Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Mäta kylskåpstemp i vatten?  (läst 7259 gånger)

Long Life

• Vid datorn
Mäta kylskåpstemp i vatten?
« skrivet: 21 sep-08 kl 05:55 »
Servicekillen sa att man ska mäta i ett glas vatten, "den du har mäter bara luften". Efter att ha burit upp ett kylskåp var jag inte i form att diskutera då. Men luft och vatten ska väl vara samma efter en tid, bara ändras om man har öppet mkt och förutsätter att man tittar direkt när man öppnar?

Enkelt att testa men jag har inte vetat det förut, har du?
Obs. "Netiketten" gäller även här men är inte inlagd än vet jag. Enligt Netiketten får man inte lägga ut några spår till privata uppgifter om någon här, som inte lagt ut det själv. Den som gör det kan raderas precis som med personangrepp eller avvikelser från ämnet. Sänd PM om du inte förstår detta!

Varg-älva

• Finland
SV: Mäta kylskåpstemp i vatten?
« Svar #1 skrivet: 21 sep-08 kl 08:09 »
Visst går det att ha termometern liggade direkt i kylskåpet och kolla vad den visar genast du öppnar dörren. På de två sekunder det tar (om ingen varit och flyttat termometern vill säga) hinner temperaturen inte ändra speciellt mycket. Men vill du ha väldigt noga reda på hur kallt det är så sätt den i ett glas med vatten.

Eller använde en utetermometer som har en sladd.... ;D

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #2 skrivet: 21 sep-08 kl 11:12 »
Hej!

Jag föreställer mig att lufttemperaturen i ett kylskåp varierar relativt snabbt, kompressorn startar, det blir kallare då den går, den stannar och det blir varmare. Om termometern står i ett glas vatten, så visar den temperaturen på varorna som förvaras i kylskåpet. Vattenhaltiga varor har en tröghet mot att ändra temperatur, vilket gör att termometer i ett glas vatten visar kylskåpets medeltemperatur.

Edgar

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #3 skrivet: 21 sep-08 kl 11:25 »
Det brukar gå bra att mäta lufttemperaturen om man gör det långt in i skåpet och långt från kylelementet. Man kan använda en digitaltermometer med min- och max-visning, har man en inne/ute-termometer kan man ju också om man så vill stoppa ner utegivaren i ett glas vatten för att få den lite trögare. Eller också lägger man utegivaren i frysen så har man temperaturmätning där också.

Long Life

• Vid datorn
« Svar #4 skrivet: 22 sep-08 kl 04:14 »
Provade med glas och det blev samma :D 8)
Obs. "Netiketten" gäller även här men är inte inlagd än vet jag. Enligt Netiketten får man inte lägga ut några spår till privata uppgifter om någon här, som inte lagt ut det själv. Den som gör det kan raderas precis som med personangrepp eller avvikelser från ämnet. Sänd PM om du inte förstår detta!

sɹǝpuɐ

• Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
« Svar #5 skrivet: 22 sep-08 kl 11:08 »
En övervakningskamera borde ju vara det allra bästa. Då kan man lägga in den så att den visar termometern. En sladd ut, eller trådlöst till en monitor.

Hmm... Kruxet är ju att lampan i kylskåpet slocknar när man stänger dörren. Hur löser man det?  ???

A.

Vitis

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 22 sep-08 kl 21:21 »
En övervakningskamera borde ju vara det allra bästa.

........

Borde verkligen vara det allra bästa, då kan man ju se om nån annan är i kylen och äter upp ens goa mat också ... eller om det nu är man själv som gör det när man går i sömnen.  :-[

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #7 skrivet: 22 sep-08 kl 23:03 »
Det finns numera övervakningskameror med inbyggda IR-lysdioder.
Men är det inte enklare i så fall att lägga utegivaren till digitaltermometern i kylskåpet och låta själva termometern stå utanför?

sɹǝpuɐ

• -
« Svar #8 skrivet: 24 sep-08 kl 22:50 »
...och vad skall man använda övervakningskameran till då?

A.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 24 sep-08 kl 23:03 »
...och vad skall man använda övervakningskameran till då?

Spionera på grannarna så de inte bygger utanför tomten.

sɹǝpuɐ

• -
« Svar #10 skrivet: 26 sep-08 kl 06:46 »
Ahh...

Long Life

• Vid datorn
« Svar #11 skrivet: 09 mar-09 kl 08:29 »
Kameran ska vara så man ser att ljuset är släckt ;D

Pastorn

• -
« Svar #12 skrivet: 24 apr-09 kl 01:04 »
du kan också ställa in en liten bordslampa i kylen om du vill kunna se något när det är mörkt.

Dela detta:

* Inloggade just nu

743 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning där det mesta tas upp! Klart prisvärd läsning.
/Theo

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser