Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bygge av vinterkojor  (läst 2011 gånger)

mli79

• Skåne
Bygge av vinterkojor
« skrivet: 21 sep-08 kl 09:22 »

Nu ska vi sätta igång att bygga grisarnas kojor i liggallen. De får då en box som är under tak på ca 25m2 och sen en egen utgång till en hage på runt 1000m2. Inne i ligghallen ska vi bygga en isolerad koja. Vi har tre grisar (kanske fyra ifall Kitty vill komma hem..) så jag tänkte bygga kojan efter ena sidan på väggen, den blir då 3 meter lång, en meter djup. Taket blir öppningsbart, som en stor lucka. Det blir minst två ingångar till kojan. Här kommer lite frågor till er:

Hur tjock ska isoleringen vara? Räcker det med 50mm cellplast? Vad är den bästa takhöjden? Gör man det för högt tappar man väl lite av värmen. Är dom känsliga för lågt i tak och kanske känner sig trängda? Runt 1 meter kanske blir bra?
Bor på gård med man, barn, hundar, katter, ponnys, ardenner,  gutefår, höns och minigrisar.

AnnaPanna_is_back

SV: Bygge av vinterkojor
« Svar #1 skrivet: 21 sep-08 kl 13:20 »
Jag har inga direkt tips, för jag har inte byggt nåt liknande. Däremot är jag väldigt intresserad av hur det blir, så glöm inte att uppdatera oss med bilder och berättelser efter hand!

louise

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 21 sep-08 kl 13:42 »
Jag isolererar inga kojor, de håller värmen med halm. Varför vill ni ha kojan isolerad?

ingvar2

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 21 sep-08 kl 16:45 »
Det är nog för att dom tror det behövs ;) Men det är faktiskt inte nödvändigt med nån vidare isolering, bara den är tät och lagom stor, här kommer den ju dessutom att stå inomhus,såvitt jag förstod, och då är den ju redan lite vindskyddad. Jag brukar göra taken ca 1 meter, så det blir nog lagom, det är onödigt att göra för högt, precis som du säger så försvinner ju en del värme då i onödan. Jag brukar även nöja mig med en ingång, för att inte det ska blåsa runt därinne, dom brukar kunna hålla sams och inte vakta ute nån från att komma in.
Om jag förstod rätt så ska ni då ha den på insidan av ligghallsväggen, med gluggar ut mot hagen och en hel vägg på baksidan?  Det jag tänker på är att eventuellt göra den lite djupare, om det är möjligt, då kommer dom lite längre in från öppningarna...

mli79

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 21 sep-08 kl 20:05 »
Tack för alla svar?

Okej, så det är inte nödvändigt att isolera då? Kanske bara isolerar långsidan som är väggen på ligghallen, där ligger vinden på rejält på vintrarna.
Tror dessvärre att det blir nödvändigt med två ingångar eftersom vi har en gris som fortfarande tar lite avstånd från de två andra. Hoppas att kylan kan ändra lite på det  ;).

Ingen av ingångarna till kojan kommer att vara ut mot naturen utan bara in mot ligghallen till deras innebox (under tak, tre väggar) De har en separat utgång till hagen. Därför tror jag inte att det blir något problem med drag in i kojan.

Funderar på att ändra måtten lite så att den bättre passar de befintliga reglarna. Om man gör den 2,5 * 1,5 * 1 borde väl det också funka?
Bor på gård med man, barn, hundar, katter, ponnys, ardenner,  gutefår, höns och minigrisar.

louise

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 21 sep-08 kl 20:23 »
alltså, du behöver inte isolera alls. Men jag vet inte vad för typ av produktion du tänkt ha. Jag har utegrisar, de bor i vindskydd utomhus året runt. Kräver lite mer mat istället för att de ska hålla värmen, men byggnadsinvesteringen blir ju liten.

Sen följer jag krav-regler så dina mått kan jag inte alls. De är alldeles för små för krav, det är det enda jag vet.

AnnaPanna_is_back

« Svar #6 skrivet: 21 sep-08 kl 20:50 »
hon har minigrisar.. kan ju vara bra att veta kanske :-)

mli79

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 21 sep-08 kl 20:57 »

Oj, glömde visst att nämna att det var minigrisar, har ingen produktion alls utan har bara dom för sällskap.
Måtten på boxen de bor i är ju helt klart godkänd för storleken, vad jag vet finns inga regler för just sovkojan - rätta mig gärna om jag har fel.

Då kanske jag kan strunta i att isolera alls då, blir ju betydligt enklare att bygga. Hade tänkt att få det klart snarast eftersom deras sommarkoja inte håller värmen alls.

louise

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 21 sep-08 kl 22:27 »
Men.. vadå håller värmen? En vinterkoja ser ju precis likadan ut som en sommarkoja. Det är halm och mat som håller de varma.

mli79

• Skåne
« Svar #9 skrivet: 22 sep-08 kl 08:01 »
Min sommarkoja (ska bygga om den till nästa år) är inte lika vindtät som en vinterkoja måste vara. Funkar bra på sommaren eftersom den ligger i ett skyddat parti men på hösten/vintern vänder vinden och då ligger den inte så bra till längre.

mli79

• Skåne
« Svar #10 skrivet: 27 sep-08 kl 17:34 »

Nu är bygget i full gång!

Vi isolerar inte men vi har byggt så att det enkelt går att sätta in isolering ifall det skulle bli för kallt. Bygger så att det även går att lägga plankgolv som ligger 10 cm ovanför marken. Även där kan vi isolera om vi vill. Måtten blidde 3*1,5 , sen blir det mellan 90-120 i takhöjd beroende på hur mkt vi vill isolera. Två ingångar på ena långsidan med måtten 70*60. Taket blir nån typ av skiva med gångjärn på så att det går att lägga in halm uppifrån.

Vi har planerat om litegrann inne i ligghallen, deras utrymme blir inte mer än 4*3 meter varav kojan tar upp nästan hälften. Men de har ju fri tillgång till sin hage, så jag tror att de får plats ändå. Och förra vintern så låg alla bara i halmen och sov hela tiden ändå ..

Bilder kommer snart!

Dela detta:

* Inloggade just nu

493 gäster, 1 användare
KlaudiaZer

* Forum

* Om tidningen Åter

- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser