Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Edel  (läst 2152 gånger)

Attes matte

• Jämtland
Edel
« skrivet: 20 sep-08 kl 01:22 »
Hej!

Jag har kikat lite på Edels "Kanin/Marsvin"s-pellets... Är det nån som har erfarenheter av det? Är det mindre kraftigt än Rabbfor? Jag tänkte mig nämligen nåt som inte är lika kraftigt till gotlandskorsningarna... Dom får krossat korn nu, men det känns som att det blir svårt att veta att dom verkligen får i sig alla vitaminer och mineraler dom behöver...  ???
Eller...
Nån som har nåt bra svar?

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Kerstin Linnea

SV: Edel
« Svar #1 skrivet: 20 sep-08 kl 18:03 »
Om du ska ha kaninerna till kött så kör inte med pellets för sälskapsdjur tex kanin /marsvinspellets .
Jag har slaktat en kanin som gått på sådana pellets och den var överfet med en äklig bismak....
Den kan berott på pelletsen....

bondelinda

• Stöd globalt - handla lokalt
    • Västergötland
    • Svingsåsen
« Svar #2 skrivet: 21 sep-08 kl 09:44 »
Jag kör Edel nu på mina kaniner. Det är lite för starkt för gotlänningarna, men jag ger dem mycket mindre mängd än vad mina övriga kaniner får. Annars tycker jag att det fungerar bra.

Har dock inte slaktat än, men det är raps i fodret som ger bismak på köttet. Har för mig att Edel inte innehåller raps, men kan ha missat det   :-\ Har faktiskt glömt att kolla.
Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

Attes matte

• Jämtland
« Svar #3 skrivet: 21 sep-08 kl 23:25 »
Om du ska ha kaninerna till kött så kör inte med pellets för sälskapsdjur tex kanin /marsvinspellets .
Jag har slaktat en kanin som gått på sådana pellets och den var överfet med en äklig bismak....
Den kan berott på pelletsen....

Det känns ju inte som att det är sällskapsdjurspellets om det säljs på 25-kilos-säckar i en "lantbruks"-affär... eller...?  ???
Men om detta oxå är för starkt för gotlänningarna så skiter jag nog i det ändå... Då kan jag lika gärna köra med korn till gotlänningarna och rabbfor till dom stora korsningarna... Rabbforet är så billigt här ändå, så...  ;)

Vad tror ni förresten om att bara ge kornkross... Till alla, både gotlänningarna och korsningarna...? Och så vitamintillskott vid sidan av. Eller bör dom större köttraserna ha Rabbfor?

/Sara

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #4 skrivet: 22 sep-08 kl 07:59 »
Det känns ju inte som att det är sällskapsdjurspellets om det säljs på 25-kilos-säckar i en "lantbruks"-affär... eller...?  ???
Men om detta oxå är för starkt för gotlänningarna så skiter jag nog i det ändå... Då kan jag lika gärna köra med korn till gotlänningarna och rabbfor till dom stora korsningarna... Rabbforet är så billigt här ändå, så...  ;)

Vad tror ni förresten om att bara ge kornkross... Till alla, både gotlänningarna och korsningarna...? Och så vitamintillskott vid sidan av. Eller bör dom större köttraserna ha Rabbfor?

/Sara

Det beror ju på hur du vill att tillväxten på dina köttraser ska vara. Personligen tror jag det blir en mager muskel lös köttkanin på bara korn.  :-\
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Attes matte

• Jämtland
« Svar #5 skrivet: 22 sep-08 kl 11:32 »
Det beror ju på hur du vill att tillväxten på dina köttraser ska vara. Personligen tror jag det blir en mager muskel lös köttkanin på bara korn.  :-\

Vad är det för raser i dina köttkaniner? Just nu har jag ju tre ungdjur som är 25% BJ, 25% rex och 50% FV och dom får bara Rabbfor och växer fint och så, inga problem där. Sen har jag en kull som är 50% gotland och 50% FV och dom har bara fått korn. Dom växer som ogräs!  ;D Är vid 11 veckor inte långt efter sin mamma i storlek...  :o Dom andra som är mest frasse har oxå bara fått korn och dom är rejält stora oxå... Men bara 8 veckor.
Grejen är att gotlandskullen började jag smyga in lite Rabbfor till vid sex-sju veckor, men bara två dar efter jag gjorde det så dog en av ungarna. Låg på sidan och var jättedålig, så jag fick ta bort den. Kan det ha berott på Rabbforet...?
Jag har ju hört fler här som har haft ungar som dött där Rabbfor har misstänkts vara "boven"... Men då är det kanske mest bara gotlänningar...
Fan, va svårt...  :-\

/Sara

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #6 skrivet: 22 sep-08 kl 11:45 »
Det är ingen lätt vetenskap och man får helt enkelt prova sig fram. Plus att vi alla har olika raser/blandraser till kött vilket ger olika förutsättningar. Just nu har jag Blå wiener, Vit lant och Gotlands som jag provar mig fram med. Dessvärre har jag haft levercoccidios i kaningården ett tag innan jag upptäckte det och har därför ingen bra tillväxt att jämföra med. Dock blev mina gotlans/blå wiener inte så lyckade. Så småningom ska jag se vad vit lant/blå wiener ger men än sålänge har det inte tagit.
Jag slaktade ett gäng blå wiener från en vännina för några dagar sen. Som växt upp på Svenska foders pellets och förutom en del fett runt njurarna så vägde de alla mellan 1,4-2,1kg vid 3,5 månader, flådda och urtagna  :o
De flesta av dem var så muskelansatta att jag inte kunde vika in bakbenen.   :P
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Attes matte

• Jämtland
Edel
« Svar #7 skrivet: 22 sep-08 kl 15:50 »
Oj, då är det alltså bw man ska ha om det ska bli mycket kött... ;) Har ju en sån hane, så det bådar ju gott...

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #8 skrivet: 22 sep-08 kl 15:55 »
Nackdelen med bw tycker jag är att de har en hyffsat svag brunst. Jag har stora problem med att få mina dräktiga  >:(

Hajjen

• Kaninuppfödare
    • -
    • Solbackens kaniner
« Svar #9 skrivet: 22 sep-08 kl 16:17 »
Jag hade edel i flera år, var inte alls nöjd med det. Nu har jag bytt, och märker redan en stor skillnad på djuren!

bondelinda

• Västergötland
    • Svingsåsen
« Svar #10 skrivet: 23 sep-08 kl 07:20 »
Jag hade edel i flera år, var inte alls nöjd med det. Nu har jag bytt, och märker redan en stor skillnad på djuren!

Vad bytte du till då?
Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

Attes matte

• Jämtland
« Svar #11 skrivet: 23 sep-08 kl 12:03 »
Nackdelen med bw tycker jag är att de har en hyffsat svag brunst. Jag har stora problem med att få mina dräktiga  >:(

Och det känns ju lite märkligt när det är kaniner man pratar om...  ;)

/Sara

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #12 skrivet: 23 sep-08 kl 12:06 »
Och det känns ju lite märkligt när det är kaniner man pratar om...  ;)

/Sara
Onekligen, det är nästan overkligt.  :-\

bondelinda

• Västergötland
    • Svingsåsen
« Svar #13 skrivet: 24 sep-08 kl 11:04 »
Kollade på säcken idag och det är iaf ingen raps i.  ;)

Dela detta:

* Inloggade just nu

524 gäster, 1 användare
beekeepern

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser