som täcker för hålet)... Huvudet brukar de i alla fall tycka är bäst... (Kanske just för att de inte har så mycket fjädrar där som övriga kroppen... Om det stämmer det där med papegojorna, höns är ju som sagt också fåglar med fjädrar. :))

Lägger in en bild på mig med en utav våra tuppar... Här ser du nog ganska bra hur jag gör...  Han ser inte direkt ut att plågas av det... Snarare som han ska somna.   ::)

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #10 skrivet: 14 okt-08 kl 16:31 »
Bland annat... :D Även alldelles intill örat (fjäderfliken som täcker för hålet)... Huvudet brukar de i alla fall tycka är bäst... (Kanske just för att de inte har så mycket fjädrar där som övriga kroppen... Om det stämmer det där med papegojorna, höns är ju som sagt också fåglar med fjädrar. :))

Lägger in en bild på mig med en utav våra tuppar... Här ser du nog ganska bra hur jag gör...  Han ser inte direkt ut att plågas av det... Snarare som han ska somna.   ::)

Prövade att lyfta upp ett par hönor i dag och försökte göra som du sa... Jag fick jaga efter dem för att få tag i dem, och när jag väl hade lyft upp dem gnällde de bara och försökte komma därifrån, även om man klappade dem.  :-\

Sen prövade jag att mata dem med havre ur handen. Det gick bra, men de var ganska rädda och närmade sig försiktigt. Jag prövade att höja armen för att de skulle flyga upp på den, men det ville de inte.

Tror du jag borde få dem bekväma med att äta ur min hand innan jag plockar upp dem igen?

Jag tänkte ta upp tuppen med, men kom inte tillräckligt nära.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #11 skrivet: 14 okt-08 kl 16:52 »
Prövade att lyfta upp ett par hönor i dag och försökte göra som du sa... Jag fick jaga efter dem för att få tag i dem, och när jag väl hade lyft upp dem gnällde de bara och försökte komma därifrån, även om man klappade dem.  :-\

Sen prövade jag att mata dem med havre ur handen. Det gick bra, men de var ganska rädda och närmade sig försiktigt. Jag prövade att höja armen för att de skulle flyga upp på den, men det ville de inte.

Tror du jag borde få dem bekväma med att äta ur min hand innan jag plockar upp dem igen?

Jag tänkte ta upp tuppen med, men kom inte tillräckligt nära.

Som jag skrev så krävs det tid till att tämja fullvuxna höns som inte har blivit hanterade sedan dem var små...
Att de äter ur din hand är ju ett gott tecken på att de inte är alltför rädda. :D

Fortsätt att mata dem, prata med dem också även om det låter lite fånigt... Eller kanske inte, man pratar ju automatiskt med alla sina djur... Eller är det bara jag?  ???

Höns lär sig lätt att känna igen röster, även dina fotsteg... De har ett bra minne också och är faktiskt väldigt smarta djur. (Man ska inte kalla någon som är dum för hönshjärna alltså)

Tuppar brukar alltid vara lite svårare att få tama... En fullvuxen tupp som inte är hanterad och vild kan vara väldigt svår att få tam tyvärr...  :-\ (Om du får kycklingar så ska du passa på att hantera dem från att de är små... Då får du oftast fram mer sociala djur. :) )
Utav våra 13 tuppar så är ca 5 stycken så tama att man bara kan rusa fram och lyfta upp dem/krama om dem utan att de ger ett ljud ifrån sig... En utav dem flyger gjärna upp på armen medan resten utav högen låter sig bli smekta över ryggen och killade på öronen på marken men säger ifrån om man ska plocka upp dem.

Hur går det föressten med ledarhönan? Är hon fortfarande led mot pöjken?  :-X

Kom på en liten fråga själv nu...  ???
Kan det vara så att kycklingarna blir lugnare/tamare om hönsmamman är det? Att de lär sig av henne att människan inte vill något illa?

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #12 skrivet: 14 okt-08 kl 17:00 »
Tack för svaren! Jag kan ju börja med att delvis mata dem ur handen på morgonen, i stället för att bara hälla ut maten och gå därifrån.

Hur går det föressten med ledarhönan? Är hon fortfarande led mot pöjken?  :-X

Ja, tyvärr. I dag jagade tre höns honom på en gång, men när de skulle springa förbi mig klev jag imellan och hojtade till, och då stannade de.

Jag tror han måste bli fullvuxen innan han ens har en chans. Jag tror inte han är det eftersom han piper som en kyckling ibland.

Han har bara galt en gång. Det var första dagen han var här, när jag släppte ut hönsen och i samma veva öppnade dörren till hönshuset för att kolla hur det var med tuppen, som satt ensam där inne.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #13 skrivet: 14 okt-08 kl 17:25 »

Jag tror han måste bli fullvuxen innan han ens har en chans. Jag tror inte han är det eftersom han piper som en kyckling ibland.

Han har bara galt en gång. Det var första dagen han var här, när jag släppte ut hönsen och i samma veva öppnade dörren till hönshuset för att kolla hur det var med tuppen, som satt ensam där inne.

Aw, okej...  :-\ Du har ingen aning om hur gammal han är ungefär? Sa uppfödaren inte det?

Nu ska jag äntligen hem från den långa skoldagen... :D Ska lägga in bilderna jag berättade om då. :)

Ha det så bra! // Sandra :D

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #14 skrivet: 14 okt-08 kl 20:26 »
Här kommer då två bilder då på en utav våra Lohman tillsammans med sina små vänner. :D
Har även en film som jag lagt ut men sidan måste godkänna den först innan man kan se på den.  :-X

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #15 skrivet: 14 okt-08 kl 20:35 »
Okej, nu är den godkänd... :D

Här kommer den då... :D

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #16 skrivet: 15 okt-08 kl 01:26 »

Aw, okej...  :-\ Du har ingen aning om hur gammal han är ungefär? Sa uppfödaren inte det?

Nu ska jag äntligen hem från den långa skoldagen... :D Ska lägga in bilderna jag berättade om då. :)

Ha det så bra! // Sandra :D

Hej! Han är kläckt i maj, tror jag. Så 16-20 veckor.
Fina bilder!
« Senast ändrad: 15 okt-08 kl 14:19 av Armand »

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #17 skrivet: 15 okt-08 kl 11:21 »
Okej... :)

Maj, oj... Då kan jag se framför mig hur han borde vara i för ålder nu... Det lär nog ta några veckor till innan han visar att han är "man". :D

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #18 skrivet: 15 okt-08 kl 17:54 »
Här är en bild på honom, tagen i dag.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #19 skrivet: 17 okt-08 kl 10:10 »
Här är en bild på honom, tagen i dag.

Oooh, vilken söt. :D
Ja, han ser inte könsmogen ut än i alla fall...

Nu blev jag sugen på att skaffa några svarthöns.  ::)

Dela detta:

* Inloggade just nu

492 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser