Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Problem med mesosten  (läst 1914 gånger)

Pip

• Pip
    • Uppland
Problem med mesosten
« skrivet: 19 sep-08 kl 22:16 »
Jag försökte göra mesost av vasslen som blev över efter ystningen.
Sockres kristaliserades och nu är "osten" stenhård och sträv... Jag har hört att det kan hända och att man då kan slänga i den i nästa mesost kok, men jag vill veta vad jag gjorde fel så att samma sak kan undvikas senare. Jag hällde inte i någon mjölk eller grädde utan bara vasslen.

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
SV: Problem med mesosten
« Svar #1 skrivet: 21 sep-08 kl 10:24 »
Ska du göra mesost eller messmör?

kaskelotta

• Getter är kloka och finurliga
« Svar #2 skrivet: 21 sep-08 kl 10:39 »
Hej!
Angående din mesosttillverkning som inte lyckades så väl: När man kokar mesost är det väldigt kritiskt de sista minuterna/halvtimmen av kokningen. Man måste passa och röra hela tiden. Dvs. när man gått över messmörsgränsen. Då är det bara att se till att man rör och rör. Och sedan när man tycker att man rört färdigt och fått hyvelbar konsistens lägger man osten i en form, helst då en ostform. Sedan får man vänta på att den har svalnat (kanske att man lägger en kökshandduk över). Nu är det så längesedan jag överhuvudtaget gjorde sådant men när vi gjorde det fick vi underbar ystad hårdost och härligt messmör/mesost av vasslan. (vif hade getter). Smöret rör man f ö under hela avsvalningstiden för att undvika att den ska bli kornig. Hoppas du lyckas nästa gång. Vänliga hälsningar signaturen Kaskelotta.
Jag har husbehovsodlat och vi har hela familjen levt ett ganska naturnära liv. Nu gör jag det också men på ett annat sätt, lever med naturen. Jag trivs bra när jag grejar i trädgården. Jag ser fram emot att så lite grönsaker när solen kommer närmre. Och det mitt i min lilla stad.

Pip

• Pip
    • Uppland
« Svar #3 skrivet: 19 okt-08 kl 19:53 »
Det var mesost jag försökte göra.
Det är svårt för en nybörjare att veta när man närmar sig slutet, och när det räcker för att vara hyvelbar konsistens... Kanske kokade den för länge. Får prova igen någon dag.

Dela detta:

* Inloggade just nu

553 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Supernöjd med den nya tidningen! Ska fixa ny betalning nu så vi har täckt upp det kommande året, ser fram emot att bygga upp ett litet bibliotek av tidningarna. :) Och maken är ivrig att få testa på ölbryggandet som finns med i senaste numret.. :P
/Maria Örni

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser