Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  dvärg och Bj på rymmen samtidigt  (läst 697 gånger)

soleskog

dvärg och Bj på rymmen samtidigt
« skrivet: 19 sep-08 kl 17:37 »
Kanske är det dumt att ens starta en sån här tråd och tro att man inte ska få påhopp av diverse slag. Men samtidigt borde detta forumet vara en plats där kunskapen finns...

Såhär: Vi har kaniner, mest av av köttras, och till dem en BJ-hane. Vi har även sedan tidigare en dvärgvädurshona. Denna lilla dam gnagde hål på sin bur inatt (tyvärr delvis av hönsnät, något vi till största delen bytt ut till fyrkantsnät). Samtidigt, märkligt nog, händer det konstiga att något (räv? hund?) gör inbrytning i BJhanens bur, får inte tag i honom, men "fritar" honom. Alltså: en natt i månsken för en Bjhane och en dvärghona. Vad ska jag göra? Om hon blivit dräktig - kommer hon kunna föda ungarna? (Hon har fått flera dvärgkullar tidigare) Eller ska vi avliva henne nu på en gång?

Då vi har låg rymningsfrekvens på kaninerna känns det ju otroligt onödigt med detta sammanträffande, men hursomhelst har det ju redan hänt..
mjölkbonde med robot. Även får och hästar samt en fin hop smådjur - myskanka, brahmahöns, kaniner, gris, hund och katt.

Potatisblomma

• Södermanland
SV: dvärg och Bj på rymmen samtidigt
« Svar #1 skrivet: 19 sep-08 kl 20:10 »
Jag vet folk som parat honor som varit 3-4 kg mindre än hanen, och det har gått bra.

Kaninungarna är anpassade efter mammans storlek, så jag tippar att det går bra.
Landsflykting i storstan...

Kerstin Linnea

SV: dvärg och Bj på rymmen samtidigt
« Svar #2 skrivet: 20 sep-08 kl 18:01 »
Det kansek var planerat av dom två.... ;)..
Men jag tror att det blir en liten kull men vad gör det, se den som en bonus.... :)..

Dela detta:

* Inloggade just nu

652 gäster, 3 användare (1 dolda)
Doris och Börje, Hantverkare92

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser