Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Slaktpremiär  (läst 1180 gånger)

fia_

Slaktpremiär
« skrivet: 20 sep-08 kl 19:10 »
Jag har nyss slaktat min första kanin hos min mamma på hennes uppfödning. Lite läskigt, men otroligt spännande! Kaninen var en av fyra slaktfärdiga hannar, (som vi dragit ut på ett par veckor nu, lite på grund av nervositet). Vi tog bara en idag, det fick räcka första gången såhär..  ;)
Jag är utbildad djurvårdare och har varit med och hjälpt till vid slakt av de flesta djur, men bara slaktat höns helt själv en gång förut.
Allt gick väldigt smidigt till, även om jag var lite orolig över om kaninen verkligen var död, (vilket den naturligtvis var..) Käre mor kom in efter själva slaget, hon som har gått och matat på dom och gullat med dom, hade lite svårt att vara med innan. Vi sparade njurar och magsäck och frös in. Lungorna och hjärtat försökte vi ge till min rottis, men han ratade det. Får se om katten vill ha istället...
Spännande i alla fall, nu har jag äntligen gjort det, och det känns inte alls så farligt, och det ska Inte bli hemskt att äta kaninen, för jag vet att inget kött jag ätit har haft det bättre än mammas bortskämda kaniner...

villocksåha

• alltmellanhimmelåjord
    • -
SV: Slaktpremiär
« Svar #1 skrivet: 20 sep-08 kl 20:00 »
 ;D ;D ;D ;D
Jag är såå stolt över min dotter,jag ska bli lika modig sen.
Men jag var allt å  hjälpte till,men just det dödande slaget fixar jag ej än.
Jag brukar säga till folk att jag är en jävel på att föda upp kaniner,men själva avlivningen är ju lite svår å smälta,men det kommer väl.
Både hon å hennes far ska på Göstas slaktutbildning när tiden räcker till, å jag på uppfödning,ska bli mycket intressant. ;) ;)

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #2 skrivet: 20 sep-08 kl 20:04 »
Välkommen i kanineriets underbara värld. Säg till om ni vill ha lite recept så kan jag maila  ;)
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

villocksåha

• alltmellanhimmelåjord
    • -
« Svar #3 skrivet: 20 sep-08 kl 20:15 »
Självklart Kimma vill vi ha recept,allt är intressant när det gäller kanin.
Å tack på förhand!

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 20 sep-08 kl 21:01 »
Första gången jag skulle slakta tog det flera timmar bara för att jag prokrastinerade så förbannat.

I år blir det inga kaniner alls i frysboxen. :(

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #5 skrivet: 20 sep-08 kl 21:02 »
Första gången jag skulle slakta tog det flera timmar bara för att jag prokrastinerade så förbannat.

I år blir det inga kaniner alls i frysboxen. :(

Pro..vad??? ???
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #6 skrivet: 20 sep-08 kl 21:03 »
Självklart Kimma vill vi ha recept,allt är intressant när det gäller kanin.
Å tack på förhand!

Trevligt, PM:a din emailadress så ska jag maila. Har de på word dokument.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 20 sep-08 kl 21:08 »
Pro..vad??? ???

Sköt upp det genom att komma på den ena saken efter den andra som var jätteviktigt att göra först. Inspektera träden i skogen...

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #8 skrivet: 20 sep-08 kl 21:23 »
Sköt upp det genom att komma på den ena saken efter den andra som var jätteviktigt att göra först. Inspektera träden i skogen...

;D
Känner igen detdär,trots slaktutbildning och allt. Men till slut så.. det blev tom 10 st efter varann bara för att jag inte skulle kunna ånga mig. Bara avlivning dock. Kadavren skulle säljas.

medion

• www.cupryjak.com
« Svar #9 skrivet: 20 sep-08 kl 21:27 »
har endast slaktat ett fåtal kaniner och mer ska det bli.
Man kan ju inte spara/sälja alla ungar och alla kan ju inte bli genbank eller utställningsdjur.
Vi kaninägare har ju lyxen att få ett extremt lokalproducerat kött. Vi vet hur kaninen har haft det och vad den har ätit. Den har inte transporterats i timmar för att hamna på ett slakteri och vaccumförpackas som delikatess...
Håller höns,kaniner och duvor för utställning,sällskap och självhushåll.
Föder även upp balineser,javaneser samt har huskatt och schäfrar.

fia_

« Svar #10 skrivet: 20 sep-08 kl 21:34 »
Nej jag tycker verkligen att det här är en bra verksamhet, konstigt att inte fler gör det, så "enkelt" som det faktiskt är.. Älskar att vara hos käre mor och greja med kaninerna, bygga burar och komma på nya ideér och smarta lösningar som gör arbetet enklare. Nu senast köpte vi några gallerfyllor från IKEA som vi har som höhäckar i de äldsta burarna som inte har delad höhäck, himla fiffigt  :)
Imorn blir det mer kaninslakt, sitter och läser på lite mer om smidiga sätt att göra det på... Men lite vemodigt är det allt, för en speciell hanne, som jag gosat med mycket, Egon.. hrm, vet inte riktigt om jag pallar att ta han, det får nog pappa göra....

villocksåha

• alltmellanhimmelåjord
    • -
« Svar #11 skrivet: 22 sep-08 kl 08:38 »
Ja,nu hänger det 6st å väntar på grytan :P
Måste skaffa en extra frys och kyl ;D
Farsa va me igår,å han bara, nja tjejer ni måste skaffa bättre kniv,en sekatör å mer byttor.

Dela detta:

* Inloggade just nu

628 gäster, 1 användare
Anders Flix

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser