Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur högt flyger hönsen?  (läst 8125 gånger)

BettiBoop

Hur högt flyger hönsen?
« skrivet: 19 sep-08 kl 09:35 »
Är till å ska bygga höns gård idag. De har fram tills nu vistats i hundgården men ska nu få en stoooor hönsgård - 4*9m . Frågan är hur högt ska nätet vara så de inte flaxar över? Köpte nät i går på Jula som mäter 150cm högt - räcker de? Kan juh förståss ha nät över åxå både för att förhindra dem att flyga ut och att vild fåglar flyger in...Men va ska man då ha för "anordning" Bor i Västerbotten så de kan juh falla en hel del snö. Kanske måste ha några reglar som stöd så inte snön tynger ner?! ::)

Mammaledig - har 2 kottar 4 mån resp 3 1/2 år, en sambo =), ridgeback tik å en katt pöjk. Gården ska nu utökas med höns å 2 kaniner ev ett par får =))

Päran

• Agda med 2007-års kycklingar
    • Ångermanland
SV: Hur högt flyger hönsen?
« Svar #1 skrivet: 19 sep-08 kl 09:42 »
Ja de beror väl mest på vilken sorts höns du har, hur högt de flyger. Jag har 1.80 och de flyger de över om de vill. Lite nyfiken oxå var i Västerbotten bor du? /Päran i Ö-vik
"Bonnjänta" med hästar, kor, katter, kaniner, ankor och höns. Mignoner och blandrasankor.
Dv. Fönix, dv.Vithätta, dv.Kochin, dv.Silke,Wyandotte, Brahma, Orpington, Hedemora och blandisar. Åsså  2 barn å "gubbe" förståss.
Utanför Örnsköldsvik bor vi.

anette i bugared

• -
« Svar #2 skrivet: 19 sep-08 kl 09:44 »
Mina Brahma, Storkockin, Orpington m.fl. tunga raser flyger inte ens över ett stängsel på ynkliga 50 cm, de stannar snällt innanför. Islandshönsen däremot flög över det mesta, de satt t.o.m. på hönshustaket.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

BettiBoop

« Svar #3 skrivet: 19 sep-08 kl 10:06 »
Ååå va va snabb svar TACK =))

Har 2 tuppar för tillfället som jag räddade från en ond bråd död - kullsyskon. Men de är i luven på varandra hela tiden så jag ska försöka omplacera dem så de inte begöver gadda ihop sig å har egna pullor att ta hand om - dessa är då blandraser m Hedemora tyckte jag dom sa. Kan lägga ut bild om de är någon som är intresserad.
Så ni hoppas jag på genbanks höns som jag har fått kontakt med här på alternativ.nu från Bullmark.
De är väl inte hela världen om de flyger över heller, har en stor ridgeback tik men hon har då iofs inte brytt sig om dem nu så jag hoppas kunna ha dem ute så de får picka runt på den 5000kvm stora tomten åxå.

Men höns vill ja ha....blir så dåligt med ägg från 2 tuppar  ;D

Själv så bor ja i Bjurholm eller ja en bit utanför.
Mammaledig - har 2 kottar 4 mån resp 3 1/2 år, en sambo =), ridgeback tik å en katt pöjk. Gården ska nu utökas med höns å 2 kaniner ev ett par får =))

JennyN

• Jennys frön & sånt
« Svar #4 skrivet: 19 sep-08 kl 11:10 »
Om du ska ha taknät, tänk på att ha tillräckligt höga sidor för att du själv ska kunna gå upprätt inne i gården.   :)

ivigtut

• Ett leende och ett vänligt ord kan göra någon glad
« Svar #5 skrivet: 19 sep-08 kl 11:28 »
Vi har haft en provisorisk hönsgård där man inte kunde går rak och där räfsan alltid hakade i. :(
Frustrerande och irriterande så nu när vi bygger en riktig hönsgård prioriterade vi utrymme uppåt och det är helt underbart  då det är lätt att håla rent och arbeta där inne.
Så jag rekommenderar bra höjd gärna 15-20 cm extra utrymme över ditt huvud. Vi är en nu inte riktigt klara. :-[
Lycka till ;D

Åsbokadorra

• Solen är varm och gräset är grönt!!!
    • Västergötland
« Svar #6 skrivet: 19 sep-08 kl 18:14 »
Mina Åsbo flyger över ALLA  höjder !!!!!!!!!!! ;D ;D ;D ;D
« Senast ändrad: 19 sep-08 kl 18:16 av Åsbokadorra »
Åsbokadorra i 9 år (genbank)
Nu i väntan på en ny genbanksras, gärna Bjurholm

Melica

« Svar #7 skrivet: 19 sep-08 kl 23:19 »
Jag har också funderat på det där med snötyngd!

Reglar måste du säkert ha. Snö är TUNGT.

Ifjol hade jag bärnät över hönsgården som jag glömde att plocka ner. Blev förvånad över att det klarade ganska mycket snö innan det rasade.

Jag är på gång att bygga en stadigare hönsgård. Om man har ett riktigt grovt nät som "stomme", borde ju snön kunna falla igenom, sedan kanske man kan lägga över ett tätare nät på sommaren för att hålla skatorna ute. Kan det fungera med armeringsmatta? Det bästa jag annars har kommit på som tak är vanligt grovmaskigt hönsnät. Då borde väl den mesta snön ramla igenom, fast man vet ju aldrig. Är det någon som har erfarenhet av det?

Är på jakt efter dvärghöns som lägger färgade ägg. Gröna, mörkbruna eller prickiga. Köper gärna avelsägg. Är även intresserad av blandraser.

anette i bugared

• -
« Svar #8 skrivet: 20 sep-08 kl 09:15 »
Med tanke på frågeställningen, mina kycklingar av rasen Modern Engelsk Stridshöns flyger gärna upp och sitter på mina axlar, men bara när jag är i deras "inhägnad", annars håller även de sig innanför 50 cm platsnät.

Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

BettiBoop

« Svar #9 skrivet: 20 sep-08 kl 10:33 »
Såå där nu är hönsgården på plats å hålet ut är sågat upp å dom va sååå ivirga å få komma ut...annars har jag måsta vallat dem ut i hungården...kommer bli såå mkt smidigare både för dem å mig  ;D Å dem blev över förtjusta - petar lite här å lite där...Så kul att stå å se på!

Höjden blev nu som sagt 1.50 högt. Å får hoppas att dom håller sig inne. De har inte varit så benägna att flyga upp högt inne heller så jag hoppas de håller sig dära. Annars är de inte hela världen om de skulle få för sig att flyga över. Bor juh inte nära en väg el så. Vill bara inte de ska bli jagade å stressad av hunden... Men de kanske åxå ger sig med tiden så man kan ha dem pickade ute på tomten...

Måste fundera ut de här med tak över. Måste juh va något som orkar hålla upp en del snömängd. Så reglar kommer att behövas. Men som sagt ett bärnät på sommaren torde fungera utmärkt!

TACK alla för tips, deér och snabba svar!

Dela detta:

* Inloggade just nu

496 gäster, 3 användare
Henåanne Sweden, defiantwhim, Nannanas

* Forum

* Om tidningen Åter

- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser